Återbetalning med British Airways pga Corona och inställt flyg??

Fått ett dilemma med BA, brukar inte ofta klaga på dem men men. Har fortfarande inte fått min voucher som jag ansökte om i mars, ringde guldlinjen och de säger att jag ansökte EFTER att flyget avgick och att jag därför inte kommer få någon voucher. Tydligen har deras system flaggat att jag ansökte 2 dagar för sent, detta trots att jag fick en bekräftelse på mail att de processar vouchern. Jag anade ju oråd med BA IT från start så har hela förloppet med avbokning och ansökan av voucher på skärmdumpar, få se hur det här slutar då jag har ett case med customer relations nu. De har nekat och hänvisar till att jag ansökte efter avgång. System says NO säger dom.
 
Ni som fått Future Travel Vouchers; BA har kommunicerade i somras att de skall konvertera dessa till e-vouchers istället och att de börjar med de vouchers som är för en passagerare. Baserat på detta, är det någon som fått Future Travel Vouchers konverterade till e-vouchers?



Jag har två Future Travel Vouchers utfärdade i april, men de är inte konverterade [än].
 
Jag hittade en work around efter lite googlande för att konvertera Future Travel Voucher till eVoucher. Jag har kör denna work around på den av mina Future Travel Voucher som ha lägst valör utifall det skulle gå helt åt h_lvete och jag bryter mot några T&C som gör min Future Travel Voucher blir värdelös.



Om detta fungerar så postar jag instruktionen här.
 
GOTBound skrev:Jag hittade enwork aroundefter lite googlande för att konverteraFuture Travel Voucher tilleVoucher. Jag har kör dennawork around på den av minaFuture Travel Voucher som ha lägst valör utifall det skulle gå helt åt h_lvete och jag bryter mot några T&C som gör minFuture Travel Voucher blir värdelös.Om detta fungerar så postar jag instruktionen här.Klicka för att utvidga...


Det fungerande inte, det enda som hände vad att jag fick mina Future Travel Voucher i ett nytt mail [med samma nummer förstås].

Om det är så att någon annan vill prova så går det ut på att ni går in på vanliga request voucher siten, skriver in bokningsnumret för den bokning det avser och kryssar i eVoucher. Detta skall rendera att ni relativt omgående får eVoucher som ersätter Future Travel Voucher mailat till sig.
 
GOTBound skrev:Det fungerande inte, det enda som hände vad att jag fick minaFuture Travel Voucher i ett nytt mail [med samma nummer förstås].Om det är så att någon annan vill prova så går det ut på att ni går in på vanliga request voucher siten, skriver in bokningsnumret för den bokning det avser och kryssar ieVoucher. Detta skall rendera att ni relativt omgående fåreVouchersom ersätterFuture Travel Vouchermailat till sig.Klicka för att utvidga...


Jag testade just och mina tre gamla Future's omvandlades på ett par minuter till en eVoucher!
 
Jag fick ytterligare ändringar av flyg på min nyårsresa idag. Ett ett 30 minuters telefonsamtal med BA [UK då Sverige var stämgt] utmynnande i att bokningen canceleras och jag for får full återbetalning.



Operatören kunde inte göra detta själv utan skulle skicka detta vidare [till 2nd line] men sa att jag skulle få ett mail med konfirmering på canceleringen och ytterligare ett mail med bekräftelse på summan som skall återbetalas. Jag har ännu [1,5h senare] inte fått några mail. Is i magen [tills 2nd line gjort sitt] eller ringa igen?
 
GOTBound skrev:Jag fick ytterligare ändringar av flyg på min nyårsresa idag. Ett ett 30 minuters telefonsamtal med BA [UK då Sverige var stämgt] utmynnande i att bokningen canceleras och jag for får full återbetalning.Operatören kunde inte göra detta själv utan skulle skicka detta vidare [till 2nd line] men sa att jag skulle få ett mail med konfirmering på canceleringen och ytterligare ett mail med bekräftelse på summan som skall återbetalas. Jag har ännu [1,5h senare] inte fått några mail. Is i magen [tills 2nd line gjort sitt] eller ringa igen?Klicka för att utvidga...


Pengarna inne som refund på AMEX kontot idag, transaktionen är daterad 2/10.
 
GOTBound skrev:Det fungerande inte, det enda som hände vad att jag fick minaFuture Travel Voucher i ett nytt mail [med samma nummer förstås].Om det är så att någon annan vill prova så går det ut på att ni går in på vanliga request voucher siten, skriver in bokningsnumret för den bokning det avser och kryssar ieVoucher. Detta skall rendera att ni relativt omgående fåreVouchersom ersätterFuture Travel Vouchermailat till sig.Klicka för att utvidga...
Försökte omvandla en future travel voucher jag med men fick precis som bara samma future travel voucher tillbaks.
 
trekker skrev:Japp, troligen det som stökar till det. Inte för att jag kan förstå hur en voucher som ska hålla en cashbalance ska vara olika beroende på hur den bokats. BA IT är det enda jag kan säga.Klicka för att utvidga...


