J
Joakim Reinius
Guest
Jag flyger Qatar i oktober och undrar om jag, eftersom jag flyger 08:20, kan lämna bagaget kvällen innan? Qatar Business Class.
Vet inte om rubriken är editerad sedan ditt inlägg, annars står CPH där.adhoc76 skrev:Från vilken flygplats?Klicka för att utvidga...
squeezen skrev:annars står CPH där.Klicka för att utvidga...
squeezen skrev:åta 3:e part ha den under förvar länge innan last till flyget.Klicka för att utvidga...
HKG: Det lykkedes mig at checke bagage ind meget tidligt på HKG - både med SWISS, MH, og TK. For Swiss og TK tog jeg dog bagagen med ind til city check-in (dels for at slippe for bagagen men også for at få BP og dermed lounge access. MH gav mig - efter anmodning - lov at checke ind i lufthavnen, da jeg tilfældigvis opdagede at deres check-in counter var åben (de havde flere flights forinden min afgang)Dr. Miles skrev:Alla flygbolag erbjuder inte sådan tjänst även på deras baser.T ex Air China på Beijing Capital flygplats och Cathay Pacific på Hong Kong International flygplats.Båda flygbolagen har flera avgångar om dagen men det gick inte ens att checka in bagaget samma dag, utan jag hänvisades att checka in 2-3 timmar före avgång.Klicka för att utvidga...
Ja, men då har du inte checkat in på HKIA, utan Airport Express city check in counter. Det är skillnad.pep skrev:HKG: Det lykkedes mig at checke bagage ind meget tidligt på HKG - både med SWISS, MH, og TK. For Swiss og TK tog jeg dog bagagen med ind til city check-in (dels for at slippe for bagagen men også for at få BP og dermed lounge access. MH gav mig - efter anmodning - lov at checke ind i lufthavnen, da jeg tilfældigvis opdagede at deres check-in counter var åben (de havde flere flights forinden min afgang)Klicka för att utvidga...
Lite off topic svar.Senator skrev:Innan man lätt "sågar" frågan och trådskaparen kan det vara bra att kolla upp lite "fakta"..Qatar Airways har ingen liten verksamhet på Kastrup. De flyger minimum 2 avgångar per dag, och det flesta dagar är det 3 avgångar:QR 162 avgår 08:25 med en B788QR 150 avgår 17:40 med en B77WQR 164 avgår 22:35 med en B77WB788 tar 254 pax, medan B77W är allt från 354 till 412.Qatar Airways - WikipediaVidare "fakta" så är det Scandinavian Ground Handling (SGH) som sköter hanteringen på Kastrup:https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/qatar-airwaysMed andra ord, det är SAS som hanterar Qatar på Kastrup. Och vem, om någon har kapacitet för att hantera detta över natten bättre på Kastrup?Nu har inte jag ett rakt svar, men sover@Joakim Reiniusöver på flygplatsen på f.d. Hilton och QR 164 avgår kvällen innan hade jag kollat om det var möjligt. Jag gissar 50/50 nu som jag har kollat "fakta"Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Lite off topic svar.Den tiden THAI hade separat check in disk på Arlanda kunde man inte checka in bagaget dagen innan trots att SAS var handlingsagent åt THAI.Så att SAS är Qatar Airways handlingsagent på Kastrup betyder inte per automatik att de (SAS) ska göra likadant åt Qatar Airways passagerare som de gör åt SAS passagerare.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Innan man lätt "sågar" frågan och trådskaparen kan det vara bra att kolla upp lite "fakta"..Qatar Airways har ingen liten verksamhet på Kastrup. De flyger minimum 2 avgångar per dag, och det flesta dagar är det 3 avgångar:QR 162 avgår 08:25 med en B788QR 150 avgår 17:40 med en B77WQR 164 avgår 22:35 med en B77WB788 tar 254 pax, medan B77W är allt från 354 till 412.Qatar Airways - WikipediaVidare "fakta" så är det Scandinavian Ground Handling (SGH) som sköter hanteringen på Kastrup:https://www.cph.dk/en/flight-information/airlines/qatar-airwaysMed andra ord, det är SAS som hanterar Qatar på Kastrup. Och vem, om någon har kapacitet för att hantera detta över natten bättre på Kastrup?Nu har inte jag ett rakt svar, men sover@Joakim Reiniusöver på flygplatsen på f.d. Hilton och QR 164 avgår kvällen innan hade jag kollat om det var möjligt. Jag gissar 50/50 nu som jag har kollat "fakta"Klicka för att utvidga...
