Senaste nytt

Award med Star Alliance efter 1 september, hur ska vi tänka?

Mikado

Medlem
Vi har en resa bokad till Seychellerna i oktober, med Star Alliance, bokad med en numera utgången 2-4-1-voucher. Ditresan med Ethiopian och hemresan med Turkish.

Hotellen är bokade sedan länge, det ena måste avbokas 7 dagar innan ankomst och det andra 14 dagar innan ankomst. Jag börjar bli lite orolig för vad som händer efter inträdet till Sky Team, vill helst inte bli stående utan flyg och behöva betala dyra hotell. Vad har man för rättigheter om de ställer in flyget eller ändrar datum så att vi inte kommer iväg enligt hotellbokningarna? Är det någon skillnad på om de ändrar tidigare eller senare än 14 dagar före avresa?

Och vad händer om Turkish ändrar hemresan medan vi är på destinationen, vad har vi för rättigheter då? Reser med två små barn den här gången så är inte så flexibel eller redo för obekväma resvägar hem.

Förhoppningsvis händer inget med flygen och vi kan åka enligt bokningen men undrar lite hur stora riskerna är. Om vi ska försöka hitta andra biljetter när det går att boka med Sky Team istället? Går det ens att komma till Seychellerna med SkyTeam (kanske med Kenya Airways?), eller behöver vi i så fall kika på ett annat resmål? Hjälp mig att tänka här, det är säkert inte bara jag som sitter med liknande funderingar inför höstens och vinterns resor.
 
Är det bokat före 1 sep så ska det inte vara några konstigheter att resa med *A efter. Men allt och inget kan hända när nan är ute och reser. Extra knepigt när man är på en ö med begränsade kommunikationer. Ser ut som att det bara är Qatar, Emirates, Ethiopan, Kenya Airways och Ethiad som trafikerar Victoria SEZ. SAS och Skyteam har väl samarbete med Ethiad på poängsidan. Se till att ha en backup-plan och stålar på kontot så att ni kan ta er hem om något händer, precis som vanligt.
 
Vi har en resa bokad till Seychellerna i oktober, med Star Alliance, bokad med en numera utgången 2-4-1-voucher. Ditresan med Ethiopian och hemresan med Turkish.

Hotellen är bokade sedan länge, det ena måste avbokas 7 dagar innan ankomst och det andra 14 dagar innan ankomst. Jag börjar bli lite orolig för vad som händer efter inträdet till Sky Team, vill helst inte bli stående utan flyg och behöva betala dyra hotell. Vad har man för rättigheter om de ställer in flyget eller ändrar datum så att vi inte kommer iväg enligt hotellbokningarna? Är det någon skillnad på om de ändrar tidigare eller senare än 14 dagar före avresa?

Vi är ute på rätt okänt territorium då det inte hör till att aktörer av SAS storlek lämnar en allians med allt det som det innebär. Jag tror vi får prata om olika risker beroende på i vilket tidsfönster man är i förhållande till EU 261/2004.

HÖGRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering >2v innan avfärd: Operating carrier har inga skyldigheter att ge alternativ routing annat än att återbetala dina poäng.

MEDELRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering 1-2v innan avfärd: Operating carrier måste erbjudas alternativ routing inom några timmar från orginalplan. Det är dock inte glasklart att operating carrier kommer göra det. Möjligtvis kan du efter en holmgång via ARN få rätt och ersättning men det hjälper inte själva resan. Vi kommer i detta fönster börja se skillnad mellan olika bolag och hur de kommer agera. T.ex. Lufthansa brukar hyffsat konsekvent skicka ut batch-vis (dvs automatiserad) ersättningsrutt på ny tid som kommer att ligga kvar på samma PNR när något strular. Turkish som är på andra sida spektrat har en historik av att vara väldigt godtyckliga här istället.

LÅGRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering 24h - 1v innan avfärd: Rättighetsmässigt så är det väldigt lite skillnad på detta fönster och ovanstående steg men jag skulle klassificera det som en ytterligare ett eskaleringssteg som flygbolag är medvetna om och de flesta aktörer gör allt för att undvika då det får stora påföljder för scheduling hos partners.

NOLLRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering <24h innan avfärd: Operating carrier äger och har fullt ansvar för biljetten. De är otvivelaktigt skyldiga att lösa bästa möjliga alternativ.

Är det bokat före 1 sep så ska det inte vara några konstigheter att resa med *A efter. Men allt och inget kan hända när nan är ute och reser. Extra knepigt när man är på en ö med begränsade kommunikationer. Ser ut som att det bara är Qatar, Emirates, Ethiopan, Kenya Airways och Ethiad som trafikerar Victoria SEZ. SAS och Skyteam har väl samarbete med Ethiad på poängsidan. Se till att ha en backup-plan och stålar på kontot så att ni kan ta er hem om något händer, precis som vanligt.
Är vi verkligen oroade för award-biljetter på påbörjade resor? Skulle se risken där som direkt likvärdig med revenuebiljett direkt mot samma aktör.
 
Mitt svar handlade om den generella risken med att vara ute och resa. Allt kan hända. Sjukdom, dåligt väder, naturkatastrofer, strejker, krig, IT-haverier och tekniska fel på flygplan. Då är det bra att ha en backup.
 
Vi är ute på rätt okänt territorium då det inte hör till att aktörer av SAS storlek lämnar en allians med allt det som det innebär. Jag tror vi får prata om olika risker beroende på i vilket tidsfönster man är i förhållande till EU 261/2004.

HÖGRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering >2v innan avfärd: Operating carrier har inga skyldigheter att ge alternativ routing annat än att återbetala dina poäng.

MEDELRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering 1-2v innan avfärd: Operating carrier måste erbjudas alternativ routing inom några timmar från orginalplan. Det är dock inte glasklart att operating carrier kommer göra det. Möjligtvis kan du efter en holmgång via ARN få rätt och ersättning men det hjälper inte själva resan. Vi kommer i detta fönster börja se skillnad mellan olika bolag och hur de kommer agera. T.ex. Lufthansa brukar hyffsat konsekvent skicka ut batch-vis (dvs automatiserad) ersättningsrutt på ny tid som kommer att ligga kvar på samma PNR när något strular. Turkish som är på andra sida spektrat har en historik av att vara väldigt godtyckliga här istället.

LÅGRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering 24h - 1v innan avfärd: Rättighetsmässigt så är det väldigt lite skillnad på detta fönster och ovanstående steg men jag skulle klassificera det som en ytterligare ett eskaleringssteg som flygbolag är medvetna om och de flesta aktörer gör allt för att undvika då det får stora påföljder för scheduling hos partners.

NOLLRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering <24h innan avfärd: Operating carrier äger och har fullt ansvar för biljetten. De är otvivelaktigt skyldiga att lösa bästa möjliga alternativ.


Är vi verkligen oroade för award-biljetter på påbörjade resor? Skulle se risken där som direkt likvärdig med revenuebiljett direkt mot samma aktör.
Bra sammanfattning av vad man kan förvänta sig i praktiken men en korrigering angående >2v innan avfärd: Utförande flygbolag har (per EU 261) skyldighet att boka om dig vid inställt flyg oavsett när flyget ställs in. 2 veckors-regeln gäller endast rätten till kompensation, ej rätten till ombokning. Sedan att lyckas att få till den där ombokningen man har rätt till är i praktiken struligare.
 
HÖGRISK FÖNSTER - Ändring/cancellering >2v innan avfärd: Operating carrier har inga skyldigheter att ge alternativ routing annat än att återbetala dina poäng.
Operating carrier är alltid skyldiga att boka om, oavsett när flight ställs in. 2 veckors fönstret gäller bara rätten till kompensation, om vi ni tittar på vad EU261/2004 säger.
 
Operating carrier är alltid skyldiga att boka om, oavsett när flight ställs in. 2 veckors fönstret gäller bara rätten till kompensation, om vi ni tittar på vad EU261/2004 säger.
Stämmer som du säger. Däremot så vidhåller jag att de riskfönstren jag anger ovan är vad som man kan förvänta sig i praktiken.
 
Stämmer som du säger. Däremot så vidhåller jag att de riskfönstren jag anger ovan är vad som man kan förvänta sig i praktiken.
Absolut, att får utförande flygbolag att göra detta på en eurobonus award är allt annat än enkelt. Men om de vägrar kan man i teorin boka valfri egen biljett i samma klass och kräva dom på pengarna, men då måste man även ligga ute med massa pengar.
 
Stort tack för kloka inspel och extra tack till JacobGBG för den otroliga sammanställningen! Ska försöka hitta en reservplan utifrån att det blir inställt mer än två veckor före avresa (då hinner vi boka av hotellen) och ha utrymme på kreditkortet för att lösa oförutsedda händelser. Därutöver får vi be till högre makter att inget händer med flygen när det är mindre än två veckor kvar för då blir det dyyyyrt om vi inte kan hitta alternativa resvägar till SEZ. Ändå lovande att Etihad och Kenya flyger dit tänker jag.
 
Toppen