Senaste nytt

Betala resa med Amex platinum eller SAS Amex Premium?

Heggemon

Medlem
Hej!

Jag ska boka en resa nu i sommar, ena delen av flyget med poäng och andra för pengar och hotellen kommer bokas för pengar. Kommer inte utnyttja hyrbil. Jag har förstått det som att Amex platinum har väldigt mycket bättre försäkringar men när jag läser igenom villkoren verkar det vara liknande villkor bara att de flesta summorna är dubblade och att det även finns en kolumn för medicinsk assistans men resan kommer att utföras i Europa så har ju försäkringskort. Är det något jag missar eller riskerar jag något om jag bokar med Amex premium-kortet för att få fler poäng? Hur ska man tänka generellt kring detta val, säg om resan var utanför Europa?
 

palmen

Moderator
Generellt ska resan vara betald till 75% med det kort man vill att försäkringen ska gälla för.
Om man då betalar massa saker på annat sätt finns det risk att kortets försäkring inte gäller. Detta har diskuterats massor tidigare vad som måste betalas, har själv inte 100 koll på exakt vad som gäller.
Personligen tar jag alla utgifter som är möjligt på det amex jag vill ha försäkring ifrån. Försäkring är viktigare än några poäng för mig.
 
Toppen