Dr. Miles
Expert
Jag var i Istanbul i februari och åkte med Turkish Airlines från Hamburg.
Utresan var med Airbus A321 och jag hade mycket intressant stolgranne, en äldre tysk som jobbade på Lufthansa Technik.
Recension: Turkish Airlines Economy class på A321: Hamburg -> Istanbul - BusinessClass.se
Resan hem hade jag dock inte lika mycket tur med resesällskapet, men det visade sig att det blev equipment change i sista minuten. Till Airbus A330.
Efter snabb sökning i forumet visade det sig att ingen har skrivit någon reserapport om Turkish Airlines Economy class på Airbus A330, tänkte jag att passa på att skriva lite (med betoning på "lite" ).
---
Jag kom till check in området ca 2 timmar före planerad avgångstid.
Kön på Economy class check in var jättelång så gick jag vidare till Business class check in (jag hade SAS EuroBonus Gold). Även där var kön ganska lång men en acceptabel nivå.
Jag checkade in mina två väskor och fick Priority tag på väskorna.
Jag kunde dock inte använda Fast track som Star Alliance Godl då Fast tracken var endast för Turkish Airlines Miles&Smiles Elite Plus eller Business class resenär. Jag fick gå till vanlig kö till immigration&säkerhetskontroll.
Immigration var effektivt däremot kön vid säkerhetskontrollen gick sakta.
Det tog ca 10-15 minuter för att passera säkerhetskontrollen, sedan promenerade jag raskt mot loungen.
Vid loungen visade jag mitt boardingkort men det pep och röd lampa lyste.
En kvinnlig loungevärdinna sa att mitt bonuskortnummer var inte inlagt i boardingkortet trots att det stod SK*G på boardingkortet.
Jag visade mitt Amex SAS EuroBonus Gold och hon skrev ut ett nytt boardingkort. Den här gången gick det bra med scanner och jag var välkommen till loungen.
Det var inte proppfullt som i vissa tider av dagen men loungen var ändå välbesökt. Det såg ut som det var mindre folk i nedre våningen så valde jag att stanna där och tog en fika (utan alkohol).
Det blev bussgate och de började att boarda folk till bussen när jag kom till gaten.
Lite ovanligt att boarda med steg till en widebody plan. Det kändes mäktigt.
Både främre dörr och bakre dörr användes för boarding.
Detta plan var ett wetleaseat Airbus A330 från Jet Airways således vissa texter var i hindi (antagligen).
I kabinen
Stol var som vanlig Economy class stol men mediabox begränsade mitt fotutrymme.
En flygvärdinna delade ut meny för dagens flight och val av varmrätter var:
Det senare lät mer tilltalande så valde jag kycklingen.
Jag drack Ayran (dryck yoghurt) till maten och en kopp té efter maten.
Kycklingen smakade okej däremot creamy puree och ris var inget höjdare. Lite besviken på Do&Co. Till och med Air China catering kan lyckas med att koka ris rätt.
Dryckvagn
Kontroll
IFE
Lite roligt att sitta i widebody när man flyger inom Europa (nåja, short haul). Servicen var inget fel på.
Jämför man med SAS Go inom Europa är skillnaden som mellan himmelriket och helvetet.
Utresan var med Airbus A321 och jag hade mycket intressant stolgranne, en äldre tysk som jobbade på Lufthansa Technik.
Recension: Turkish Airlines Economy class på A321: Hamburg -> Istanbul - BusinessClass.se
Resan hem hade jag dock inte lika mycket tur med resesällskapet, men det visade sig att det blev equipment change i sista minuten. Till Airbus A330.
Efter snabb sökning i forumet visade det sig att ingen har skrivit någon reserapport om Turkish Airlines Economy class på Airbus A330, tänkte jag att passa på att skriva lite (med betoning på "lite" ).
---
Jag kom till check in området ca 2 timmar före planerad avgångstid.
Kön på Economy class check in var jättelång så gick jag vidare till Business class check in (jag hade SAS EuroBonus Gold). Även där var kön ganska lång men en acceptabel nivå.
Jag checkade in mina två väskor och fick Priority tag på väskorna.
Jag kunde dock inte använda Fast track som Star Alliance Godl då Fast tracken var endast för Turkish Airlines Miles&Smiles Elite Plus eller Business class resenär. Jag fick gå till vanlig kö till immigration&säkerhetskontroll.
Immigration var effektivt däremot kön vid säkerhetskontrollen gick sakta.
Det tog ca 10-15 minuter för att passera säkerhetskontrollen, sedan promenerade jag raskt mot loungen.
Vid loungen visade jag mitt boardingkort men det pep och röd lampa lyste.
En kvinnlig loungevärdinna sa att mitt bonuskortnummer var inte inlagt i boardingkortet trots att det stod SK*G på boardingkortet.
Jag visade mitt Amex SAS EuroBonus Gold och hon skrev ut ett nytt boardingkort. Den här gången gick det bra med scanner och jag var välkommen till loungen.
Det var inte proppfullt som i vissa tider av dagen men loungen var ändå välbesökt. Det såg ut som det var mindre folk i nedre våningen så valde jag att stanna där och tog en fika (utan alkohol).
Det blev bussgate och de började att boarda folk till bussen när jag kom till gaten.
Lite ovanligt att boarda med steg till en widebody plan. Det kändes mäktigt.
Både främre dörr och bakre dörr användes för boarding.
Detta plan var ett wetleaseat Airbus A330 från Jet Airways således vissa texter var i hindi (antagligen).
I kabinen
Stol var som vanlig Economy class stol men mediabox begränsade mitt fotutrymme.
En flygvärdinna delade ut meny för dagens flight och val av varmrätter var:
Turkish style minced beef
eller
Grilled chicken cutletDet senare lät mer tilltalande så valde jag kycklingen.
Jag drack Ayran (dryck yoghurt) till maten och en kopp té efter maten.
Kycklingen smakade okej däremot creamy puree och ris var inget höjdare. Lite besviken på Do&Co. Till och med Air China catering kan lyckas med att koka ris rätt.
Dryckvagn
Kontroll
IFE
Lite roligt att sitta i widebody när man flyger inom Europa (nåja, short haul). Servicen var inget fel på.
Jämför man med SAS Go inom Europa är skillnaden som mellan himmelriket och helvetet.
Last edited: