Senaste nytt

Avis administrationsavgift

eddo

Medlem
Hej!

Hyrde en bil av Avis i december. Var min första hyra någonsin med Avis. Alltid hyrt via Hertz men testade matcha mot EBD för att få Presidents Club och alltid kul att testa något nytt. Skulle köra från Sverige till Norge och tillbaka så ringde hyrbilskontoret direkt efter bokning och frågade efter ev avgifter för att köra i Norge. ”Inga problem” var svaret, givetvis skulle ev vägavgifter efterdebiteras men i övrigt nämndes inget.

Nu 27 mars drogs 500 + 418 kr från mitt kort. Ringde hyrbilskontoret och det är tydligen vägavgifter 418 kr + administrationsavgift 500 kr som enl kvinnan där alltid tillkommer om man åker på vägavgifter etc. Vägavgifter förstår jag självklart men administrationsavgift på motsvarande 119% av beloppet?

Är det alltid så? Har letat överallt på Avis sida men antingen är jag blind eller så finns ingen info om detta? Ingen jättestor summa men blir alltid irriterad när avgifter dyker upp i efterhand, särskilt när man aktivt ringt och efterfrågat vad som gäller utan att få ett korrekt svar…

Återgår nog till Hertz framöver, där de alltid kunnat ge rätt info om ev tillkommande avgifter före hyran.

Uppdatering: efter att ha läst på mer har jag hittat lite info om detta. Finns inte någon specificerad avgift i allmänna hyresvillkor, däremot i ett annat dokument vid namn ”Location specific condotions” framgår att en administrationsavgift på ”mellan 25 och 45 EUR” tas ut vid böter och/eller andra avgifter.

Dvs case closed men delar med mig om någon annan skulle leta efter samma sak.

Ja, det är rätt vanligt men de brukar ha tillval för att minimera kostnaderna. Dock var ditt problem att du hyrde en svensk bil och körde i Norge.

Hade du hyrt en svensk bil och kört på vägtullar i Sverige hade det kostat 37,50 per dag, max 375 kr (plus kostnaden för vägavgiften då) enligt villkoren här: https://www.avis.se/om-avis/trangselskatt#

Hade du hyrt en norsk bil som då varit utrustad med autopass hade du betalt 40 kr per dag i administrationsavgift, max 200 NOK enligt villkoren här: https://www.avis.no/produkter-og-tjenester/leiebil-tjenester/bompassering#

Nu körde du tyvärr in en svensk bil i Norge och då blev det så här. Jag vet inte om det går att betala bompengar online i Norge som gjort att du kunde udvika detta. Självklart är avgifterna en cash grab för Avis också.

Nu körde du tyvärr in en svensk bil i Norge och då blev det så här. Jag vet inte om det går att betala bompengar online i Norge som gjort att du kunde udvika detta. Självklart är avgifterna en cash grab för Avis också.
Åtminstone för något år sedan kunde jag koppla hyrbilens regnummer till betalning med mitt kreditkort, det löste problemet galant. Kom bara ihåg att koppla bort länkningen när du lämnar bilen.

Fortkörningar i tyskland och andra länder brukar har en avis avgift på ca 30 Euro, även om fortkörningen bara är på 5 Euro.
Jag vågar inte räkna på % där:)

Hertz har, naturligtvis, samma samma typ av avgift.

Om jag kör en svensk Hertzbil i Norge, vad gäller vid betalning av vägtullar?​

Som hyrestagaren är du själv ansvarig för betalning av de norska vägtullarna.
Information om hur du betalar vägtullar hittar du på www.autopass.no/en/visitors-payment.
Om du inte betalar vägtullarna kommer du att efterdebiteras kostnaden tillsammans med en administrationsavgift.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen