Bagage kvar på AMS efter direktflyg med SAS

airac

New member
Hej BC,



Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...



Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.



Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?



Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?
 
airac skrev:Hej BC,Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?Klicka för att utvidga...


Som jag förstått det gäller Amex försäkring vid hemresa om ditt bagage skulle förklaras som försvunnit enligt momentet "PERSONLIGA ÄGODELAR, PENGAR OCH RESEDOKUMENT" i villkoren. Du kan få ersättning upp till 20 000 kr för föremål som förekommer under resa.

Däremot kan du på hemresan inte få ersättning för tex kläder och hygienartiklar, medan du väntar på att väskan dyker upp . Skulle tro det är samma hos Folksam.
 
Brukar inte vara någon ersättning alls på hemresan,

Och har inte väskan kommit hem inom 30 dagar är den försvunnen. fram tills dess är den försenad.



Finns inget annat att göra än att avvakta..

Om du inte redan gjort det tror jag det går att via Worldtracer lägga in vad väskan innehåller. I fall taggen har åkt av kommer väskan öppnas och försöka matchas mot försenade/försvunna väskor.
 
Segt.



Sonens väska är kvar på Heathrow sedan 25/6 efter transfer hem från Thailand. Väskan har en airtag så vi vet EXAKT var den är. Men det hjälper inte. Ingen vill göra någonting och vi hänvisas till att bara vänta.
 
airac skrev:Hej BC,Vi åkte SK556 AMS-ARN i måndags. Bagaget lämnade vi till bag drop maskinerna. När vi matade in sista väskan i maskinen kom upp ett felmeddelande att bandet bakom stod still. Vi fick dock kvitto från maskinen och det räckte enligt personalen. Fel på ett band är inget ovanligt, och vi trodde det löser sig men icke...Väskan kom inte fram till Arlanda och SAS meddelade att det inte blev lastat. Våra 4 andra väskor som hade lagts i maskinen på Schiphol före kom dock med och ut på bandet på Arlanda. Fyllde i ett PIR rapport om försenat bagage på Arlanda.Två dygn senare finns det ingen ny info alls än i SITAs bagageverktyg worldtracer. Några kloka råd, eller tips om var och hur man kan nå framgång och få väskan hem?Försäkringar i spel är Folksam med tillägget Resklar och Amex SAS Elite, men de ger inget skydd vid hemresa, så det är väl bara Montreal/transportavtalet med SAS som ger något?Klicka för att utvidga...


Det är lite allmänt långsamt med att få sitt bagage från AMS när det varit borta. Två dagar tog det ganska exakt innan min väska kom tillrätta sist. Så ha tålamod, det kommer.
 
Tack för uppmuntran och input. Ja, det är segt med bagage på många håll, Schiphol tävlar med Heathrow om värsting status för sommaren verkar det som. Högar och många hyllmeter med väskor i ankomsthallen i väntan på att återförenas med sin ägare. Vi väntade i 90+ min på bagaget efter ankomst. SAS kärran som kom någon minut efter oss på vägen ner, hade varken lastare, utrustning eller något mer än dörr 1 öppen när vår buss körde iväg, då hade då stått i en kvart…
 
airac skrev:Tack för uppmuntran och input. Ja, det är segt med bagage på många håll, Schiphol tävlar med Heathrow om värsting status för sommaren verkar det som. Högar och många hyllmeter med väskor i ankomsthallen i väntan på att återförenas med sin ägare. Vi väntade i 90+ min på bagaget efter ankomst. SAS kärran som kom någon minut efter oss på vägen ner, hade varken lastare, utrustning eller något mer än dörr 1 öppen när vår buss körde iväg, då hade då stått i en kvart…Klicka för att utvidga...


Ja, det känns kaosartat lite överallt i Europa. Vi fick lyfta från Frankfurt med Lufthansa helt utan baggage då det inte fanns personal som kunde lasta på det. Landade natten mot tisdag och nu har de iaf bekräftat att bagaget är på väg till Arlanda, så ändå hyfsat snabbt.
 
Min väska blev försenad när jag skulle till Amsterdam. Den sattes snabbt på nästa plan och bekräftades ha anlänt till AMS morgonen efter. Därifrån tog det sedan två dagar för dem och hantera den och köra ut den till hotellet ca 15-20 kilometer från flygplatsen.
 
Blev ombokad hem från Norge i måndags med 25 min connection i Stavanger. Jag hann med men inte väskan. SAS skickade väskan till CPH där den är för tillfället (enligt Samsung Tag/SmartThings).



Det är segt. Är ändå glad för spårningstaggen.
 
Jag har ett bagage som jag hoppas är kvar på DUB, varit borta i 16 dagar nu. SAS räknar bagaget försvunnet efter 21 dagar enligt kundtjänst jag talat med. Min hemförsäkring vill inte täcka något pga hemresa, men AmEx har iaf öppnat för att eventuellt komplettera den ersättning som SAS kan tänkas ge. Ska öppna ett försäkringsärende i veckan (när det gått 21 dgr).
 
WarrenBuffett skrev:Jag har ett bagage som jag hoppas är kvar på DUB, varit borta i 16 dagar nu. SAS räknar bagaget försvunnet efter 21 dagar enligt kundtjänst jag talat med. Min hemförsäkring vill inte täcka något pga hemresa, men AmEx har iaf öppnat för att eventuellt komplettera den ersättning som SAS kan tänkas ge. Ska öppna ett försäkringsärende i veckan (när det gått 21 dgr).Klicka för att utvidga...
Suck, jag har inte hört något heller, men 'bara' gått 7 dagar. 'Tracing continues' är läget. Jag funderar på att skicka någon i familjen till flygplatsen och leta... väskan lär stå bland alla andra, eller tom åka ner själv och hämta.
 
Sonens väska är kvar på Heathrow (efter en connection från Addis Abeba till Stockholm) sedan 24/6. Väldigt segt. Verkar inte som att det finns någon möjlighet att göra något annat än att vänta. Hemresa gör också att det inte blir någon ersättning från någon försäkring. Möjligen om hela väskan försvinner och aldrig kommer hem. Finns både lapp i väskan med mitt mobilnummer + Apple Airtag, så det är inte speciellt svårt att varken hitta den eller veta vad man ska göra med den om man bara öppnar locket på den om alla andra etiketter och klisterlappar har fallit bort.
 
Lägesrapport, väskan ska ha kommit till Arlanda med KLM i fredags. Vi är på väg igen idag så ringde till SAS bagage service i fredags. Två timmars kö för att framföra att vi vill hämta den på Arlanda, gick inte i worldtracer.



SAS bagage service landside i T5 har öppet 6.45-23 men är lunchstängt en timme någonstans mellan 12-14 (info från personalen). De var stängda när vi kom fram, vi kom åter strax före 14.00. En kö hade redan byggts up, vi betjänades 14.40ish.



Väskan fanns inte hos SAS än två dygn senare! Mycket trevlig personal, de ringde till Menzies eftersom väskan kom på KLM. De hade inte heller koll på vart väskan är. Enligt SAS medarbetaren får Menzies högar med rush bagage från olika håll (Amsterdam, Heathrow, mfl), de har svårt att beta av backloggem som byggs upp pga strulet ute i Europa.



Lite tid kvar, så vi tog Arlanda Express tillbaka till T2, och ringde på hos Menzies. De skulle först kunna hjälpa oss efter 16.00 men då skulle vi inte klara checka in väskan i tid för avgång vid 17.00 snöret.



Nytt försök att få väskan när vi kommer åter om en dryg vecka…



Summa summarum, det tar tid med försenat bagage just nu…
 
Idag blev vi återförenande med väskan! Tre veckor tog det. Väskan lokaliserades på Arlanda en knapp timme efter vi hade lyft till Amsterdam igen för en vecka sedan… ironi. Vi hade köpt den ny i Amsterdam innan förra hemresan, så den hade nog flygångest inför sitt första flyg. Efter turerna på Schiphol och Arlanda ser den ut som en erfaren globetrotter istället, slitet höger och vänster… men vi har våra grejer tillbaka.
 
Back
Top