Senaste nytt

Betala SAS upgrade med vouncher?

kaptenmag

Ny medlem
Hej

Brukar vara inne och läsa här men sällan skriva något, då den flesta frågorna finns besvarade om man söker.

Men här en fråga jag inte riktigt reder ut själv, har en bokat SAS go hem ifrån Chicago i februari som jag tänkte uppgradera till business.

Sitter på 2st vounchers till ett värde av 13K som jag har fått ifrån tidigare försenade flyg.
Dessa vounchers hade jag gärna använt för att uppgradera då det annars kostar 9800SEK som lägsta bud.

Ringde till 2st olika SAS kollegor på kundtjänst då jag läst här att kunskapsnivån är varierande hos personalen.
Den första svarar att nej det går inte att betala med vouncher.

Den andra säger att det går bra men bara för att jag har bokat via företagets resebyrå så måste resebyrån lägga budet.

Så min fråga är vad är det som gäller ?

Jag tänkte för mig själv att det skulle vara smidigt att bara skriva 13K som bud och sen ringa kundtjänst och be dom använda vouncherna som betalning.

Är EBD så mitt bud räknas upp med 30% så jag hoppas att 13K bör räcka.

Med vänlig hälsning,

Hej

Brukar vara inne och läsa här men sällan skriva något, då den flesta frågorna finns besvarade om man söker.

Men här en fråga jag inte riktigt reder ut själv, har en bokat SAS go hem ifrån Chicago i februari som jag tänkte uppgradera till business.

Sitter på 2st vounchers till ett värde av 13K som jag har fått ifrån tidigare försenade flyg.
Dessa vounchers hade jag gärna använt för att uppgradera då det annars kostar 9800SEK som lägsta bud.

Ringde till 2st olika SAS kollegor på kundtjänst då jag läst här att kunskapsnivån är varierande hos personalen.

Den andra säger att det går bra men bara för att jag har bokat via företagets resebyrå så måste resebyrån lägga budet.

Jag tänkte för mig själv att det skulle vara smidigt att bara skriva 13K som bud och sen ringa kundtjänst och be dom använda vouncherna som betalning.

Med vänlig hälsning,
Mig veterligen kan du inte betala en upgrade med voucher.
Möjligt att det kanske går på flygplatsen i service center, men skulle inte utgå ifrån det.

För det första, nej förseningsvouchers kan bara användas till nybokning av resor. I teorin ska det gå att använda till att betala skatter och avgifter på awards, men i praktiken inte. Till uppgraderingar och extratjänster går det inte alls.

För det andra så är 13k ett löjligt högt lägstabud. För de pengarna får du antingen en Plus tur-och-retur till USA och några tusen över, eller go ut och business hem (eller tvärtom) för några tusenlappar till. Plus att du får en hel påse med poäng som kan användas till annat. Bättre värde att uppgradera Chicagoresan för poäng, eller hoppas på en gratisuppgradering som EBD.

Jag är inbokad på en resa ARN-CPH-MIA-ARN i Plus i februari. På returen MIA-ARN var lägsta bud för Plus -> Business 29000 poäng respektive 7200 kr. Att köpa 29000 extrapoäng direkt av SAS skulle kosta 5800 kr eftersom de kostar 20 öre styck (trots att de allmänt anses vara överprissatta via den källan). :oops:

Brukar inte SAS erbjuda extrapoäng (till kursen 20 öre) istället för vouchers, även om man nog inte kan ändra sig i efterhand? Om man tror att man vill använda sin ersättning till long haul-uppgraderingar kan nog poäng ibland vara bättre, eftersom minstabud med pengar respektive poäng kan vara märkligt osynkade.

Hej

Med vänlig hälsning,
Går det inte att vaska hemresan och köpa business istället?

Kanske t.o.m köpa business hemvägen och retur på något senare billigt datum och helt enkelt inte flyga returen.

Toppen