Senaste nytt

Austrian Airlines flyttar hela flygverksamheten till dotterbolag

Borde inte SAS försöka hitta en sådan lösning - säkert omöjligt att få igenom med dom skandinaviska arbetsrättsförhållandena men detta vore ju troligen SAS enda utväg vs konken..

Kanske, men vilket dotterbolag ska man ta? Det är väl Blue 1 eller Wideroe som gäller isåfall. Hur mycket modernare är deras företagsstruktur isåfall? :)

Annars gillar jag idén. Det blir väl troligen högljudda protester, men det är nog inte Piloter mfl som har makten på flygmarknaden idag (man kan ju inte direkt välja och vraka mellan fina arbetskontrakt).

Mest gynnsamt vore väl kanske någon lösning med Estonian Airlines med tanke på Estniska ramverk etc. Men det kanske inte är en lösning som uppskattas av varken resenärer eller arbetare..? Sen håller väl SAS Group bara en andel om 3% nu.

Last edited:
Är ju inte helt klurigt o starta ett nytt dotterbolag lämpa över all flygande personal minus ev piloterna .. lägg ner det bolaget.. :)
Detta går ju dock stick i stäv med arbetslagarna i säkert hela skandinavien..

Hahaha! :) Ja, var ju både ett lyckat koncept och ett starkt varumärke!;)

Vad sägs som Air Greenland? Istället för att avyttra det enda vinstdrivande bolaget i koncernen (som de vill nu)... Iofs är väl varumärket svagt och svårt ihopkopplat med Skandinavien...
Men det är ju en smidig väg till Nordamerika att flyga via Grönland...:p
Tänk också vad glada Piloterna på SAS skulle bli om de fick slingas och övernatta i mysiga Nuuk.;) Världens högsta självmordsratio har jag hört....

Kanske, men vilket dotterbolag ska man ta? Det är väl Blue 1 eller Wideroe som gäller isåfall. Hur mycket modernare är deras företagsstruktur isåfall? :)

Det var inte många månader sen när SAS tog hem nästan allt administrativt arbete från Blue1 under SAS regi. Detta just att göra Blue1 mer som en regional bolag inom Norden samt ett försök att göra bolaget lönsam igen.

Redan för 3 dagar såg jag när jag kollade "routings" att det stod Tyrolean istället för Austria.
Jag tänkte dock inte mer på det just då, men nu förstår jag. :)

Toppen