Behöver hjälp med första bonusresan, 100,000 Eurobonuspoäng, samt 1 st. 2-4-1 check.

mattiask

New member
Hej Business Class

Jag har läst ett tag här, men detta är mitt första inlägg.



Jag har läst diverse trådar om hur man smidigast söker tillgång på bunusresa, men skulle nog behöva er experhjälp, då jag känner att jag kört fast lite.

Min situation ser ut som så att jag kommer ha en 2-4-1 check samt 100,000 eurobonus poäng till ca början/mitten av augusti.

Jag skulle med andra ord kunna göra bokningen om 4-6 veckor.

Som jag förstår det är det SAS som gäller om vi vill till Asien. Då övriga *A-bolag skulle kosta 140,000 poäng till Asien?

En fråga som dykt upp är vilka destinationer SAS flyger bonusresor till. När jag söker via deras webb säger de flesta destinationer att bonusresor till destinationen ej är tillgänglig?

Se nedan mall ifylld, Vi reser gärna via Asien eller USA för 1-2 stopp på vägen, under förutsättning att vi hinner se platsen utanför flygplatsen (18-24 timmar ca på plats helst).






Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg eller Köpenhamn flexibelt.


Var är din destination?
Relativt flexibelt eftersom vi skall resa runt i Asien.

Hongkong, Bangkok, kuala lumpur eller Singapore skulle funka fint.


När vill/behöver du resa ut? Flexibelt mellan 16-27 december

När vill/behöver du komma hem? Flexibelt mellan 6-10 februari

Hur länge vill du vara borta? -

Hur många personer som skall resa? 2 personer.

I vilken kabinklass? Business eller First

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Om endast SAS är möjligt för poäng-begränsningen 100,000, så SAS. Annars det ni rekommenderar i form av bästa upplevelse first i luften och lounger.


Vad är din budget?
Total budget 2 personer, 100,000 Eurobonus poäng och 1 st 2-4-1 check


Vad är det viktigaste för dig? Bästa upplevelsen i luften samt lounger.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Stannar gärna på vägen dit och hem, om det är möjligt med ca 18-24 timmar så man hinner uppleva platsen utanför flygplatsen exempelvis: USA, Japan, Dubai, eller övrig destination i Asien. 1-2 stopp på var väg är ok.



Hoppas att jag inte missat något.

Och tack så väldigt mycket för hjälp!
 
Om du har 100k poäng blir du låst till sas destinationer, Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking. Utresa precis vid jul lär bli väldigt svårt att hitta om det ens finns några bonusplatser kvar då hos sas (brukar vara blackout).



Finns en bra sammanställning på följande sida för när det finns tillgängliga platser (inte helt 100 men bra riktvärde).

SAS business award availability - Travelhacks
 
palmen skrev:Om du har 100k poäng blir du låst till sas destinationer, Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking. Utresa precis vid jul lär bli väldigt svårt att hitta om det ens finns några bonusplatser kvar då hos sas (brukar vara blackout).Finns en bra sammanställning på följande sida för när det finns tillgängliga platser (inte helt 100 men bra riktvärde).SAS business award availability - TravelhacksKlicka för att utvidga...


Tack för hjälpen.

Är det de enda destinationerna SAS kör poängresor på i Asien?



Kan också tillägga att vi kan köra Open Jaw med destination och påbörja hemresa på olika destinationer om det går eller ev underlättar.

Exempelvis skulle vi kunna starta resan i någon av de 4 destinationer du skriver och åka hem från någon annan av de 4.



Edit: Är de de linjerna listade på länken, de enda flygningarna SAS gör som bonusresor? (ex.arn-ewr, ewr-arn, arn-hkg osv.)
 
MattiasK skrev:Tack för hjälpen.Är det de enda destinationerna SAS kör poängresor på i Asien?Kan också tillägga att vi kan köra Open Jaw med destination och påbörja hemresa på olika destinationer om det går eller ev underlättar.Exempelvis skulle vi kunna starta resan i någon av de 4 destinationer du skriver och åka hem från någon annan av de 4.Edit: Är de de linjerna listade på länken, de enda flygningarna SAS gör som bonusresor? (ex.arn-ewr, ewr-arn, arn-hkg osv.)Klicka för att utvidga...
Man kan boka bonusresor till alla destinationer som SAS flyger till, destinationerna i länken är SAS alla longhaulflighter. Som du själv skriver i första inlägget så har du för lite poäng för att flyga med andra Star Alliance-bolag då det skulle kosta 140 000 poäng med Amex 2-4-1 för två personer. @palmen har listat de alternativ som du har.



Här har du ett förslag:



11-jpg.65237





Utresan ligger dock utanför din angivna period.
 
Gummaron skrev:Man kan boka bonusresor till alla destinationer som SAS flyger till, destinationerna i länken är SAS alla longhaulflighter. Som du själv skriver i första inlägget så har du för lite poäng för att flyga med andra Star Alliance-bolag då det skulle kosta 140 000 poäng med Amex 2-4-1 för två personer.@palmenhar listat de alternativ som du har.Här har du ett förslag:Visa bifogad bild 65237Utresan ligger dock utanför din angivna period.Klicka för att utvidga...


Tack för detta!



Så om jag förstår det hela rätt då, så kan jag ex flyga Köpenhamn-Shanghai 28 december, och byta till annan SAS destination underförutsättning att jag hittar och bokar detta.

Isåfall: hur hittar jag tillgänglighet på exempelvis PVG-Hong kong, PVG-Bangkok, PVG-Singapore osv?

Altså: 28 december hade funkat för CPG-PVG, men vi hade görna flygit vidare
 
MattiasK skrev:Tack för detta!Så om jag förstår det hela rätt då, så kan jag ex flyga Köpenhamn-Shanghai 28 december, och byta till annan SAS destination underförutsättning att jag hittar och bokar detta.Isåfall: hur hittar jag tillgänglighet på exempelvis PVG-Hong kong, PVG-Bangkok, PVG-Singapore osv?Altså: 28 december hade funkat för CPG-PVG, men vi hade görna flygit vidareKlicka för att utvidga...
Nej, jag tror att du har missförstått det hela lite. SAS flyger endast till Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking i Asien. För att du ska kunna flyga mellan städer i Asien behöver man blanda in andra Star Alliance-bolag, detta går dock bort då du endast har 100 000 poäng.



Med dina förutsättningar är det enda alternativet att boka en bonusresa till någon av destinationerna ovan (open jaw går självklart också bra) och köpa biljetter intra-asien.
 
Gummaron skrev:Nej, jag tror att du har missförstått det hela lite. SAS flyger endast till Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking i Asien. För att du ska kunna flyga mellan städer i Asien behöver man blanda in andra Star Alliance-bolag, detta går dock bort då du endast har 100 000 poäng.Med dina förutsättningar är det enda alternativet att boka en bonusresa till någon av destinationerna ovan (open jaw går självklart också bra) och köpa biljetter intra-asien.Klicka för att utvidga...


Aha, ok då förstår jag lite mer. Tack!

Så SAS flyger inget alls mellan dessa 4 destinationer? Utan endast flighter till och från ex europa?

Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.
 
MattiasK skrev:Aha, ok då förstår jag lite mer. Tack!Så SAS flyger inget alls mellan dessa 4 destinationer? Utan endast flighter till och från ex europa?Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.Klicka för att utvidga...
Det är väldigt få europeiska bolag som flyger inom Asien (eller någon annan kontinent).

Finns ju vissa bolag som har någon enstaka flight som förlängning på en destination, sen har vi United som har bas i Asien också så man kan hitta lite resor med United inom Asien.



Du är som sagt låst på de 4 SAS destinationerna för utresa och hemresa. Hur du tar dig mellan utresan och hemresan (om det är olika städer) är helt upp till dig själv att lösa genom att köpa biljetter.
 
Verkar inte finnas 2 business någonstans i perioden. Om ni kan tänka er plus ut och business hem finns följande

CPH - Peking 26:e eller 27:e december - Hem 6/2

CPH - Shanghai 27:e december - Hem 6:e eller 7:e februari



Edit: Open Jaw-kombinationer av dessa är förstås också möjliga.
 
Alternativt skaffar du en klump poäng till så har du betydligt större tillgänglighet och frihet samt slipper köpa biljetter intra-asien. Börja t.ex. med att kalla hem Bjurfors för en värdering om inte redan gjort det.
 
Tack för hjälpen alla som engagerat er i mina reseplaner.

Jag återkommer förmodligen snart när vi bokat eller om andra frågor finns
 
RickardG skrev:Alternativt skaffar du en klump poäng till så har du betydligt större tillgänglighet och frihet samt slipper köpa biljetter intra-asien. Börja t.ex. med att kalla hem Bjurfors för en värdering om inte redan gjort det.Klicka för att utvidga...


Hehe värderingen är precis gjord, även 3 st hyrbilsrundor (Hertz á 5000 poäng) genomförda senaste veckorna.



Planen är att snarast nå 100,000 poäng och boka SAS mot Japan/Kina.

Når jag ytterligare 40,000 poäng kan jag ändra till mer spännande rutter med *A.

