Senaste nytt

Bästa platser Lufthansa A380 i Business?

När det gäller sidan tar jag alltid solen med i tankarna. Till/från Asien mindre viktigt kanske. På solsidan brukar det vara varmare och man kan styra över öppet/stängt fönster, andra sidan är svalare (föredrar själv vid nattflyg).

Edit tillägg: mitt i kabinen är det lugnast, man hör motor och vindbrusljudet mindre än vid fönster, och oftast lagom temp, så mitt andra val för nattflyg.
Solsidan …. en nivån till :)
Som tur så är jag för dum, vet inte hur man räknar ut var solen hamnar

Solsidan …. en nivån till :)
Som tur så är jag för dum, vet inte hur man räknar ut var solen hamnar
Över atlanten är det ganska lätt, solen kommer söder ifrån för det mesta. Många europa-flyg för oss är ju mer eller mindre i nord-syd riktning och då skiftar det kring lunchtid. Allt ifrån Skandinavien sett såklart. Asien är lite mer svår beräknad, framförallt med flera luftrum stängda pga olika konflikter.

Över atlanten är det ganska lätt, solen kommer söder ifrån för det mesta. Många europa-flyg för oss är ju mer eller mindre i nord-syd riktning och då skiftar det kring lunchtid. Allt ifrån Skandinavien sett såklart. Asien är lite mer svår beräknad, framförallt med flera luftrum stängda pga olika konflikter.
Jag har aldrig använt, men kom ihåg att det finns en webbsajt för detta: https://sunflight.org/
Dock räknar den flightpath ganska enkelt, dvs great circle, dvs tar inte i beaktan flygförbud över länder eller olika vindar. Men kul idé som funkar på majoriteten av resor?

Toppen