Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

När jag kör bil på tjänsteresa till Stockholm en tidig morron blir det frukost i Sillekrog som är halvvägs till Sockholm. Den frukosten betalar jag själv. Jag får inte heller några bonuspoäng mer än på Amex kortet jag använder för frukost. Vad är problemet?

Alf skrev:När jag kör bil på tjänsteresa till Stockholm en tidig morron blir det frukost i Sillekrog som är halvvägs till Sockholm. Den frukosten betalar jag själv. Jag får inte heller några bonuspoäng mer än på Amex kortet jag använder för frukost. Vad är problemet?Klicka för att utvidga...

Att jag blivit van vid att det är på ett sätt, och sedan tycker det är lite tråkigt när det blir sämre är alltså helt uppåt väggarna underligt? Jag tycker snarare att det känns rätt mänskligt och naturligt.

Storsteffe skrev:Är det bara jag som ser problemet med att man ens gör jämförelsen, det är i längden omöjligt för SAS att matcha dessa om man inte gör om från grunden och går all in på LCC, behöver inte vara fel att göra så utan förmodligen betydligt bättre än mellanmjölken som jag inte alls tror på.Klicka för att utvidga...

Nej, jeg synes på en eller anden måde også at de lidt forsøger at "sætte sig mellem to stole", så at sige. De forsøger både at være et stort selskab med stort netværk og alt hvad der ellers hører til der, og samtidigt være low-cost carrier hvor servicen er skåret helt i bund. Og så er der det med deres billetpriser... Jeg synes i hvert fald at det indtryk som står tilbage, er at de jævnligt er en del dyrere end de andre selskaber, uanset om det er de andre LCC'ere eller de andre netværksselskaber, man sammenligner med. Eller er det bare mig? Jeg skal ikke udelukke at man kan finde SAS billetter til priser som er på niveau med konkurrenterne, men overordnet set...

Efter min mening må de vælge, hvad vej de vil gå. Jeg har også ofte tænkt at SAS burde lukke helt ned, og så starte fra bunden af. Analysere deres marked, og så lave et tilbud der er indrettet derefter.

A380*G skrev:Du behöver inte predika tidiga morgonövningar för mig. Själv ser jag till att gå upp tidigt om det krävs för att hinna med morgonbestyren. Dock förstår jag inte ditt inlägg. För 200 kr lär du få din frukost och mer därtill av cabin crew när de passerar med vagnen.Klicka för att utvidga...

Yes, eller också så pröjsar man typ samma pengar och åker med Malmö Aviation, så serveras frullen som den skall utan kostnad. Men då får man istället det lilla helvetet med icke reserverad sittplats.

Flyger i princip bara SAS inom Europa, och då Go, så det påverkar inte mig så mycket men visst känns det trist att ta bort småsaker som ett glas vin. Å andra sidan, många bäckar små är ju ett välbekant fenomen, även om det i mångt och mycket känns som att SAS skjuter sig själva i foten med tämligen stor pricksäkerhet. Kanske görs det en pudel även på detta om ett tag?

SWISS (LX) körde Buy on board concept på Europalinjer under en period men de återinförde service ombord igen efteråt. De hade sponsrad catering (med reklam) när de återinförde fri snack och dricka ombord.

Kan väl hålla med om att man bör ha en anständig "lägsta-nivå" på servicen ombord. Frukost inrikes oavsett serviceklass ser jag som en stor konkurrensfördel för SAS men jag bejakar också den satsning man gör på utvecklingen i den högre serviceklassen. Man bör göra incitamentet att ta en dyrare biljett tydligare och förhoppningsvis acceptabelt. De flesta resenärer röstar ju trots allt med plånboken och bryr sig inte om man får frukost ombord eller behöver betala för drickan. Det är transporten från A till B som är det viktiga, inte servicen.....

I OT-tråden skrev vega att hen skulle flyga longhaul i business på "premiärdagen" 1 mars. Några synliga förändringar att rapportera, tro?

Jag tror att det som mer och mer framtyder är att SAS vill skapa sitt eget segment, varken premium eller någon form av LCC. Kanske har de strävat efter en "nordisk" produkt, säregen i sin art. Kanske är det därför vi har svårt att placera SAS nånstans och jämför oss med flera konkurrenter. Tydligt är ju att de med tanke på de senaste åren, tydligt behövt revidera hela produkten.

Kanske borde SAS egentligen gå ut med varför man har valt produkten som man har gjort och vara väldigt tydlig gentemot sina kunder, eftersom missförståelse eller viss oro uppstår.

Sen tycker jag personligen att i dagsläget är alla försämringar på GO i IC flygningar ett stort misstag, då SAS produkt redan är svårt föråldrar och sunken i flera avseenden jämfört med konkurrenterna. Egentligen borde prissättningen justeras tills en uppdaterad och/eller ny flygflotta anländer. Med tanke på de ofta bytena i CPH är ett jämförande byte annanstans inte en stor sak.

Generellt bra förändringar, men min uppfattning är att det är ett misstag att börja ta betalt för frukosten i Go på inrikeslinjerna. Frukosten är en detalj som fram tills nu skilt SAS från vissa konkurrenter och som bidragit till upplevelsen att SAS ger något extra - eller om man så vill, varit en del av SAS-känslan. Under åren har det spontant varit en sak som kommit fram i diskussioner med vänner och kollegor om SAS kontra andra alternativ när det gäller tidiga resor från norr. Även om jag numera ofta reser i Plus, så vi är nog flera som hoppas på ett omtag i tanken på den punkten.

Förstår inte hur detta skall locka fler resenärer till SAS eller att de skall vara beredda att betala mer. Det enda jag kan se är att de (än mer) cementerar sig som något fullständigt otydligt, som så ofta nämnts, i ett mellanting mellan LCC och fullservice där de inte lyckas sticka ut i positiv bemärkelse i något avseende. Jag antar att syftet med försämringarna i GO är att kunna sänka priserna men det är mycket tveksamt om de kan göra det så pass mycket att de på allvar ses som ett alternativ för de som inte bryr sig det minsta om vilket flyg de sätter sig på. Det är dessutom trots allt väldigt många frekventa affärsresenärer som är tvungna att åka ekonomi och de får absolut ingenting iom dessa förändringar.

Till bilden hör även den obefintliga informationen. Varför inte gå ut i en ordentlig informationskampanj med vad som händer, när och varför? Det är en promille som är på detta forum och jag är helt säker på att de kollegor jag åker varje vecka med inte har en blekaste vad som är på gång eller vad som nu gäller för den delen (vissa förändringar var väl 1 mars). Flög senast i torsdags hem från EWR och inte en notis någonstans om vad som var på gång. Ingenting på hemsidan (förstasidan) än så länge och inte ett mail som nämner vad som är på gång. Att helt plötsligt råka ut för en försämring ger en långt mer negativ effekt än vad det kanske skulle göra annars. Att som i princip enda "fullservicebolag" ta betalt för alkohol och i allmänhet vara otydliga och inkonsekventa kan inte heller vara en fördel för vad man hoppas är kommande spekulanter, blir inte lättare att synka produkter och erbjudande när man tycks försöka skapa något helt eget. Timingen tycker jag inte heller de lyckas alls med. Varför inte passa på när flottan uppgraderas för att kanske på något sätt motivera det bättre och erbjuda något tillbaka? Att dras med deras usla hårdvara och nu bli av med några av de få fördelarna de erbjöd är inget annat än provokation. Som sagt skulle det vara tacksamt om de kunde motivera bättre, är säkert så att de till viss del måste dra in för att kunna finansiera de fördelarna (mer poäng ekonomi, Diamond -> mer guldkort med lounge accces, Silver får access ibland osv) som kommit senaste året eller som sagt försöka sänka priset några tior men varför inte säga det tydligt då? Informera åtminstone tydligt att det händer och när.

Jag tycker att det är rätt att förbättra SAS+ samt C.

Begriper inte varför man kan ta lärdom av ex. SJ.

Man kan alltid (oberoende tid) i 1kl. Boka en måltid

Detta borde väl vara enkelt att efter kl 12.00 vid resa över 2.5 tim

erbjuda en måltid lik SJ och mot avgift i Go!

taxvalp skrev:I OT-tråden skrevvegaatt hen skulle flyga longhaul i business på "premiärdagen" 1 mars. Några synliga förändringar att rapportera, tro?Klicka för att utvidga...

Jeg fløy SAS fra Shanghai til København Business på premierdagen 1. mars. Dessverre ingen forandring og ikke noe champagne. Man hadde ikke fått lastet inn, var svaret, og man var ikke sikekrt på om maten var i følge det nye eller gamle konseptet Kanskje det hadde vært lurt å ha hatt en reell lanseringsdag der alt var på plass, og crew var skikkelig oppdatert

Jag flög Washington - Köpenhamn i Plus med avfärd i går. Enligt rapport från kabinpersonalen är det ingen champagne före avgång förrän 30 mars. De "negativa" förändringarna var dock införda fullt ut.

Vi blev lite sena i Washington och hade kort flygtid till Köpenhamn (bara drygt sju timmar) och min känsla är att det finns anledning för SAS att revidera hur man utför servicen. I Plus fick vi som vanligt en dryck strax efter avgång, tillsammans med lite nötter.

Maten dröjde dock mycket länge, och personalen ursäktade sig och förklarade att det nu tar längre tid i Go, i och med de nya rutinerna. Plus får käket delvis efter Go, och då blir det försenat.

Det kändes inte sådär jättekul att åka i högre kabinklass och se hur folket några rader bakom satt och käkade, när man själv ville försöka få ut så mycket sömn som möjligt.

Marco skrev:Jeg fløy SAS fra Shanghai til København Business på premierdagen 1. mars. Dessverre ingen forandring og ikke noe champagne. Man hadde ikke fått lastet inn, var svaret, og man var ikke sikekrt på om maten var i følge det nye eller gamle konseptet Kanskje det hadde vært lurt å ha hatt en reell lanseringsdag der alt var på plass, og crew var skikkelig oppdatertKlicka för att utvidga...

OliT skrev:Jag flög Washington - Köpenhamn i Plus med avfärd i går. Enligt rapport från kabinpersonalen är det ingen champagne före avgång förrän 30 mars.Klicka för att utvidga...
Jag tror bara att det var ändringen med alkohol i Go som ändrades den 1 mars, övrigt kommer som sagt den 30 mars.

Jag flög CPH-SFO igår i go och där var de nya dryckeskonceptet infört. En alkoholfri dryck ingick. Personalen var väldigt tydliga (på ett bra sätt) med vad som ingick och vad som kostade, så jag tror inte att någon beställde vin eller öl av gammal vana och trodde det var gratis.

Säga vad man vill om besparingar, men att bara bjuda på en cola på 11 och en halv timme tycker jag känns rätt snålt. Det skulle enligt en flygvärdinna finns vatten (kolsyrat och vanligt) i bakre galley som man kunde hämta själv.

Sitter just nu på SK4683, Oslo-Malaga, SAS plus. Här har inga ändringar/kommer inga ändringar ske vad jag förstår. Synd att inga förändringar sker på en flygning +4 h, avgång 14:30. Har precis provat fläsk-salladen och påmindes ånyo varför man inte skall ta den. (Den här gången kommer jag inte glömma). Hade gärna ätit nogåt annat en Cafe-sortimentet.

Hissen skrev:Sitter just nu på SK4683, Oslo-Malaga, SAS plus. Här har inga ändringar/kommer inga ändringar ske vad jag förstår. Synd att inga förändringar sker på en flygning +4 h, avgång 14:30. Har precis provat fläsk-salladen och påmindes ånyo varför man inte skall ta den. (Den här gången kommer jag inte glömma). Hade gärna ätit nogåt annat en Cafe-sortimentet.Klicka för att utvidga...
Det är ett litet annat salladskoncept som kommer (se bild i artikeln), men i övrigt har du rätt, din flygning kommer se i stort sätt likadan ut om en månad.

Försökte plöja tråden... ändringar i "cafe" servering samt ev "fylligare" måltid i plus inom Europa skall alltså träda i kraft 30 Mars? Känns väl överlag positivt, men lite skeptisk om de tar bort smörgåsarna ex vis GOT-ARN...

Back