Senaste nytt

Baku värt ett besök?

Kollar efter lite mer udda resmål några dagar maj/juni
Baku lockar.
Bland star A flyger både Turkish samt Lufthansa. Turken billigare och bättre avgångstider, LH känns dock säkrare.
Finns tydligen bra Hilton.
Vill därför ha råd och förslag från er som turistat Baku och omgivningar främst om det är värt ett besök och i såfall vad se/göra.
Lite OT besökte Tblitsi för några år sedan. Gillade staden.
Kan även tipsa om att Europa League-finalen går i Baku i år 29.e maj, ansökan om biljetter kan göras fr o m idag Tickets and hospitality – UEFA.com

Om du är ute efter lite exotiska resmål i ungefär samma region så tycker jag att Uzbekistan är snäppet roligare. Gillar Tashkent men framförallt häftigt att besöka Bukhara där (en stad ut med den gamla silkesvägen)

Var I Baku ett par dagar förra året, oväntat prydligt. Bodde på Hilton som ligger ganska centralt, fin utsikt mot Kaspiska havet och parlamentet, rel dyrt att bo på västerländska hotell. Granska bra lounge med bl a lokala viner och GT, varm mat. Promenadavstånd till gamla stan, mattmuseet etc. Ett shoppingcenter på andra sidan gatan. Heydar Aliyev Center är häftig. Det är bara att åka :)

Någon som vet om
Azerbaijan Airlines flyger från stockholm ?
Inte vad jag vet, om du nödvändigtvis vill flyga med dem så finns det anslutning via Istanbul, London, Paris och tror även Berlin. Jag skulle dock rekommendera att flyga med Turkish. Det brukar finnas ok priser även i business till Baku. Det är dock ofta inte "riktig" business class med full flat.

Baku är absolut värt ett besök! Hilton håller hög klass och har du status (HHG eller HHD) kommer du bli väl behandlad. Vid incheckningen kom det genast fram någon sorts manager och propsade på att jag skulle ha sen utcheckning dagen efter samt en svit. Det finns även en trevlig lounge och en fin pool på hotellet. Ölen Xirdalan är mycket god och den lokala maten är även den välsmakande! En av stans trevliga sevärdheter är Jungfrutornet varifrån man har en fin utsikt.

hilton.jpg
Hiltons härliga takbar!

lokal mat.jpg
Den lokala maten och ölen Xirdalan smakar förträffligt.

jungfru.jpg
Utflykt till Jungfrutornet.

Toppen