Senaste nytt

Biljetterna billigare än skatten?

Nightfly

Medlem
Jag ber om ursäkt om det här har diskuterats tidigare.

Vid ett par tillfällen när jag har lyckats med riktigt billiga bokningar kan jag se på prisspecifikationen att skatterna är högre än vad jag har betalt för biljetterna och då står det ett minustecken framför biljettpriset. Det ser alltså ut som att flygbolaget har gett mig pengar för att boka. Hur går det här ihop?

Jag har varit med om samma sak minst två gånger. En bokning med Qatar till Bangkok och en med British Airways till Miami.
 

Tonton

Medlem
Jag ber om ursäkt om det här har diskuterats tidigare.

Vid ett par tillfällen när jag har lyckats med riktigt billiga bokningar kan jag se på prisspecifikationen att skatterna är högre än vad jag har betalt för biljetterna och då står det ett minustecken framför biljettpriset. Det ser alltså ut som att flygbolaget har gett mig pengar för att boka. Hur går det här ihop?

Jag har varit med om samma sak minst två gånger. En bokning med Qatar till Bangkok och en med British Airways till Miami.

Oftast är det "skatter + avgifter" som bakas ihop.

Så även om biljettpriset är väldigt lite, så kan de ibland få lite intäkter från "avgifter" också. Med det sagt så är ekonomiresande i princip en nollmarginalsaffär för flygbolagen. I allmänhet, men kanske mer betydande på Longhaul, så tjänar nog flygbolagen mer pengar på ancillary revenue (vad det nu kallas på svenska) än vad de tjänar på själva biljetten.

Economy Plus samt Business/First är en annan femma.
 

Jönsson

Medlem
Oftast är det "skatter + avgifter" som bakas ihop.

Så även om biljettpriset är väldigt lite, så kan de ibland få lite intäkter från "avgifter" också. Med det sagt så är ekonomiresande i princip en nollmarginalsaffär för flygbolagen. I allmänhet, men kanske mer betydande på Longhaul, så tjänar nog flygbolagen mer pengar på ancillary revenue (vad det nu kallas på svenska) än vad de tjänar på själva biljetten.

Economy Plus samt Business/First är en annan femma.
Blir det inte också lite så att de dyrare ekonomibiljetterna bär en del av kostnaden för de billigare. Eftersom priset stiger ju fler biljetter som säljs. Sedan undrar jag om det inte finns lite marginal på avgifterna också. På saker som tex serviceavgift och bagage.
 

Tonton

Medlem
Blir det inte också lite så att de dyrare ekonomibiljetterna bär en del av kostnaden för de billigare. Eftersom priset stiger ju fler biljetter som säljs.

Säkerligen. Detta är ju revenue management i sitt ess.

Sedan undrar jag om det inte finns lite marginal på avgifterna också. På saker som tex serviceavgift och bagage.

Ja, det är det jag menar med ancillary revenue. Bagagekostnader, premiummat, avgift för platsval etc etc.

Enligt IATA så drar flygbolagen i snitt in $21.32 i ancillary revenue per passagerare. Ganska stor del med andra ord.
 
Last edited:
Toppen