Redaktionen
Medlem

Boeing kunne fremvise sin første 737 MAX 8-maskine for et par dage siden. Begivenheden blev fejret ved de gigantiske monteringshaller i Renton udenfor Seattle.
B737 MAX 8 er den seneste variant i 737-serien, og fabrikken udlover 20% bedre brændstoføkonomi end hos de nuværende 737-maskiner, og herudover lavere generelle vedligeholdelsesudgifter end hos konkurrenten Airbus A320. Flyets vinger er som man kan se på billederne blevet udrustede med de helt nye winglets. Disse nye winglets sparer i sig selv 1,8% brændstof sammenlignet med dagens variant skriver Boeing i en pressemeddelelse.

Spirit of Renton, den første 737 MAX Foto: Boeing
“I dag markerer vi endnu en milepæl hos Boeing. Vores medarbejdere har endnu en gang formået at levere til tiden” fortalte Keith Leverkuhn, som er en af topcheferne indenfor 737 MAX-projektet. “Dette er det første helt nye fly fra Boeing i løbet af vores 2. århundrede som firma, og vi fører arven videre fra de tidligere 737-maskiner på den bedst tænkelige måde”.

Spirit of Renton, den første 737 MAX 8 Foto: Boeing
Det nye fly blev fremvist malet i en særlig blågrøn farveskala, og nu skal det forberedes i fabrikken op til de første test i luften – der udføres fra Boeings egne landingsbaner, anlægget Renton Field. Den første gang flyet kommer i luften vil være i starten av 2016, og den første kunde der får det leveret vil være det amerikanske flyselskab Southwest Airlines – dette er planlagt til 3. kvartal 2017.

Nye 737 MAX 8 i Renton udenfor Seattle Foto: Boeing
737 MAX 8 er det første fly i Boeings nye familie af maskiner med kun en gang i midten som standardkonfiguration (737 MAX 7, MAX 8, MAX 200 og MAX 9). Samlet har fabrikken bestillinger fra 60 luftfartselskaber på over 3.000 fly i 737 MAX-serien.
Læs mere »