Bra du säger ifrån. För så här är det ofta här.Senator skrev:Precis, och jag antyder inte att det nödvändigtvis är så. Men ingen av oss vet, så innan vi skjuter ner frågan "som dum" så kan det vara bra att kolla upp lite exakta detaljer, inklusive vart man kan hänvända sig för att få svar.Det kan finnas andra parameter som styr, t.ex. att vissa destinationer får man inte ta emot bagaget kvällen innan.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Alltså, det finns en så fruktansvärt trist attityd här på BC. Och nu pratar jag om otacksamma människor som inte kan ta till sig information som inte är i linje med vad de förväntar sig/vill. Det är trist att se att fler och fler hoppar på det tåget, för det är en utveckling som inte leder framåt på något sätt.Det finns inget som säger att detta skulle gå, oavsett att det är SGS som hanterar Qatar i Köpenhamn. Det finns inte heller något som fastslår att det inte går. Däremot finns det erfarenheter från andra flygplatser delgivna för att man själv ska kunna bilda sig en egen uppfattning om vad man kan förvänta sig.Man har egentligen tre val här; antingen ringer man och jagar tag på Qatars representanter på CPH och frågar demeller så postar man här och får ev svar men troligen mer liknande erfarenheter som man kan dra sina egna slutsatser ifråneller så ser man vad som händer när man kommer dit kvällen före och frågar. Eftersom det knappast påverkar något i stort (man kanske får packa lite mer saker i handbagaget för säkerhets skull, men det känns som en rätt liten detalj) så är väl det smartaste alternativet om man inte orkar reda ut hur det fungerar själv.Att försöka säga att man inte ska ifrågasätta frågeställningar är inte speciellt konstruktivt enligt mig. Alla gör vi logiska misstag i våra resonemang då och då och det rättas bäst till genom att någon ifrågasätter dessa. Är man inte kapabel att hantera att man ibland har fel, så ska man nog genast avsluta sin närvaro på internet, för ingen är fri från att då och då ha fel här.Klicka för att utvidga...
Jag ser inte problemet med Berglunds kommentar - han vill få dig att fundera på rimligheten i att Qatar skulle göra detta. Även om SGS sköter ground handling åt Qatar i CPH så misstänker jag att de skulle få betala extra för denna tjänst och det tror jag inte de är villiga att göra.Joakim Reinius skrev:Då är kommentarer om detta helt onödiga då de är dryga och inte tillför något. Alla andra kommentarer var bra.Klicka för att utvidga...
Och som vanligt bortser man från möjligheten att man faktiskt vill lära andra hur man ska resonera/tänka för att få förståelse och tar istället allt som ett personligt påhopp.Joakim Reinius skrev:Sedan kan man u undra vad detta forumet är till för. Inbördes beundran eller att man kan dela med sig av sin kunskap och erfarenheter, eller använda sina kunskaper till att "jag ska nog visa" och skriva helt onödiga kommentarer.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag ser inte problemet med Berglunds kommentar - han vill få dig att fundera på rimligheten i att Qatar skulle göra detta. Även om SGS sköter ground handling åt Qatar i CPH så misstänker jag att de skulle få betala extra för denna tjänst och det tror jag inte de är villiga att göra.Och som vanligt bortser man från möjligheten att man faktiskt vill lära andra hur man ska resonera/tänka för att få förståelse och tar istället allt som ett personligt påhopp.Klicka för att utvidga...