Avreglering av tågmarknaden

kexxcream

New member
Sitter på 18:38 tåget från Alvesta till Växjö C och har en nisse bredvid som köpte en SJ biljett för 18:50 tåget från Alvesta till Växjö. När konduktören kom så följde samtalet enligt följande:




Konduktör: Nu ska vi se, här står det 18:50 från Alvesta till Växjö, tror du att vi brukar åka 10 min tidigare?


Nisse: Nej men jag tänkte spara mig 10 min på att ta detta tåget


Konduktör: Det funkar inte, det är som att handla på Konsum med ett ICA kort så det får bli en ny biljett


Nisse: Hur mycket kostar det?


Konduktör: 48 kr, vi har svårt att hantera kort men kan utförda en faktura


Nisse: Ok, det var inte så farligt


Konduktör: Sedan tillkommer 100 kr för att köpa biljett ombord


Nisse: Men asså shit...


Konduktör: Jag förstår dig, gillar det lika lite men vi får inget kapital på att du åker med oss men betalar SJ




Min fråga är: har verkligen folk så dålig koll på avregleringen? Eller går dem på medvetet och tar risken att åka fast eller försöka snacka sig förbi det hela?
 
Ett enkelt tankeexperiment:

1. Fundera på hur korkad genomsnittssvensken är.

2. Betänk därefter att hälften av dem är ännu mer korkade.
 
Har pendlat mellan Stockholm-Växjö i fyra års tid med SJ ( Slutade flyga när SAS la ner). Lärde mig dock att man skall ha en resplus biljett, då fungerade det att åka med även lokaltågen. Men det var nästan samma visa varje gång mellan Alvesta-Växjö att någon chansade och åkte ditt.



Skulle säga som svar på din fråga att jag tror många är medvetna om det men chansar men att merparten inte förstår och det gäller nog framför allt ovana resenärer.



Eldprovet kommer nog blir nästa år när SJ får konkurrens av MTR på Stockholm-Göteborg. Kommer säkerhet vara en del som köper billiga biljetter med MTR och sen en separat biljett ifrån Stockholm C om det skall vidare norrut. Om det händer något på första sträckan och de missar sin anslutning i Stockholm. Tror inte SJ kommer vara så pigga på att hjälpa till utan de lär nog blir tvungna att köpa nya biljetter i Stockholm.
 
Ja och så finns det dom som säger att avregleringen är bra. Jag har inte sett något bra med avregleringen utan tvärtom. Underhållet har sjunkit till sämsta tänkbara nivå genom upphandling av massor av underentreprenörer och ingen tar något ansvar.
 
Jag tycker iofs att det faktum att MTR kommer att börja köra kan vara intressant.

Eftersom SJ säger att inga tåg klarar vintern bättre än X2000 så kan det ju vara kul och se om dom har rätt eller är inkompetenta!?
 
Skulle dock säga att det här inte har så mycket med avreglering att göra. Snarare skillnaden mellan länstrafik till länstaxa och fjärrtrafik. Inte konstigare än att du på till exempel Stockholm-Märsta eller Stockholm-Södertälje i många decennier har kunnat välja mellan SJ och SL, som har olika biljetter. Kronobergarna är fortfarande lite ovana vid det här eftersom länstrafik med tåg under lång tid i princip inte fanns.



Alvesta-Växjö har i alla fall blivit mindre förvirrande med tiden. Ett tag fanns det tre olika biljettsystem: SJ (Kust till kust), Merresor (Krösatågen mot Värnamo/Jönköping) och Länstrafiken/Sydtaxan (Öresundståg). Det man behöver hålla reda på numera är att biljetter för SJ:s regionaltåg köps i SJ:s automat och resten i Länstrafikens.
 
Det som är lite förvirrande för passagerarna måste vara att man köper en biljett på SJ hemsida och sedan inte får åka med SJ.

Åkte själv Kramfors-Stockholm för några veckor sedan med SJ, och vid varje uppehåll så påpekades det " detta är ett SJ tåg och endast SJ biljetter gäller". Mellan Söderhamn och Gävle uppstod en diskussion med en passagerare som hade en biljett hos X-Trafik köpt hos SJ

Hur det löste sig vet jag inte för passageraren och tågvärden gick till hennes "kontor".
 
