Senaste nytt

Avboka returresa med SAS över atlanten

Gotlander

Medlem
Hallå alla glada lifehackers!

Jag och tjejen åker hem till hennes föräldrar över jul i USA och de har varit vänliga nog att bjuda henne på biljetten hem till USA men inte på returen.. Problemet som vi står inför är alltså att få fröken Gotlander tillbaka till Svedala efter julfestligheterna.

När vi nu tittar på enkelbiljetter tillbaka blir de löjligt dyra och tankegångarna går därför till att boka en ToR med SAS GO tillbaka till Stockholm och en SAS PLUS Saver eller SAS PLUS tillbaka till USA som vi sedan hoppas kunna avboka. Vad tror ni kära expertpanel, är detta en genomförbar lösning eller kommer vi att stöta på patrull någonstans i processen?
 

taxvalp

Medlem
Kanske en opassande fråga - men är det av principiella skäl de bara vill betala för en enkelbiljett? En t/r är ju i allmänhet mycket billigare och de sparar knappast något på att inte köpa en sådan även om de vill ha kvar sin dotter i hemlandet...
 

flum

Medlem
En naturlig fråga är ju varför inte svärföräldrana kan stå för halva beloppet för en ToR. Enkelresor över Atlanten är generellt ingen bra affär.
 

Morgan

Medlem
Några förslag:

* dina svärföräldrar köper en tor och ni betalar halva
* ni köper hemresan med eurobonuspoäng
* ni bokar tor från usa med retur tex i påsk eller sommar, då ni kanske ska dit nästa gång
* ni flyger Norwegian hem, de säljer enkelbiljetter
* du flyttar till usa så slipper hon köpa hemresa
 

Gotlander

Medlem
Frågorna är visserligen berättigade men jag har inga bra svar. Svärföräldrar är väl svärföräldrar antar jag ;) Hemresan är bokad med poäng. Det centrala här är dock om någon har koll på om det finns några problem med att avboka ett ben om man har bokat ben två i plus motsv.
 

AABack2ARN

Medlem
Oftast gäller den mest restriktiva regeln för hela resan i dessa fall. SAS i Europa är ett undantag. Således riskerar biljetten räknas om till enkelbiljett när ni försöker boka av returen trots att just den är avbokningsbar. Jag tror förvisso inte SAS kommer kräva er på pengar men ni kan inte räkna med att få speciellt mycket pengar tillbaka.
 
Toppen