Senaste nytt

Bäst kort för >10mkr köp i utländsvaluta (går valutapåslaget att förhandla?)

olo

Medlem
På rena kort som ger bonus till SAS, är Skandia ett bra alternativ. Växlingspåslaget är 1,65% mot 2%, men jag har vid jämförelse upplevt skillnaden som större än de 0,35% som det är på pappret.

Men jag hade kört på Amex tills voucherna är triggade iaf.
 

AABack2ARN

Medlem
SÅÅÅÅ dålig är inte Eurocards/Mastercards grundkurs. ;) Vill påstå att den ligger ganska nära den officiella bankkursen (vilken kurs som nu är den officiella)
 

ARN-MIA

Medlem
Ni glömmer det uppenbara alternativet och det är att göra affärerna via banken, och där kan du förhandla priset och dom kan även optimera dina positioner. Du får inga bonuspoäng, men du sparar mer pengar än att ta det med ett kort "utan valutapåslag" som inte existerar tyvärr. Kursen är inte är aktuella marknadskursen utan en kurs som sätt dagligen oftast med ett 5-6 % påslag som minimum.
Detta förutsätter att alla affärer är legitima och med länder som inte är röd listade, och man kan visa dokumentation på transaktionerna.
 
Ni glömmer det uppenbara alternativet och det är att göra affärerna via banken, och där kan du förhandla priset och dom kan även optimera dina positioner. Du får inga bonuspoäng, men du sparar mer pengar än att ta det med ett kort "utan valutapåslag" som inte existerar tyvärr. Kursen är inte är aktuella marknadskursen utan en kurs som sätt dagligen oftast med ett 5-6 % påslag som minimum.
Detta förutsätter att alla affärer är legitima och med länder som inte är röd listade, och man kan visa dokumentation på transaktionerna.
Skulle tro att det är det alternativet som används idag.
 

nota bene

Medlem
Min erfarenhet är att det billigaste sättet att göra denna typ av affärer är:

1. Cash (ja, kontanter!). Har du tillgång att få ut Cash genom utländska bankkonton eller andra sätt utan avgift är det 0% åt alla håll.

2. Banköverföring. Brukar bli 0.5-1% beroende på valuta involverad. Du kan naturligtvis ha valutakonton och komma undan lika snällt som i fall 1.

3. Bankkort utan valutapåslag från banken ( bara kortutgivarens)

4. Kreditkort. Normalt svårt att bli av med det extra valutapåslaget - men med din spend kanske det går att få ned till att vara lika med alternativ 3.
 
Santander har faktiskt inget valutapåslag, inte heller växlingsavgift. Har haft Santander, mitt kort med sparränta, ett antal år och kollat kursen som är enligt Master Cards lista och det har hittils alltid stämt. Mitt kort med sparränta kan man inte ansöka om längre, men om jag läser villkoren för deras ersättningsprodukt "mitt kort" ser det ut som att det inte heller har valutapåslag eller växlingsavgift.

Det är visserligen ingen bonus på kortet men i mitt fall tycker jag det är mer värt att slippa växlingsavgiften på 2%.
 

agehall

Medlem
Fast hur ser Mastercards växlingskurser ut då?

Jag vill nog hävda att så länge man bara tittar teoretiskt på siffror så spelar det ingen roll om de har en växlingskurs på -99% för de kan fortfarande sätta en valutakurs som gör att totalsumman blir åt fanders för dig som kund. Det enda som är viktigt, är slutsumman som jag som kund betalar på min faktura.
 

AABack2ARN

Medlem
2017-03-01 hade (enligt respektive bolags sida) USD->SEK

Mastercard 9,069
xe.com 9,048 (stängningskurs 17:00)
Riksbanken 9,060
Forex 9,603 (!)

Nu vet jag inte hur representativ xe-kursen verkligen är men Riksbankens kurs är ju ganska snarlik Mastercards och Forex tar som känt hutlöst bra betalt.
 
Toppen