fcx
Medlem
Jag har många gånger flugit med Blue1 till/från Helsingfors och det har alltid varit en angenäm upplevelse. Nu var det för första gången dags för en längre flygning Stockholm-Amsterdam, och dessutom efter det magiska klockslaget när det är full servering ombord.
Själv tycker jag att B717 är väldigt bekväma. Sätena är skönare än i SAS vanliga plan och kabinen är rymligare och tystare (men inte lika tyst som MD-80). 2F var min plats för dagen. Med både 2E och 2D lediga trodde jag att jag skulle få bre ut mig, men efter start var det en mer trångbodd passagerare som tog över 2D. Helt OK.
Säkerhetsgenomgången sker på det där lite stolpiga sätter som är så typiskt för Blue1, och givetvis med charmig finsk brytning.
Så fort vi kommit upp började lådorna komma flygande ut. Trots att jag vanligtvis inte äter varken svamp eller fisk var det en trevlig låda.
Blue1 har en egen liten twist på Plus-konceptet, en ut kabinbesättningen (vanligtvis pursern) lämnar aldrig Plus-kabinen utan sköter om servicen där under hela flygningen. Det gör att servicen tar ett stort steg uppåt.
Strax efter maten kommer vår matmamma ut med drickavagnen. Redan här ser man att servicen kommer att vara bra. All dricka serveras i midjeglasen, öl, GT, smoothies ja till och med bordsvattnet kommer ut i riktiga glas. Själv tar jag vitt och bubbel, och mycket riktigt kommer bubblet ut färdigdekorerat.
Efter maten är det dags för kaffe/te. Istället för att bara gå runt med den vanliga brickan med muggar och mjölktetror har pursern nu även fyllt brickan med avec i småflaskor till kaffet.
En stund efter kaffet dyker brickan upp igen och alla får frågan om de vill ha något mer att dricka (vilket de flesta vill). Brickan är nu laddad med olika sorters snacks, inklusive den gamla nötpåsen (den goda med torkade tranbär). Förser mig med en påse, men ångrar direkt att jag inte tog två. GT:n kommer strax därefter, givetvis i midjeglas.
Sen ett kortare mellanspel när hon bär runt på flaskor med rött och vitt i kabinen och frågar om någon vill ha.
Närmare landning är det dags för nästa omgång drinkbeställningar. Brickan är nu fylld med chokladbollar och chokladbitar. Nöjer mig med mer bubbel som kommer snabbt. I glas. Någon minut senare är det dags att avsluta serveringen, men det är inga problem att behålla glaset i handen ända tills vi kommit ner.
Sammanfattningsvis en av de trevligaste Plus-resorna på länge. Det gör verkligen stor skillnad med personal som bryr sig och som tar hand om passagerarna, och inte bara gömmer sig bakom gardinen.
Själv tycker jag att B717 är väldigt bekväma. Sätena är skönare än i SAS vanliga plan och kabinen är rymligare och tystare (men inte lika tyst som MD-80). 2F var min plats för dagen. Med både 2E och 2D lediga trodde jag att jag skulle få bre ut mig, men efter start var det en mer trångbodd passagerare som tog över 2D. Helt OK.
Säkerhetsgenomgången sker på det där lite stolpiga sätter som är så typiskt för Blue1, och givetvis med charmig finsk brytning.
Så fort vi kommit upp började lådorna komma flygande ut. Trots att jag vanligtvis inte äter varken svamp eller fisk var det en trevlig låda.
Blue1 har en egen liten twist på Plus-konceptet, en ut kabinbesättningen (vanligtvis pursern) lämnar aldrig Plus-kabinen utan sköter om servicen där under hela flygningen. Det gör att servicen tar ett stort steg uppåt.
Strax efter maten kommer vår matmamma ut med drickavagnen. Redan här ser man att servicen kommer att vara bra. All dricka serveras i midjeglasen, öl, GT, smoothies ja till och med bordsvattnet kommer ut i riktiga glas. Själv tar jag vitt och bubbel, och mycket riktigt kommer bubblet ut färdigdekorerat.
Efter maten är det dags för kaffe/te. Istället för att bara gå runt med den vanliga brickan med muggar och mjölktetror har pursern nu även fyllt brickan med avec i småflaskor till kaffet.
En stund efter kaffet dyker brickan upp igen och alla får frågan om de vill ha något mer att dricka (vilket de flesta vill). Brickan är nu laddad med olika sorters snacks, inklusive den gamla nötpåsen (den goda med torkade tranbär). Förser mig med en påse, men ångrar direkt att jag inte tog två. GT:n kommer strax därefter, givetvis i midjeglas.
Sen ett kortare mellanspel när hon bär runt på flaskor med rött och vitt i kabinen och frågar om någon vill ha.
Närmare landning är det dags för nästa omgång drinkbeställningar. Brickan är nu fylld med chokladbollar och chokladbitar. Nöjer mig med mer bubbel som kommer snabbt. I glas. Någon minut senare är det dags att avsluta serveringen, men det är inga problem att behålla glaset i handen ända tills vi kommit ner.
Sammanfattningsvis en av de trevligaste Plus-resorna på länge. Det gör verkligen stor skillnad med personal som bryr sig och som tar hand om passagerarna, och inte bara gömmer sig bakom gardinen.