Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

JKW skrev:Eftersom det redan har konstaterats att den har satts in på SK945/946 så gör det automatiskt att den har gått som 963/964. Detta slingas ihop.Jag kan bekräfta att den har varit i HKG.Klicka för att utvidga...


Det innebär inte alls med automatik att den sätts in på 963/964, bara för att den flugit 945/946. Det har hänt åtskilliga gånger att ankommande 946 återvänder som 945 - och motsvarande med 964/963. Det hände senast förra veckan, den 14/7. Den andra maskinen då var LN-RKU, som fick återvända till Hongkong med knappa två timmars försening.

Däremot kan LN-RKP mycket väl ha varit någon gång i Hongkong. Jag har inte total koll på hur maskinerna tursätts.

Men jag har inget minne av att ha sett LN-RKP på 963/964.
 
KalleSus skrev:Det innebär inte alls med automatik att den sätts in på 963/964, bara för att den flugit 945/946. Det har hänt åtskilliga gånger att ankommande 946 återvänder som 945 - och motsvarande med 964/963. Det hände senast förra veckan, den 14/7. Den andra maskinen då var LN-RKU, som fick återvända till Hongkong med knappa två timmars försening.Däremot kan LN-RKP mycket väl ha varit någon gång i Hongkong. Jag har inte total koll på hur maskinerna tursätts.Men jag har inget minne av att ha sett LN-RKP på 963/964.Klicka för att utvidga...
SAS LN-RKP | 27/11/16. Hong Kong International Airport. An A… | Flickr
 
Canadien skrev:Flightradar24.comKlicka för att utvidga...


Flightradar24 visar ju bara hur det blev.

Vill man i förväg veta vilken maskin som flyger vilken sträcka, blir det knepigare.

Då är det bästa svaret: Det går inte att se, med mindre än att man har tillgång till flygbolagens interna planeringar.



Om det finns olika utföranden inom samma flygplanstyp så kan man t.ex. på ExpertFlyer.com se vilken huvudvariant som kommer att flyga vilken sträcka.

Därför går det ibland att se vilken rutt LN-RKP kommer att flyga - eftersom dess inredning skiljer sig rätt markant från övriga 340 i SAS flotta.

Men man ska också vara medveten om att LN-RKP är en reservmaskin, och kan sättas in med mycket kort varsel vilket kanske inte alltid hinner tränga igenom på ExpertFlyer.
 
Nja, det är väl så att Flightradar har tillgång till källor där planets registreringsnummer framgår. Gäller flertalet amerikanska bolag. Flightstats har ju också tillgång till informationen. Tidigare visade den siten var informationen kom ifrån men det verkar inte längre framgå.



Men resultet är detsamma man kan ofta se vilken individ som skall (enligt plan) flyga en viss flight ett par dagar innan själva flygningen
 
KalleSus skrev:Det innebär inte alls med automatik att den sätts in på 963/964, bara för att den flugit 945/946. Det har hänt åtskilliga gånger att ankommande 946 återvänder som 945 - och motsvarande med 964/963. Det hände senast förra veckan, den 14/7. Den andra maskinen då var LN-RKU, som fick återvända till Hongkong med knappa två timmars försening.Däremot kan LN-RKP mycket väl ha varit någon gång i Hongkong. Jag har inte total koll på hur maskinerna tursätts.Men jag har inget minne av att ha sett LN-RKP på 963/964.Klicka för att utvidga...
Vet du om det var en gammal 330 vid det tillfället som tog 945/946, d.v.s. inte en 242-tonnare (som SAS kallar A330E)?
 
NotRyan skrev:Vet du om det var en gammal 330 vid det tillfället som tog 945/946, d.v.s. inte en 242-tonnare (som SAS kallar A330E)?Klicka för att utvidga...


Den 14/7 var det LN-RKP.

Vid något tillfälle har det varit en gammal 330 - och då är det förstås mer begripligt att man gör så.

Gammal 330 har nog inte flugit 963/964 sen premiärflighten!
 
KalleSus skrev:Frågan är om man har någon större nytta av den "planerade" tursättningen. Jag blir i alla fall inte mycket klokare efter att ha detaljstuderat exemplet med C-FEJF.Klicka för att utvidga...


Nja, det är lite nördigt. Men de gånger jag har haft nytta av information är att se hur exempelvis American lägger sina rotationer i London och därmed kan man vara lite mer beredd med alternativ i händelse av eventuellt strul.
 
Av hva jeg kan se på Flightradar24 har LN-RKP hatt 29 flyvninger hittil i juli. Jeg tør påstå at maskinen er i fast trafikk, og ikke er en reservemaskin.
 
TDB skrev:Av hva jeg kan se på Flightradar24 har LN-RKP hatt 29 flyvninger hittil i juli. Jeg tør påstå at maskinen er i fast trafikk, og ikke er en reservemaskin.Klicka för att utvidga...
Det är bara under sommaren den har sådan trafik. Resten av året så är den reserv och går in för att ersätta andra maskiner på service eller om den går sönder.

29 flygningar på 24 dagar är dock inte jättemycket. Hur många av de andra maskinerna har lika få flighter i juli?
 
palmen skrev:Det är bara under sommaren den har sådan trafik. Resten av året så är den reserv och går in för att ersätta andra maskiner på service eller om den går sönder.29 flygningar på 24 dagar är dock inte jättemycket. Hur många av de andra maskinerna har lika få flighter i juli?Klicka för att utvidga...


Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.



När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.



Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.
 
ResenärenLars skrev:Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.Klicka för att utvidga...


Fantastiskt vilken koll, engagemang och tid du måste ha lagt ned på att räkna ihop det här - jag är imponerad!



LN-RKP är ju den utpekade reservmaskinen, så att den inte går i ordinarie schema utan petas in lite här och var är det normala för den här maskinen. Därför är det inte ett dugg förvånande att den har gjort överlägset minst antal flygningar av de som går på långdistanslinjerna.
 
ResenärenLars skrev:Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.Klicka för att utvidga...
Bra sammanställning, då kan vi konstatera att den används minst och att vi fortfarande kan betrakta den som "reservmaskin" även om den nyttjas hårt under sommaren.
 
palmen skrev:Bra sammanställning, då kan vi konstatera att den används minst och att vi fortfarande kan betrakta den som "reservmaskin" även om den nyttjas hårt under sommaren.Klicka för att utvidga...
Är det verkligen en "reservmaskin" om den används på 17 T&R på en månad? Låter mer som en maskin som används i planeringen.
 
Agö skrev:Är det verkligen en "reservmaskin" om den används på 17 T&R på en månad? Låter mer som en maskin som används i planeringen.Klicka för att utvidga...
Det är en "reservmaskin" men under sommarmånaderna så petas den in betydligt oftare då allt går på max vad det gäller antal turer i veckan.

Vintersäsongen så är det väl några plan som står 1-2 dagar i veckan för underhåll vilket de inte kan göra under sommaren och då får de kasta in LN-RKP i rotationen också. När peak season är över så återgår den ju till att vara reserv men kan trots det flyga 4 månader i sträck då andra plan ska in på underhåll eller liknande.
 
palmen skrev:Det är en "reservmaskin" men under sommarmånaderna så petas den in betydligt oftare då allt går på max vad det gäller antal turer i veckan.Vintersäsongen så är det väl några plan som står 1-2 dagar i veckan för underhåll vilket de inte kan göra under sommaren och då får de kasta in LN-RKP i rotationen också. När peak season är över så återgår den ju till att vara reserv men kan trots det flyga 4 månader i sträck då andra plan ska in på underhåll eller liknande.Klicka för att utvidga...
Ja, alltså kritiken mot detta är ju att kärran inte används som reservflyg utan som en del av ordinarie trafikplanering. 17 T&R på en månad tyder på det. Det du skriver är ju att kärran inte är reservflyg utan en del av "rotationen".
 
Back
Top