Det huvudsakliga problemet med avregleringen är nog inte avregleringen i sig, utan snarare att samma anställda plötsligt sitter på nya poster eller i nya verksamheter och ska försöka agera avreglerat. Det är nog inte helt lätt för alla att ställa om från skyddad verkstad till en konkurrensutsatt verksamhet. Plötsligt spelar det roll om verksamheten går runt, om man är bra på det man gör och hur man behandlar kunder...
 
Avregleringen kan väl iofs skapa en del problem men den stora förändringen som har ställt till det är den byråkrati som byggts upp under de senaste 10-20 åren. Det krävs en oerhörd mängd pappersarbete numera för att byta en skruv om någon mot förmodan skulle orka med att ta beslutet att den måste bytas.
 
011430121 skrev:Det som är lite förvirrande för passagerarna måste vara att man köper en biljett på SJ hemsida och sedan inte får åka med SJ.Åkte själv Kramfors-Stockholm för några veckor sedan med SJ, och vid varje uppehåll så påpekades det " detta är ett SJ tåg och endast SJ biljetter gäller". Mellan Söderhamn och Gävle uppstod en diskussion med en passagerare som hade en biljett hos X-Trafik köpt hos SJHur det löste sig vet jag inte för passageraren och tågvärden gick till hennes "kontor".Klicka för att utvidga...


Och när du får problemen får du, fast du köpt en SJ-biljett, höra att vi tar inget ansvar för X-Trafik. Du får lösa det i Gävle. När du kommer till Gävle går det inte att lösa någonting. Du får tar det i Stockholm säger en snorkig SJ-representant. Och när du kommer till Stockholm är det kört och man bokar iväg dig till Karlstad via Örebro (visar det sig försent). Och eftersom det är ett fåtal minuter till tåget går hinner man inte upptäcka att det är via Örebro förrän man sitter på tåget, och då är det försent.

SJ menade på fullaste allvar att man först skall tillbringa nästan 1 timme utomhus en vinternatt i Örebro för att vänta nästan 2 timmar utomhus kring midnatt och 0200 på en öde bussterminal i Karlskoga.



Det är vad som händer när man bokar SJ som använder X-Trafik
 
Valley skrev:Det är vad som händer när man bokar SJ som använder X-TrafikKlicka för att utvidga...



Finns inget "operated by" inom tågbranschen. X-trafik är länstrafik vars biljetter man kan köpa på SJ.se, tagkompaniet.se osv. Samma princip är när ICA säljer cirkus-biljetter. SJ tillhandahåller ju bara tjänsten för att kunden ska köpa en biljett för hela sträckan på en gång.




Som resenär har man väl ändå ett ansvar att kolla vilket tågnummer och avgångstid tåget har som man köpt en biljett för? Är ju som att man försöker åka med Buss4you som avgår 15 minuter före Swebuss mellan Stockholm och Göteborg, vilken man hade köpt en biljett för.
 
I mitt fall så är det enligt mig glasklart. Köper jag en biljett från punkt A till punkt B, och jag köper den av i detta fall SJ, som utger sig för att vara transportör, så är det dem som tar ansvar fullt ut. Utan att skylla ifrån sig.



Däremot håller jag självklart med om att att köper jag av bolag Z kan jag inte åka med bolag P och förvänta mig att det skall gå vägen.

Det som ställer till problem om det är avgångstider som ligger väldigt nära varandra så är det kanske omöjligt att få reda på om det råkar vara ett tåg som kommit in tidigare eller om det är fel bolag. Verkar inte finnas speciellt många personer att fråga och informationen i övrigt är synnerligen dålig.
 
Valley skrev:I mitt fall så är det enligt mig glasklart. Köper jag en biljett från punkt A till punkt B, och jag köper den av i detta fall SJ, som utger sig för att vara transportör, så är det dem som tar ansvar fullt ut. Utan att skylla ifrån sig.Klicka för att utvidga...
Jamen det gör de ju inte. Jag tycker att de på hemsidan är väldigt tydliga med när de kör själva och när de bara är återförsäljare av biljetter. Loggor och text visar vem som är ansvarig för trafiken. I exemplet Alvesta-Växjö "Öresundståg", "Krösatågen, Länstrafik" och "SJ, Regional". För SJ:s egna trafik har de en särskild SJ-logga som finns i en egen kolumn och alltid är synlig.




