Avgift för av- och ombokning på SAS awards

HerrBot skrev:Bokade en awardresa nu på morgonen och insåg jag valt fel dag på hemresan...Är mitt val alltså att endera ta en kostnad på 750 kronor eller att boka av den gratis och hoppas på att jag hinner knipa den igen med rätt datum?Klicka för att utvidga...
Gjorde samma idag, skulle vilja ändra datum på en resa som bokades idag med poäng (*A och inte SAS). Kan jag avboka gratis och sedan knipa andra datum? För ombokning är inte gratis inom 24h?

Passepartout skrev:Gjorde samma idag, skulle vilja ändra datum på en resa som bokades idag med poäng (*A och inte SAS). Kan jag avboka gratis och sedan knipa andra datum? För ombokning är inte gratis inom 24h?Klicka för att utvidga...

Korrekta antaganden.

Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?

Hyveln skrev:Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?Klicka för att utvidga...
Finns mig veterligen inget i EU261/2004 som säger något om hur stir/liten en ändring måste vara. Högst troligt kommer sas dock påstå minst 3h för att få ändra gratis (det är deras standard).

Är väl bara ringa och fråga, men blir ju svårt att argumentera för att resan inte fyller ett syfte längre.

Hyveln skrev:Fick Mail om en tidstabelländring på min SAS award, det är på returresa LAX-CPH-ARN där CPH-ARN avgår 15.15 istället för 16.05. Egentligen bättre för mig, men jag är ändå inne på att byta resmål. Har jag här möjlighet att boka av resan utan att betala 750kr/pp? Eller behöver förändringen vara mer än en timme?Klicka för att utvidga...
Jag har bokat av bonusresa med en mindre ändring än ditt exempel utan kostnad och utan problem.

Bokade av en bonusresa i SAS Plus till BKK med kort varsel (några dagar) igår online - och fick poängen tillbaka direkt utan att jag behövde betala en avgift. Vad hände där?

(flyger ist på en cash biljett med LH - och flyget blev försenat med 12 timmar pga tekniskt fel, så det borde bli 600 Euro EU-“cashback”. Ibland har man tur)

Jag slapp avgift när jag bokade av, dock en mindre tidtabellsändring då.

Något som var mer förvånande var att jag även slapp avbokningsavgiften (450krx2) när jag bokade av en star alliance-resa och sedan bokade på en ny, allt på sas.se

Hyveln skrev:Jag slapp avgift när jag bokade av, dock en mindre tidtabellsändring då.Något som var mer förvånande var att jag även slapp avbokningsavgiften (450krx2) när jag bokade av en star alliance-resa och sedan bokade på en ny, allt på sas.seKlicka för att utvidga...
Det är ingen avbokningsavgift på star alliance awards. Dock får man inte tillbaka de 450 kronor som är en "star alliance avgift".

Fick du alltså tillbaka precis alla cash du betalat vid bokningen? Bara gratulera i så fall.

palmen skrev:Det är ingen avbokningsavgift på star alliance awards. Dock får man inte tillbaka de 450 kronor som är en "star alliance avgift".Fick du alltså tillbaka precis alla cash du betalat vid bokningen? Bara gratulera i så fall.Klicka för att utvidga...
Ja precis fick tillbaka rubbet av någon anledning.

Siden EBD-event inden lancering af afbookningsafgiften kan jeg ikke se, at der har været kommunikeret noget om afbookningsfee og EBD.

Kan nogen bekræfte for mig, at EBD betaler afgiften ligesom guld, sølv og basic?

(Beklager, hvis dette er besvaret tydeligt et sted i tråden, men jeg kunne ikke finde det)

nitro29 skrev:Siden EBD-event inden lancering af afbookningsafgiften kan jeg ikke se, at der har været kommunikeret noget om afbookningsfee og EBD.Kan nogen bekræfte for mig, at EBD betaler afgiften ligesom guld, sølv og basic?(Beklager, hvis dette er besvaret tydeligt et sted i tråden, men jeg kunne ikke finde det)Klicka för att utvidga...

Diamond betalar den. Det är ju en straffavgift.

