Espen Bekkebråten
Medlem
I mars i år bokade jag 2 st Eurobonus biljetter AMEX '2 for 1' i business class med Lufthansa från Arlanda till Costa Rica den 28 dec 2015 med retur 11 jan 2016. Jag betalade flygplatsskatterna och fick biljetterna på mailen på en gång. Perfekt!
Här om dagen ville jag dubbelkolla mina flygtider och loggade därför in på SAS-appen för att kolla detta. Då stod det plötsligt följande i rött: "This flight has been cancelled/rebooked". Eeehh...! Jag kollade även på Check-my-trip och samma sak stod det där. Märkligt tänkte jag och ringde till AMEX Eurobonus medlemsservice på 018-480 9167. Dom förstod ingenting och visste knappt vad dom skulle göra och hänvisade till SAS Eurobonus medlemsservice. Jag ringde SAS Eurobonus och dom sa att jag helt klart hade biljetter men att detta var AMEX ansvar. Jag ringde AMEX Sverige som kollade upp det hela och sa att det var Lufthansas problem eftersom flighten jag hade bokat numera inte fanns, dvs den hade tagits bort helt och hållet! Och detta är så långt jag kommit.
Frågan är, ska jag nu ringa Lufthansa för att kolla upp det hela eller ska jag avvakta? Lufthansa har inte hört av sig till mig och meddelat att biljetterna/flighterna har tagits bort. Det var bara ren tur att jag gick in och upptäckte detta själv. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag/Lufthansa? Dvs är det ok av ett flygbolag att bara ta bort min flight och inte höra av sig? Är det mitt ansvar att hela tiden kolla att mina biljetter är giltiga? Jag har ju ändå betalat med en himla massa poäng samt flygplatsskatterna och går i tron att jag har 2 giltiga biljetter i business till Costa Rica i december... Någon som kan ge mig lite tips på vad jag ska göra eller varit med om samma grej?
Här om dagen ville jag dubbelkolla mina flygtider och loggade därför in på SAS-appen för att kolla detta. Då stod det plötsligt följande i rött: "This flight has been cancelled/rebooked". Eeehh...! Jag kollade även på Check-my-trip och samma sak stod det där. Märkligt tänkte jag och ringde till AMEX Eurobonus medlemsservice på 018-480 9167. Dom förstod ingenting och visste knappt vad dom skulle göra och hänvisade till SAS Eurobonus medlemsservice. Jag ringde SAS Eurobonus och dom sa att jag helt klart hade biljetter men att detta var AMEX ansvar. Jag ringde AMEX Sverige som kollade upp det hela och sa att det var Lufthansas problem eftersom flighten jag hade bokat numera inte fanns, dvs den hade tagits bort helt och hållet! Och detta är så långt jag kommit.
Frågan är, ska jag nu ringa Lufthansa för att kolla upp det hela eller ska jag avvakta? Lufthansa har inte hört av sig till mig och meddelat att biljetterna/flighterna har tagits bort. Det var bara ren tur att jag gick in och upptäckte detta själv. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag/Lufthansa? Dvs är det ok av ett flygbolag att bara ta bort min flight och inte höra av sig? Är det mitt ansvar att hela tiden kolla att mina biljetter är giltiga? Jag har ju ändå betalat med en himla massa poäng samt flygplatsskatterna och går i tron att jag har 2 giltiga biljetter i business till Costa Rica i december... Någon som kan ge mig lite tips på vad jag ska göra eller varit med om samma grej?