Valley skrev:Däremot håller jag självklart med om att att köper jag av bolag Z kan jag inte åka med bolag P och förvänta mig att det skall gå vägen.Det som ställer till problem om det är avgångstider som ligger väldigt nära varandra så är det kanske omöjligt att få reda på om det råkar vara ett tåg som kommit in tidigare eller om det är fel bolag. Verkar inte finnas speciellt många personer att fråga och informationen i övrigt är synnerligen dålig.Klicka för att utvidga...
På skyltarna på perrongen står det alltid ordinarie avgångstid och operatör. Om skyltarna fungerar, vilket inte alltid är fallet, medges.
 
Sedan tillkommer förvirringsdelen att när man har pendlingskort gäller att inte bara åka med rätt bolag, utan även med rätt sorts tågset, i rätt färger. Ett pendlingskort Uppsala-Stockholm gäller för SJ Regional, men även SJ InterCity men inte SJ Snabbtåg, som i sig går lika långsamt som andra tåg, men om du har ett pendlingskort årskort då får du åka med SJ Snabbtåg, som ser likadana ut som lokaltåg Regina, som du kan åka med om du har ett pendlingskort månad. Hänger du med? Även tidigt på morgonen, med trängsel och förseningar?
 
Tja, om du har månadskortet: Står det "SJ Snabbtåg" på skylten, åk inte. Står det nåt annat, åk. Olika tågkategorier är väl inget konstigt? Men självklart måste skyltningen fungera. Man ska inte behöva gissa vad det är för tåg utifrån utseendet.
 
Ville Fly Småland skrev:Jamen det gör de ju inte. Jag tycker att de på hemsidan är väldigt tydliga med när de kör själva och när de bara är återförsäljare av biljetter. Loggor och text visar vem som är ansvarig för trafiken. I exemplet Alvesta-Växjö "Öresundståg", "Krösatågen, Länstrafik" och "SJ, Regional". För SJ:s egna trafik har de en särskild SJ-logga som finns i en egen kolumn och alltid är synlig.Klicka för att utvidga...


Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.

Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?

Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.
 
Nemo skrev:Sedan tillkommer förvirringsdelen att när man har pendlingskort gäller att inte bara åka med rätt bolag, utan även med rätt sorts tågset, i rätt färger. Ett pendlingskort Uppsala-Stockholm gäller för SJ Regional, men även SJ InterCity men inte SJ Snabbtåg, som i sig går lika långsamt som andra tåg, men om du har ett pendlingskort årskort då får du åka med SJ Snabbtåg, som ser likadana ut som lokaltåg Regina, som du kan åka med om du har ett pendlingskort månad. Hänger du med? Även tidigt på morgonen, med trängsel och förseningar?Klicka för att utvidga...


Och nu är jag totalt OT från ämnet, men tänkte spinna vidare.

För att göra det ännu lite intressantare för resenärer (nu gäller detta inte tåg utan framförallt buss) är när man har länskort där principen är densamma. Giltigt för en mängd olika aktörers bussar och även för vissa tåg, såväl lokala som SJ och där bussar från olika bolag i princip har samma avgångstid, men ena bolaget har platsgaranti som innebär att när bussen kommer kan den ha gud vet vad som namn, vilket gör att man inte har en susning om det är en godkänd buss eller inte
 
Valley skrev:Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.Klicka för att utvidga...
Det där blir ju en Resplus-biljett och då ska det ju självklart tas ansvar. Läste ditt första inlägg för snabbt och missade det. Men blir inte riktigt klar över hur du menar att det inte togs ansvar. Du blev ju vad jag kan utläsa ombokad till en senare förbindelse så att du kom fram till resmålet, om än med en aningen knölig resrutt.
 
Ville Fly Småland skrev:Det där blir ju en Resplus-biljett och då ska det ju självklart tas ansvar. Läste ditt första inlägg för snabbt och missade det. Men blir inte riktigt klar över hur du menar att det inte togs ansvar. Du blev ju vad jag kan utläsa ombokad till en senare förbindelse så att du kom fram till resmålet, om än med en aningen knölig resrutt.Klicka för att utvidga...


Förvisso ombokad och hemkommen 8-10 timmar efter jag borde. Men den behandling jag och även andra utsattes för är ej acceptabel. Jag skall inte behöva stå utomhus 3-4 timmar en februarinatt för att SJ anser att det inte är deras fel.

Hade SJ från början tagit sitt ansvar och talat om hur man skulle lösa det hade jag aldrig någonsin fortsatt med tåg utan hyrt en bil
 
Valley skrev:Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.Klicka för att utvidga...


Utan att veta med 100 % säkerhet, men antar att detta borde framgå av villkoren på SJ:s hemsida?
 
Back
Top