Senaste nytt

Bag drop på Arlanda T5 när man flyger med KLM?

Shxhani

Medlem
Har ett flyg med KLM från ARN T2 - AMS - GRU, är det möjligt att släppa av väskan hos SAS i T5 om man vill förbi Pontus? Eller gäller bag drop endast vid T2 för KLM?
Ifall man endast kan köra bag drop vid T2, är det möjligt att åka tillbaka till och gå in via T5 om man vill använda den nya säkerhetskontrollen för att slippa packa upp om jag ändå ska förbi Pontus?

Jag räknar annars med Bagdrop T2 + Säkerhetskontroll T2 -> Buss till T5 -> Buss tillbaka till T2, men alla tips som kan underlätta är välkommet.

Har ett flyg med KLM från ARN T2 - AMS - GRU, är det möjligt att släppa av väskan hos SAS i T5 om man vill förbi Pontus? Eller gäller bag drop endast vid T2 för KLM?
Ifall man endast kan köra bag drop vid T2, är det möjligt att åka tillbaka till och gå in via T5 om man vill använda den nya säkerhetskontrollen för att slippa packa upp om jag ändå ska förbi Pontus?

Jag räknar annars med Bagdrop T2 + Säkerhetskontroll T2 -> Buss till T5 -> Buss tillbaka till T2, men alla tips som kan underlätta är välkommet.
Bagdrop T2 - Arlanda Express till T5 - Security - Pontus - Airside buss till T2?

Det bör gå att passera T5 security med T2 boarding pass, men någon får gärna bekräfta!

Sitter just nu på BA779 till LHR från T2. Gick in via säkerhetskontrollen T5 fasttrack via amex plat för att gå till Pontus och slippa den hemska 80-tals packa upp proceduren på T2. När jag visade boarding kort så sa personalen, du flyger med BA, det är från T2. Svarade med att jag tar bussen och det var inga problem.

För i princip alla flygbolag på alla flygplatser gäller att "bag drop" av incheckat bagage enbart kan genomföras på den terminal där flygbolaget faktiskt flyger från, och därtill i de diskar som just det flygbolaget (själva eller via ett handlingbolag) håller öppna för just detta syfte! :oops:

Du har redan fått svar av andra hur du kan göra; terminalbyte på ARN är möjligt både landside och airside (med Sweavias buss).

Du lämnar alltid bagage hos det flygbolag du flyger med eller deras handlingbolag på den terminal du är hänvisad till. Det gäller över hela världen.

SAS är inte handling agent för KLM, bara för de är samma allians kan man inte hipp som happ välja var man checkar in.

Sitter just nu på BA779 till LHR från T2. Gick in via säkerhetskontrollen T5 fasttrack via amex plat för att gå till Pontus och slippa den hemska 80-tals packa upp proceduren på T2. När jag visade boarding kort så sa personalen, du flyger med BA, det är från T2. Svarade med att jag tar bussen och det var inga problem.
Tack för bekräftelse, kör nog på detta + AEX från T2 till T5 efter bagdrop.

@palmen @Tomas E

Tack för svar!

Jag fattar regeln att man lämnar bagage hos det bolag/handlingagent som hanterar just den avgången, på rätt terminal/disk (och att SAS inte kan ta KLM/AF bara för att man är i samma allians).

Anledningen till att jag frågade var att när jag flög med SAS från BKK så kunde man använda bagdrop hos KLM/AF tidigare än när SAS incheckningsdiskar öppnade, så jag undrade om ARN har något liknande upplägg eller “tidig bag drop” för KLM/AF.

Jag tar med mig att det på ARN helt enkelt är KLM/AF:s egna diskar i T2 som gäller, och att man får använda bussen airside.

@palmen @Tomas E

Anledningen till att jag frågade var att när jag flög med SAS från BKK så kunde man använda bagdrop hos KLM/AF tidigare än när SAS incheckningsdiskar öppnade, så jag undrade om ARN har något liknande upplägg eller “tidig bag drop” för KLM/AF.

Det var en nyhet för mig och en bra sådan, hoppas det är nåt som sprider sig! Både som information och fenomen!

Toppen