Senaste nytt

Bästa kreditkortet för mig (Edde)

Edde

Ny medlem
Hejsan!
Nu hittade jag detta forum och det gillar jag verkligen. Jag behöver lite hjälp angående val av kreditkort och eventuellt priority pass möjlighet.
Jag är egen företagare och reser en del privat, 2-3 resor EU samt Asien, USA, 2-3 gånger, om året.. Inom tjänsten 2-3 gånger om året, mest Eu, men kommande åren kanske även Asien och USA. För tillfället har jag ingeting speciellt när det gäller ollika meddlemskap eller kreditkort. Eger en reklambyrå nu i 15 år, och har en vanlig företags MC och privat MC från Swedbank. I framtiden, kommer jag att resa lite extra och vill gärna kola om jag kan få lite hjälp att hitta rätt kort för mig. Privat, (nyligen separerad) spenderar jag ca 10`-15` /mån med MC, kör elbil och tankar inte mycket (kollade på Preem och Shell kreditkort). Inom företaget betalar man räkningar på ca 100` per mån, (kanske går att betala med kort i visa fal och samla lite poäng).. Frågan är, vilken kort kan passa mig utan att kosta skjortan eller kombinera olika kort. Kollade lite, Amex, Eurocard platinum, Olika SAS kort, Diners (trevligt med tillgång till Lounges), många olika som är gratis, som Norwegian, Coop .... Det kan kosta lite men bara att man kan ha lite nytta av det hela.. Hoppas på lite tips och förslag..
 

Attachments

  • Skaffa-kreditkort.jpg
    Skaffa-kreditkort.jpg
    53 KB · Visningar: 322

palmen

Moderator
Hejsan!
Nu hittade jag detta forum och det gillar jag verkligen. Jag behöver lite hjälp angående val av kreditkort och eventuellt priority pass möjlighet.
Jag är egen företagare och reser en del privat, 2-3 resor EU samt Asien, USA, 2-3 gånger, om året.. Inom tjänsten 2-3 gånger om året, mest Eu, men kommande åren kanske även Asien och USA. För tillfället har jag ingeting speciellt när det gäller ollika meddlemskap eller kreditkort. Eger en reklambyrå nu i 15 år, och har en vanlig företags MC och privat MC från Swedbank. I framtiden, kommer jag att resa lite extra och vill gärna kola om jag kan få lite hjälp att hitta rätt kort för mig. Privat, (nyligen separerad) spenderar jag ca 10`-15` /mån med MC, kör elbil och tankar inte mycket (kollade på Preem och Shell kreditkort). Inom företaget betalar man räkningar på ca 100` per mån, (kanske går att betala med kort i visa fal och samla lite poäng).. Frågan är, vilken kort kan passa mig utan att kosta skjortan eller kombinera olika kort. Kollade lite, Amex, Eurocard platinum, Olika SAS kort, Diners (trevligt med tillgång till Lounges), många olika som är gratis, som Norwegian, Coop .... Det kan kosta lite men bara att man kan ha lite nytta av det hela.. Hoppas på lite tips och förslag..
Är det ett krav att det ska vara priority pass kopplat?
Vilka flygbolag reser du med, kan vara avgörande för för vilket kort du bör skaffa.

Bryter ut detta till en egen tråd också.
 

Edde

Ny medlem
Tack Palmen. Priority pass är inte ett måste, men jag tror att i framtiden kommer jag att resa lite extra och tänkte prova lite extra under resan och utnyttja Lounger på olika flygplatser om det finns möjlighet ibland. Det är olika bolag hittills, och oftast är det Star aliance. Ibland Norwegian, wizzair för resor till balkan). Med tanken att i dagsläge jag har ett privat och företagskort från swedbank som ger ingeting extra, kan byta med något bättre, det kan kosta en liten slant om man får lite bekvämlighet, extra försäkring och varför inte extra poäng att resa business class ibland..
 

Edde

Ny medlem
Alltså, en kombination av olika kort för en, egen företagare som kan ta det lilla extra ibland utan att det kostar för mycket...
 

MrDollar

Medlem
Alltså, en kombination av olika kort för en, egen företagare som kan ta det lilla extra ibland utan att det kostar för mycket...
Amex premium kopplat till Eurobonus skulle jag köra på. Kostar 500kr första året + bra bonus om du blir värvad (se separat tråd).
 

Berglund

Medlem
Jag kan bara hålla med om Amex Premium för att samla SAS Eurobonuspoäng och/eller Norwegian Banks eget kort som ger visst ansamlande av bonus/rabatt på nästa Norwegian flygning.
 

palmen

Moderator
Amex Premium är en bra början som alla säger och sen behöver du ett till kort som kompliment då Amex inte accepteras överallt. De flesta här på forumet har Amex i någon form samt ett SAS Mastercard (antingen vanligt eller premium). Premium kostar 1500 kronor per år men ger dig bättre intjäning samt 1000 baspoäng på SAS varje månad som kortet används.
Om du istället väljer ett Amex Elite som kostar 4000 per år så får du även där 20k baspoäng per år och bara med de två korten har du 32k baspoäng på SAS och det krävs 45k för att bli guld.

Om det är viktigt för dig att skaffa status i en allians är det enklaste sättet att få status om du nu inte flyger ihop det.

Men om du vill börja och testa dig fram skulle jag säga Amex Premium som passar din spend och ksotar 500 första året samt SAS Mastercard som jag tror fortfarande är gratis (kommer börja kosta från september så kan vara bra att skaffa innan). Då har du full täckning på kortsidan för intjäning av poäng och ju mer bekväm du blir med detta och kanske kan göra någon resa så kan du utvärdera om du kanske ska byta till något av de dyrare korten.
 

Edde

Ny medlem
Hej igen. Det ser ut så att kanske börja med Amex premium och en MC kanske SAS. Att få böjlighet till lounger ibland, vad är det billigaste alt. Diners?
 

Edde

Ny medlem
Funkar bra men invite till Amex, eller hur gör man? Jag är ny här och känns jobbigt lite, det har säkert många frågat samma...
 
Toppen