JPE skrev:Någon som vet vad avgiften blir för att konvertera en ren SAS-award till en Star Alliance-award (utöver Star Alliance-avgiften på 450 kr)?Star Alliance-ombokningsavgift: 150 kr.ellerSAS omboknings/avbokningsavgift (long-haul): 750 krellerBåda ovan: 900 krJag frågade kundtjänst idag när jag ringde i ett annat ärende. Den jag pratade med visste inte.Klicka för att utvidga...
Gjorde precis denna typ av ändring och agenten var tvungen att ringa intern support för att reda ut ombokningsavgiften (så det kan ju hända att det skiljer mellan agenter/tillfällen). Ändringen kostade 750 kr (för att det gick från en ren SAS-award). Det som var positivt var att jag slapp betala Star Alliance-avgiften på 450 kr. Det behöver man inte vid den här typen av ombokning enl. agenten. Slutsatsen blir väl då att denna typ av ändring kostar 300 kr (750 kr - 450 kr), dvs dubbelt så mycket som att ändra en Star Alliance-award.

Pust, sist på bollen ett drygt ett år efter det införts (bokar inte så många SAS-awards utanför sverige), men att det kostar 750 danska kr per person att lägga på connections ARN-CPH på en CPH-ATL-resa var chockerande.

Det här gör att man kanske måste tänka om, tidigare har jag normalt bokat långresan först så snart platserna blivit tillgängliga, och sen lagt till connections från Stockholm senare när de blir tillgängliga. Speciellt som nästan alla långresor nu går från Köpenhamn... man kanske måste börja titta på att köpa den korta resan med pengar hos Norwegian eller Ryan eller något sådant...

Värt principen att bli av med lounge + genomgående biljett och väska? För dessutom möjligtvis ingen eller liten besparing?

Jannes skrev:Värt principen att bli av med lounge + genomgående biljett och väska? För dessutom möjligtvis ingen eller liten besparing?Klicka för att utvidga...
Självklart beroende på. Checkad väska behövs inte alltid. Lounge och fasttrack har jag på ARN via Amex. Blir det billigare att boka om så gör man självklart det, jag menade inte att jag skulle boka med annat bolag för att "straffa" SAS utan min poäng var att det sätt att boka som tidigare var självklart plötsligt kräver mycket mer jämförelser och kontroller och eftertanke för att göra rätt val...

Jane Insane skrev:Pust, sist på bollen ett drygt ett år efter det införts (bokar inte så många SAS-awards utanför sverige), men att det kostar 750 danska kr per person att lägga på connections ARN-CPH på en CPH-ATL-resa var chockerande.Det här gör att man kanske måste tänka om, tidigare har jag normalt bokat långresan först så snart platserna blivit tillgängliga, och sen lagt till connections från Stockholm senare när de blir tillgängliga. Speciellt som nästan alla långresor nu går från Köpenhamn... man kanske måste börja titta på att köpa den korta resan med pengar hos Norwegian eller Ryan eller något sådant...Klicka för att utvidga...
Att börja ta betalt i DKK vid ombokningar är ett ofog SAS smugit in på sistone, vad som gör mig mer irriterad är att OM de skall ta betalt i DKK är det inte 750 DKK utan 525 DKK, helt klart ett scam upplägg från SAS.

| SAS

favicon-32x32.png

www.sas.se

Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.

GOTBound skrev:Avgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.Klicka för att utvidga...
Oj, det missade jag, hon sa helt klart 750 danska i telefon. Jag får se vad som faktiskt dras på kortet...

GOTBound skrev:Att börja ta betalt i DKK vid ombokningar är ett ofog SAS smugit in på sistone, vad som gör mig mer irriterad är att OM de skall ta betalt i DKK är det inte 750 DKK utan 525 DKK, helt klart ett scam upplägg från SAS.| SASwww.sas.seAvgiften för avbokning/ombokning av flygningar till/från Asien och Nordamerika är 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD.Klicka för att utvidga...
Tur att dom iaf har det utskrivet! Jag gjorde en ombokning med SAS Kina och då tog 150 CNY för ombokning + 100 CNY i "serviceavgift", osäker på vad den andra var, kanske motsvarar en extra telefonavgift som tillkommer för SAS Kina

Back