Senaste nytt

Avbokad resa - vad gör jag nu?

Lindypopp

Medlem
jag har 4 x businessbiljetter ARN - Zanzibar bokade sen i januari och har nu fått Mail om att flygen är inställda och att dom inte lyckats boka in oss på något närliggande. Går inte ens att söka flyg till Zanzibar via appen längre.

Fattar ingenting - vad gör jag nu? Jag har boende betalat på plats för 22k som är ej återbetalbart. Känner mig som en idiot som lyckats sätta mig i den här sitsen.

Fick förra veckan notis om att vi hemresan blivit omdirigerad på flera sätt med ytterligare byten i Kilimanjaro och what not. Har inte lyckats få tag på support och ikväll fick jag Mail om att hela skiten är avbokad.

jag kan se spridda platser till ZNZ via IST eller ADD för 2 i biz och fler i eko iaf men när ni har avresa? det är en ganska avgörande datapunkt för att avgöra era rättigheter vs flygbolaget.

ta några djupa andetag och ring in imorgon bitti, oftast lättare att lösa med en lugn och sansad approach

Ni har egentligen rätt att bli ombokade men problemet är att skyldigheten att omboka er ligger hos flygbolaget som ställt in flygningarna (TK?). Därav kommer SAS med största sannolikhet att hävda att de endast kan boka om till andra flyg om bonusplatser finns. Och om det är TK som ni skulle ha åkt med brukar de tyvärr inte vara särskilt hjälpsamma utan hävdar ofta att de inte kan röra en biljett som ställts ut av SAS.

Åh gud, det låter som ett projekt man inte orkar ta tag i. Vi reser med Ethiopian airlines med byte i Bryssel och ADD på utresa och ADD och Wien på hemresan.

det bästa jag kan göra är alltså att ringa in till sas imorgon och kolla läget? Jag har rättigheter på min sida men kan inte räkna med att få hjälp egentligen?

Åh gud, det låter som ett projekt man inte orkar ta tag i. Vi reser med Ethiopian airlines med byte i Bryssel och ADD på utresa och ADD och Wien på hemresan.

det bästa jag kan göra är alltså att ringa in till sas imorgon och kolla läget? Jag har rättigheter på min sida men kan inte räkna med att få hjälp egentligen?
Ringer du SAS har du endast möjlighet att boka om till andra avgångar med lediga awardplatser. Ja, du har rätt att bli ombokad, men inte av SAS utan av ET, vilket generellt kan vara svårt då operating carrier ofta inte vill röra biljetter som ställts ut av annat bolag (SAS). Så ja, tyvärr är det ofta svårt att få hjälp vid inställda bonusresor med Star Alliance.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av ET, men vill minnas att jag hört av andra att de brukar vara bättre på att omboka även awardbiljetter vid inställda flighter. Kanske kan vara värt att kontakta dem för att ställa frågan om ombokning.

Vilket av flygen är inställt? Försök hitta alternativ till just den flighten. Fyra platser lär vara svårt men kan ni dela upp er 2+2 eller ta något ben i ekonomi så går det kanske att lösa. Ser två platser från IST och två från GVA kring era datum tex. men är det ARN till Bryssel som är inställt är det nog enklare att hitta alternativ för just det benet.

Det är fram och tillbaka mellan ADD och ZNZ som är inställt. Det går, såvitt jag förstått bara ett flyg om dagen. Så nån typ av övernattning måste då ske i ADD. Vilket suger och förminskar vår vistelse från 12 till 10 nätter ?

Toppen