När jag pratade med BA så sa det att biljetter som ändrats [inkl. POUG] inte går att få som eVoucher. Jag förstår heller inte mekaniken i detta.
 
GOTBound skrev:När jag pratade med BA så sa det att biljetter som ändrats [inkl. POUG] inte går att få som eVoucher. Jag förstår heller inte mekaniken i detta.Klicka för att utvidga...
Ringe just och bokade en resa för min voucher och de sa att det berodde på POUG. Väldigt meckigt att boka om, tog 20 minuter och de blev tvingade att fylla i information i 2 olika system och sedan skicka bokningen för manuell process vilket ska ta 1-2 veckor.
 
trekker skrev:Ringe just och bokade en resa för min voucher och de sa att det berodde på POUG. Väldigt meckigt att boka om, tog 20 minuter och de blev tvingade att fylla i information i 2 olika system och sedan skicka bokningen för manuell process vilket ska ta 1-2 veckor.Klicka för att utvidga...


Jag rekommenderar dig säkerställa att hela vocherns värde har applicerats på den nya bokningen [förutsatt att den nya bokningen är dyrare] alt. på restvärdes-vouchern



Min erfarenhet är från en FTV där underliggande bokning var POUG:ad, på ut och hemresan.

I British Airways systems för FTV syns bara ena vägens POUG kostnad om inte operatören går in i en annan frame för att se värdet för den totala POUG kostnaden.

Jag fick reda på detta genom att operatören vid tillfället ringde upp mig en dryg timme efter att jag använt min FTV för en ny bokning. Operatören bad om ursäkt och förklarade för mig att jag hade X antal SEK kvar på min FTV, detta utmynnade i att jag fick återbetalning istället för att betala mellanskillnad mot den nya bokningen..



Vid nästa FTV bokning upplyste jag operatören om just denna detalj [vilket operatören var helt ovetandes om]. Det som triggade mig var att voucher värdet som uppgavs inte matchade den ursprungliga underliggande kostnad.

Efter en stunds knappande följt av on-hold fick jag ett "aha, thank you for that information, sir".

Ordningen återställd.



Min upplevelse är att det är en helt manuell hantering för operatören för att applicera en FTV på en ny bokning i de fall där en POUG är inblandad.
 
Först fick han bara värdet på ursprungsbokningen, men han såg detta själv men behövde ringa upp en annan operatör som kunde applicera hela beloppet. Hela processen är otroligt manuell och meckig och är som upplag för problem. Jag hade en e-voucher som jag också använde, denna var inga problem då det var en vanlig biljett utan POUG. Fick även lägga till en betalning på en mindre summa. Om jag behöver avboka detta och ansöka om en ny voucher törs jag inte ens tänka på vilket strul det kan bli.
 
trekker skrev:Fått ett dilemma med BA, brukar inte ofta klaga på dem men men. Har fortfarande inte fått min voucher som jag ansökte om i mars, ringde guldlinjen och de säger att jag ansökte EFTER att flyget avgick och att jag därför inte kommer få någon voucher. Tydligen har deras system flaggat att jag ansökte 2 dagar för sent, detta trots att jag fick en bekräftelse på mail att de processar vouchern. Jag anade ju oråd med BA IT från start så har hela förloppet med avbokning och ansökan av voucher på skärmdumpar, få se hur det här slutar då jag har ett case med customer relations nu. De har nekat och hänvisar till att jag ansökte efter avgång. System says NO säger dom.Klicka för att utvidga...
Hur har det gått för dig i detta ärende.
 
Avbokade idag på nätet en BA flygning ARN-LHR som skulle flygas kommande helg, efter 20 minuter hade jag fått en voucher.

Tack BA för en mycket snabb behandling av ärendet.
 
011430121 skrev:Avbokade idag på nätet en BA flygning ARN-LHR som skulle flygas kommande helg, efter 20 minuter hade jag fått en voucher.Tack BA för en mycket snabb behandling av ärendet.Klicka för att utvidga...
Snyggt. SAS, se och lär!
 
Jag har senaste veckorna haft 6st inställda bokningar senaste vecka och så ett par nya även idag, vid varje samtal till BA dör jag ombeds identifiera mig så har BA fel postnummer på log i bokningen, observera att det är rätt i min BA profil som används för att boka. Detta har även BA bekräftat att det är rätt i min profil.



Jag har postnummer ABC CC men på mina bokningar står det ABD CD [i siffror]. Detta gör att operatören alltid måste kontakta backoffice för att auktorisera återbetalning till mitt AMEX kort vilket gör att samtalet tar minst dubbelt så lång tid.



Dagens i-landsproblem/IT glitch hos BA.
 
Back
Top