Hej igen! Vad roligt att få så många svar på så kort tid, det trodde jag inte!
Kan börja med första frågan från
palmen och
fcx
*
Hur många har koll på FQTV/FQTS i Checkin?
Det finns många faktorer som spelar in. När man jobbar för ett handlingsbolag så har man många olika flygbolag och allianser vilket blir svårt att komma ihåg alla. När vi får ett bolag så får man gå en kurs om just det specifika bolaget och då kommer självklart FQTV/FQTS in i bilden. Hur mycket poäng man har/behövs för att uppgradera en biljett etc är lite överkurs, men vi vet självklart vilken sorts service vi skall ge till status passagerare samt nivåerna.
*Finns det några direktiv om att man ska fästa den "lilla" bagagetaggen också? (För min del händer det oftast att den inte blir fäst)
Vilken menar du då? De små slipparna vid slutet eller kvittot? De små slipparna vid slutet skall man aldrig ta bort utan låt dom va kvar på taggen. Dom kommer senare att hamna på en så kallad Bingobricka.
* Hur mycket övervikt är "OK" innan man blir tillrättavisad (eller avvisad)? Är det olika mellan olika bolag?
Det är olika mellan bolag till bolag, status till status. Vi är självklart stenhårda på maxgränsen på 32KG, en väska får aldrig väga mer, och det till hänsyn för våra lastare. Sen spelar självklart hur/vem passageraren är. Vi kan släppa cirka 2-3 KG om man har en hög FQTS, allt för att ha kvar våra kunder som betalar våra löner. Sen kan man släppa 2-3 KG om passageraren ska till Australien och studera 1 år till exempel. Men har man rätt till 23 KG, så skulle jag nog säga att efter 24,9 KG, där går gränsen.
* Vad är bästa taktiken om man vill få en VDB och åka med nästa flyg?
Fråga direkt i Check-in om det behövs volontärer helt enkelt, sen lägger vi in det i systemet. Fråga fråga fråga! Det är den bästa taktiken. Kan väll ge er en liten ''Secret'' och det är till de FLESTA bolag (INTE ALLA) som använder Altea som system. Lägger vi in en VBD på er och vi behöver uppgradera passagerare till C-klass men samtidigt inte kommer behöva ge ut en VBD, så uppgraderas VBD önskande pax alltid först innan statushållare

.
* Vad är topp-3 onödiga irritationsmoment som vi passagerare ställer till med (kanske rentav omedvetet)?
Oj! Svår fråga! Skull nog säga passagerare som pratar i telefon när man kommer fram till disken som nummer 1. Vi jobbar inom service och de känns som att vi inte kan göra vårt jobb när passagerare inte ens pratar med oss. Det är oförskämt och man känner sig lite som en ''Slav'' rent ut sagt. Nummer 2 är nog när passagerare inte lyssnar på våra utrop i gaten när det är Priority boarding och sedan radboarding. Nummer 3, så har jag ett ord.
Säkerhetskontrollen. Vi går in i samma säkerhetskontroll som passagerare och har man bråttom till en gate och man står bakom passagerare som lägger fram allt dom äger, det kan bli lite frustration.
* Varför behövs det så många knapptryckningar för att checka in en passagerare??? På självincheckningsautomaterna är det max fem tryck innan det är klart.
Mycket beror helt på vilket incheckningssystem man använder. På vissa system kan det ta 30 sekunder, och på vissa andra 3-4 minuter. Sedan spelar destination väldigt stor roll.
@Yogurt
Vad är det konstigaste någon försökt checka in?
För mig personligen så är det nog en lyxstolpe som skulle användas till ett experiment nere i MLA.
Vilka är de jobbigaste resenärerna?
Helt klart barnfamiljer. Vid businessdisken så kan vi ibland göra ett undantag och checka in passagerare som har något sorts handikapp (Blinda, Döva, Rullstolsbundna), men föräldrar som tror att resa med barn också är ett handikapp och kan därför ställa sig i Businessdisken, det ni.
gusten
Precis som Mr
agehall säger. Bara för att man är EBG/diverse status så betyder det inte att man reser smärtfritt. Sedan kan vi tycka att EBG etc ska vara så pass frekventa resenärer att de vet hur man checkar in hemifrån/maskin. Man kan också sitta där i 20 minuter med en EBG passagerare som kräver att man ska invänta planet på grund av deras EBG status.
(När jag säger EBG så är det självklart inte just EBG vi pratar om, utan alla höga FQTS i alla Bolag/Allianser)
Fråga på mer vettja! 