Senaste nytt

Bästa kort för oss?

Drdavers

Ny medlem
Trevlig gäng här!

Jag och min fru reser kanske 1-3 ggr / år (ffa Kanada, jag som kanadensare måste ha poutine ett par ggr per år vet ni).

Vi når mellan 200-300k spend / år.

Nar nyligen beställt Amex Premium (värvad) och skaffat Curve för att täcka situationer där Amex inte går.

Jag funderar över att skaffa även SAS MC Premium + Point Earner istället för Curve.

Problemet är att vi har Eurocard Platinum egentligen bara för Priority pass. Känner spontant att Amex + SAS MC + Eurocard är lite overkill? Vi tycker att det är trevlig med tillgång till lounges - räcker det med EBG loungeaccess? Vi flyger från Landvetter / Köpenhamn.
Tack!
 

bnr

Medlem
Välkommen till BusinessClass!

Om du vet att du kommer ha EBG eller annan *A (Star Alliance) Gold-status, så räcker det gott och väl med den access som statusen ger om ni håller er till Star Alliance när ni flyger till Kanada.
Personligen skulle jag tycka att det var overkill att ha ett Eurocard Platinum (eller vilket annat kort som helst där PP är inkluderat) bara för att få PP, om man ändå har status som ger lounge access.

Jag har ett AmEx Platinum som jag egentligen bara använder för att komma åt Pontus-loungen på Arlanda och kommer inom kort få PP genom samma kort. Reser man lite oftare, med SAS och till andra typer av destinationer finns ju risken att man hamnar någonstans där SAS sagt upp samarbetet med någon tredjepartslounge och då blir det svårt med lounge om man inte köper sig in eller har PP.

Nu har du inte angett vilken kabin ni brukar flyga i, men en annan lösning för att inte bli utan lounge i något läge är ju helt enkelt att flyga i minst Business.

Hade jag varit du hade jag nog kört AmEx Premium (ev Elite, 300K spend ger 60K poäng med Elite och 45K poäng med Premium - dessutom får du en andra voucher vid 300K spend, något du inte kan få med Premium) och något MC för att täcka situationer där AmEx inte accepteras.
I slutändan är det så klart individuellt. :)
 
Toppen