För visst kan jag avboka kostnadsfritt och boka ny awardresa innan avresan?
 
MattiasK skrev:För visst kan jag avboka kostnadsfritt och boka ny awardresa innan avresan?Klicka för att utvidga...


Ja, avbokning är gratis. Ändring kostar 150kr per person. Namnändring mer.



Edit: Alla typer av ändringar måste göras senast 24h innan utresan påbörjas.
 
LSH skrev:Ja, avbokning är gratis. Ändring kostar 150kr per person. Namnändring mer.Edit: Alla typer av ändringar måste göras senast 24h innan utresan påbörjas.Klicka för att utvidga...


Jag har lyckats få ihop något fler poäng än jag trodde.

Jag kommer ha ca 125,000 poäng och 2-4-1 check om 1 vecka.

Frågan är om jag skall boka SAS award då, och senare satsa på att boka om till *A när jag har ytterligare 15,000-25,000 poäng.

Min fundering är hur det går till när jag vill ändra SAS Awarden till en mer avancerad *A bokning.

Kommer mina poäng i refund ta någon dag, eller kommer de kunna ändra direkt i bokning/ boka av och boka nytt direkt på telefon med Tallin.

Hur hade ni gjort?
 
MattiasK skrev:Jag har lyckats få ihop något fler poäng än jag trodde.Jag kommer ha ca 125,000 poäng och 2-4-1 check om 1 vecka.Frågan är om jag skall boka SAS award då, och senare satsa på att boka om till *A när jag har ytterligare 15,000-25,000 poäng.Min fundering är hur det går till när jag vill ändra SAS Awarden till en mer avancerad *A bokning.Kommer mina poäng i refund ta någon dag, eller kommer de kunna ändra direkt i bokning/ boka av och boka nytt direkt på telefon med Tallin.Hur hade ni gjort?Klicka för att utvidga...


De kan göra båda delarna - och både ändring eller en avbokning+bokning går att göra i samma samtal (återbetalningen av poäng är omedelbar).



Återbetalning av pengar tar lite längre tid, så du kommer troligen vara tvungen att ligga ute med dubbla skatter/avgifter ett tag tills de ändrade/avbokade skatterna återbetalats till kortet.



Notera att ändring medför en kostnad (150kr/person, per ändring), medan ombokning/avbokning är gratis. Nedsidan med det senare är att om platserna försvinner mellan avbokning och tills nya bokningen är biljetterad så har du inte din tidigare bokning kvar...
 
seat56f skrev:Notera attändringmedför en kostnad (150kr/person, per ändring), medanombokning/avbokning är gratis. Nedsidan med det senare är att om platserna försvinner mellan avbokning och tills nya bokningen är biljetterad så har du inte din tidigare bokning kvar...Klicka för att utvidga...
Är det någon skillnad mellan ändring och ombokning?
 
MattiasK skrev:Jag har lyckats få ihop något fler poäng än jag trodde.Jag kommer ha ca 125,000 poäng och 2-4-1 check om 1 vecka.Frågan är om jag skall boka SAS award då, och senare satsa på att boka om till *A när jag har ytterligare 15,000-25,000 poäng.Min fundering är hur det går till när jag vill ändra SAS Awarden till en mer avancerad *A bokning.Kommer mina poäng i refund ta någon dag, eller kommer de kunna ändra direkt i bokning/ boka av och boka nytt direkt på telefon med Tallin.Hur hade ni gjort?Klicka för att utvidga...


Bjud in din resvän till amex så är ni hemma
 
MattiasK skrev:Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.Klicka för att utvidga...


SAS har faktiskt haft en lokal linje i Asien på 2000-talet, det var linjen BKK-SIN-BKK som flögs dagligen (hela flightens sträcka var ARN/CPH-BKK-SIN). Det kostade 20 000 eurobonuspoäng för en t/r BKK-SIN med SAS i ekonomiklass och 30 000 i business. Man bytte besättning i BKK, och den nya besättningen flög BKK-SIN-BKK och hade sedan stopp för att nästa dag flyga BKK-CPH (eller ARN, vart flighten gick en gång i veckan).



De som flög dit var hemifrån en vecka i stöten. Om jag minns rätt så var besättningens schema följande:



Dag 1 från Skandinavien

Dag 2 ankomst BKK

Dag 3 Ledig i BKK

Dag 4 BKK-SIN-BKK

Dag 5 Ledig i BKK

Dag 6 BKK-Skandinavien



När SAS slutade flyga till SIN upphörde den sista intra-asiatiska linjen SAS hade.
 
Back
Top