Senaste nytt

Bästa bilväg till norra Italien

char

Medlem
Vi fundera på en bilsemester ner till "Venedigs riveria" i norra Italien nu i juni och undrar vad som är bästa resväg? Funderar på Malmö-Köpenhamn-Gedser-Rostock-Berlin-Nurnberg-Munchen-Salzburg-Italien. Någon som har synpunkt på bättre rutt?

Också om ni har tips på bra och trevliga hotell efter vägen.Tänker oss ta det "piano" med två övernattningar i Tyskland/Österrike. Kanske Berlin och Munchen eller Berlin och Salzburg. Tar gärna förslag på andra alternativa stopp, det viktigaste är bra hotell/trevlig plats.
 

micsjo

Medlem
Innsbruck och gamla vägen över Brenner-passet skulle jag tagit. Inte motorvägen över Brenner. Vacker den också men trafiken...

Ska ni bo på ett litet nice ställe i Innsbruck så kanske Penz? Modernt mitt i stan. Ta ett glas i baren på taket. Lalla runt en kväll i gamla stan, käka ultra-stabbig österrikisk mat och drick fin-viner.
 

MrRob

Medlem
Vi bilade ner till Chianti-området för ett par år sedan och tog Brenner-passet ned (dock motorvägen) och körde via Udine, Salzburg, Prag och Berlin hem. Gillar man att bila så är det en trevlig runda!

Vill minnas att jag tyckte att Brenner-passet var trevligare. Vi körde ned i september så hur högsommartrafiken är i området har jag inte koll på.
 

char

Medlem
Google föreslår Salzburg-Udine men kan vara trevligt att prova annan väg i ena riktningen t ex över Brenner-Innsbruck. Ska kolla upp förslaget i Innsbruck.

Ingen som har åsikt om Gedser-Rostock-Berlin vs Rödby-Puttgarden-Hamburg-Hannover? (Har läst att trafiken över Hamburg ska vara värre)
 

pycko

Medlem
Har kört både via Rödby-Puttgarden och via Gedser-Rostock till Genoa. Tycker det är betydligt (allt är relativt) mindre trafik när man kommer av i Gedser samt att vägarna i gamla öst är i bättre skick och det har varit mindre vägarbete pga. detta. Nackdelen på hemresan är att färjan inte går lika ofta som från Puttgarden men det kan man leva med. Har startat 05.00 från Genoa och varit i Malmö ca 22.00 men det är inget som jag kan rekommendera. Kör du på söndagar så är lastbilar förbjudna på Autobahn, eller i alla fall för 3 år sedan, underlättar massor.
 

JAM(1)777

Medlem
Har kört både via Rödby-Puttgarden och via Gedser-Rostock till Genoa. Tycker det är betydligt (allt är relativt) mindre trafik när man kommer av i Gedser samt att vägarna i gamla öst är i bättre skick och det har varit mindre vägarbete pga. detta. Nackdelen på hemresan är att färjan inte går lika ofta som från Puttgarden men det kan man leva med. Har startat 05.00 från Genoa och varit i Malmö ca 22.00 men det är inget som jag kan rekommendera. Kör du på söndagar så är lastbilar förbjudna på Autobahn, eller i alla fall för 3 år sedan, underlättar massor.
Körde till Chamonix i påsk, söndagar och helgdag är det inga lastbilar som får framföras på Autobahn.
 

micsjo

Medlem
Ingen som har åsikt om Gedser-Rostock-Berlin vs Rödby-Puttgarden-Hamburg-Hannover? (Har läst att trafiken över Hamburg ska vara värre)

Rødby-Puttgarden brukar jag ta eftersom man kan strunta i tidtabellen och bara köra.

Gedser-Rostock kräver tidtabellspassning. Norrifrån söderut går det lättare än söderifrån och Norrut.

En i varje riktning kanske?
 

Tonton

Medlem
Har rullat ner mot Norra Italien ett 20-tal gånger. (Val di Fiemme/Fassa)

Har personligen alltid föredragit Rødby-Puttgarden över Gedser-Rostock., och försöker alltid välja bort Berlin. Kör via Hannover och Kassel istället.

Innsbruck och gamla vägen över Brenner-passet skulle jag tagit

Agreed!
 
Kör mycket till Grekland.. och gjort på de flesta olika sätt.
Jag tycker det är nice att ta Trelleborg-Rostock kvällsavgång och vara i Tyskland kring 22-23. Hotellnatt och sen 06:00 på autobahn. Raksträcka till alperna efter München. Jag tar såklart vänster i dessa krokar.
Tyskland öst eller väst är ungefär lika inspirerande. Jag tror du har mer semestertrafik i väst… man vill ju bara ner till kullarna i söder så snabbt som möjligt :)
 
Toppen