Senaste nytt

Att flyga från Köpenhamn eller Malmö

Att det var rejäl prisskillnad har jag inte tänkt på tidigare (som sagt, brukar gå på autopilot när det gäller att boka SK CPH-ARN). Frågan är ju dock hur mycket det gör i praktiken om vi tänker oss t.ex Flygtaxi till MMX plus Arlanda Express (där kan man ju i.o.f ta SLs pendel) jämfört med Öresundståget till CPH eftersom jag nog ändå känner att Flygbussen inte riktigt är optimal (d.v.s Flygtaxin kommer in för att trimma MMX-paketet). Plus naturligtvis flygbiljetten.

Så för min del är det ju lite som:

Öresundståg + SK + Arlanda Express eller SL vs

Flygtaxi + SK + Arlanda Express eller SL

Frågan är då var man landar för hela paketet? Skall jag börja åka buss i båda ändar känns det som att tåget pockar på uppmärksamhet eller BRA till Bromma (framförallt buss till MMX samt buss från ARN lockar inte riktigt jämfört med alternativen som innebär taxi eller tåg alternativt kombinationer).
 
Min erfarenhet av flygbussen till Malmö Sturup är att den fungerar alldeles utmärkt. Till skillnad från Öresundståget (som jag har skaplig erfarenhet av). Som det har sett ut de senaste två åren känns tåget riskfyllt för att inte tala om den bedrövliga komforten (följ gärna gruppen Broen Live på Facebook, mkt underhållande). Vi snackar max 20 minuter längre tid från Malmö C med bussen. Visst, flygbussen går inte så ofta men matchar i regel hyggligt.
 
Att det var rejäl prisskillnad har jag inte tänkt på tidigare (som sagt, brukar gå på autopilot när det gäller att boka SK CPH-ARN). Frågan är ju dock hur mycket det gör i praktiken om vi tänker oss t.ex Flygtaxi till MMX plus Arlanda Express (där kan man ju i.o.f ta SLs pendel) jämfört med Öresundståget till CPH eftersom jag nog ändå känner att Flygbussen inte riktigt är optimal (d.v.s Flygtaxin kommer in för att trimma MMX-paketet). Plus naturligtvis flygbiljetten.

Så för min del är det ju lite som:

Öresundståg + SK + Arlanda Express eller SL vs

Flygtaxi + SK + Arlanda Express eller SL

Frågan är då var man landar för hela paketet? Skall jag börja åka buss i båda ändar känns det som att tåget pockar på uppmärksamhet eller BRA till Bromma (framförallt buss till MMX samt buss från ARN lockar inte riktigt jämfört med alternativen som innebär taxi eller tåg alternativt kombinationer).

Prisskillnaderna kan säkert variera och vara större eller mindre, men min erfarenhet säger att det ändå blir en del pengar.

När jag tidigare i år flög med familjen till Hongkong sparade jag nästan 800 SEK per biljett genom att flyga från MMX istället. Taxi för 5 personer med bagage ToR kostade 1200 SEK, fast pris. Totalt sparade vi nästan 2800 SEK.

Jag har senare i höst/vinter bokat resor till New York med SAS (2 resor x 2 personer). Jag sparar 1200 SEK per biljett på att flyga från MMX istället för CPH.
 
Min erfarenhet av flygbussen till Malmö Sturup är att den fungerar alldeles utmärkt. Till skillnad från Öresundståget (som jag har skaplig erfarenhet av). Som det har sett ut de senaste två åren känns tåget riskfyllt för att inte tala om den bedrövliga komforten (följ gärna gruppen Broen Live på Facebook, mkt underhållande). Vi snackar max 20 minuter längre tid från Malmö C med bussen. Visst, flygbussen går inte så ofta men matchar i regel hyggligt.

Jag har inte åkt bussen till annat än SAS-flyg på ett tag, matchar de fortfarande enbart till SAS?
 
Intressanta prisskillnader. Jag antar att NYC-flighterna då går MMX-ARN-EWR? Får ARN pre-clearance till USA kommer jag absolut att väga in det framöver. Det vore en oerhörd fördel om man i det läget får både ett lägre pris OCH den bekvämligheten på samma gång. I det läget ryker nog CPH för min del (föredrar alltid att flyga till USA med pre-clearance).
 
Intressanta prisskillnader. Jag antar att NYC-flighterna då går MMX-ARN-EWR? Får ARN pre-clearance till USA kommer jag absolut att väga in det framöver. Det vore en oerhörd fördel om man i det läget får både ett lägre pris OCH den bekvämligheten på samma gång. I det läget ryker nog CPH för min del (föredrar alltid att flyga till USA med pre-clearance).

Hemresan går faktiskt EWR-CPH-ARN-MMX, men det går ju alltid att hoppa av i CPH om man vill. Men barnen gillar att flyga, och jag gillar poäng. ;)
Så vi får väl se hur vi gör.
 
Hemresan går faktiskt EWR-CPH-ARN-MMX, men det går ju alltid att hoppa av i CPH om man vill. Men barnen gillar att flyga, och jag gillar poäng. ;)
Så vi får väl se hur vi gör.

Spännande routing. Även om jag gillar poäng skulle jag nog ha vissa mentala problem att flyga CPH-ARN-MMX. Då vill jag nog snarare köra min mileage run på annat håll (t.ex att routa via LHR eller något annat så man alltså flyger EWR-[någonstans]-CPH eller EWR-[någonstans]-ARN-MMX.;)

Jag brukar ta routingen YVR-LAX-LHR-CPH ibland. Utresa då CPH-LHR-YVR.

EWR tycker jag är en lite tråkig flygplats, det är nog så att jag inte är vän med deras terminallayout, åtminstone inte när jag flugit därifrån. Föredrar JFK och T7.
 
Toppen