Återbetalning med British Airways pga Corona och inställt flyg??

barklund

New member
Hade 2 bokningar på BA när Coronan slog till och fick mail om att flygen hade ställts in och kunde antingen få en värdecheck via hemsidan eller ringa om återbetalning. Och jag gjorde det senare och det var för 6 veckor sedan nu.... och ingen återbetalning har ännu kommit in. Någon annan här som som fått sin återbetalning? Inte så det är panik men tänkte mest om någon visste om dom gör likt SAS och drar ut på det? Vet att det var lite strul när jag ringde då bägge biljetterna var köpa i ekonomi men sen uppgradera till Club Europe....
 
Jag har 5 bokningar i Club Europe som blivit inställda, och samtliga återbetalda inom 4-5 dagar efter avbokning via telefon. Ringde supporten i början av april för att begära återbetalning då deras egna avbokningsfunktion på hemsidan gick direkt till voucher.
 
Barklund skrev:Hade 2 bokningar på BA när Coronan slog till och fick mail om att flygen hade ställts in och kunde antingen få en värdecheck via hemsidan eller ringa om återbetalning. Och jag gjorde det senare och det var för 6 veckor sedan nu.... och ingen återbetalning har ännu kommit in. Någon annan här som som fått sin återbetalning? Inte så det är panik men tänkte mest om någon visste om dom gör likt SAS och drar ut på det? Vet att det var lite strul när jag ringde då bägge biljetterna var köpa i ekonomi men sen uppgradera till Club Europe....Klicka för att utvidga...


Fick du bekräftelse på mejl om återbetalning? När jag ringde in fick jag en bekräftelse på en gång, och pengar in 7-14 dagar senare.
 
Barklund skrev:Hade 2 bokningar på BA när Coronan slog till och fick mail om att flygen hade ställts in och kunde antingen få en värdecheck via hemsidan eller ringa om återbetalning. Och jag gjorde det senare och det var för 6 veckor sedan nu.... och ingen återbetalning har ännu kommit in. Någon annan här som som fått sin återbetalning? Inte så det är panik men tänkte mest om någon visste om dom gör likt SAS och drar ut på det? Vet att det var lite strul när jag ringde då bägge biljetterna var köpa i ekonomi men sen uppgradera till Club Europe....Klicka för att utvidga...


POUG (Proactive Upgrade) biljetter tar extra lång tid att processera voucher eller återbetalning då BA måste hantera dessa manuellt.



För egen del, vanlig biljett <48h innan pengarna fanns inne på kontot. POUG Club Europe biljett ca 4 veckor.



EK
 
Som @GOTBound skriver, har du varit inne och fipplat i bokningen (t ex POUG) så måste den processas manuellt. Jag bokade av 2 i mitten/slutet på mars och fick en återbetalning i slutet på April och en i förra veckan. Jag ansökte även om en voucher i mitten på mars och den har jag fortfarande inte fått. Jag tror att det bara är att sitta lugnt och vänta.
 
En fundering från mina sida, går det att använda vouchers till att betala för uppgradering?

Då tänker jag inte POUG uppgradering utan den "andra" formen av uppgradering då POUG i princip aldrig erbjuds på annat är point to point flyg.



EK
 
GOTBound skrev:En fundering från mina sida, går det att använda vouchers till att betala för uppgradering?Då tänker jag inte POUG uppgradering utan den "andra" formen av uppgradering då POUG i princip aldrig erbjuds på annat är point to point flyg.EKKlicka för att utvidga...
Det finns väl egentligen bara 3 uppgraderingsyper för cash, POUG som är online, Uppgraderingserbjudande vid incheck co hfram tills boarding samt normal uppgradering. Det du pekar på blir ju isåfall normal uppgradering och den är alltid hutlöst dyr vad jag sett.
 
trekker skrev:Det finns väl egentligen bara 3 uppgraderingsyper för cash, POUG som är online, Uppgraderingserbjudande vid incheck co hfram tills boarding samt normal uppgradering. Det du pekar på blir ju isåfall normal uppgradering och den är alltid hutlöst dyr vad jag sett.Klicka för att utvidga...


Det är ”normal” då BA inte erbjuder POUG när anslutningsflyg är inblandat (GOT-LHR-MIA-LHR-GOT).

Väljer jag uppgradera med pengar vill BA ha 32 KSEK för att uppgradera från Euro Traveller till Club Europe på Europaflygen GOT-LHR och LHR-GOT och från Word Traveller+ till Club World på sträckan LHR-MIA.



EK







EK
 
GOTBound skrev:Det är ”normal” då BA inte erbjuder POUG när anslutningsflyg är inblandat (GOT-LHR-MIA-LHR-GOT).Väljer jag uppgradera med pengar vill BA ha 32 KSEK för att uppgradera från Euro Traveller till Club Europe på Europaflygen GOT-LHR och LHR-GOT och från Word Traveller+ till Club World på sträckan LHR-MIA.EKEKKlicka för att utvidga...
Ditt bästa alternativ är att gå till service disken när du ankommer LHR och fråga om uppgradering, ibland har de riktigt bra erbjudanden och ibland inte. Dock tveksam till om du kan använda vouchern där.
 
Barklund skrev:Tack, får nog slå dom en pling imorgon igen helt enkelt.Klicka för att utvidga...


Ringde i tisdags och dom beklagade sig över något "tekniskt fel" och pengarna ramlade in i torsdags på respektive konto. Max 20 sek kö när jag ringde dessutom.
 
Fly kansellert på onsdag, umulig å søke refusjon på nett så sendte DM på twitter. I dag var alt godskrevet amexen. Ingen status.
 
Ringde i torsdags och begärde återbetalning av sex stycken bokningar, 3 min väntetid, trevligt bemötande av en Norsk kvinna, pengarna på kontot två bankdagar senare. Mycket nöjd.
 
Jag har en award i sommar med JAL som nu är inställd (vilket var väntat).

Gör jag refund via hemsidan kan jag bara få en voucher, får jag då tillbaka mina avios på kontot och skater/avgifter som voucher?



Testa att ringa in på det svenska numret där de säger att de har öppet 9-12 och 15-16, sen bryts samtalet. Mig vetelrigen är klockan 9:30 just nu i England. Någon som har några förslag?

Telephone:

+46 850 163 141

(English only)

Monday - Friday: 09:00-17:00
 
palmen skrev:Jag har en award i sommar med JAL som nu är inställd (vilket var väntat).Gör jag refund via hemsidan kan jag bara få en voucher, får jag då tillbaka mina avios på kontot och skater/avgifter som voucher?Testa att ringa in på det svenska numret där de säger att de har öppet 9-12 och 15-16, sen bryts samtalet. Mig vetelrigen är klockan 9:30 just nu i England. Någon som har några förslag?Telephone:+46 850 163 141(English only)Monday - Friday: 09:00-17:00Klicka för att utvidga...




Artikel från mars, vet inte om det fortfarande fungerar

How to get an online Avios flight refund using Google Chrome
 
Det enkla svaret på min fråga är ring BA...

Men istället för att spendera lång kö i de statuslösas telefonkö så ställer jag frågan här;

BA erbjuder ombokning på biljetter gjorda fr.om 3/3 till 30/9 för resor som är färdiga 31/8-21, jag har biljett som är bokad 26/2 för en resa över nyår.

Just nu känns det väldigt avlägset att Florida är öppet och någon form new normal, jag börjar förlika mig med tanken på en resa över påsk istället. Är det någon på forumet som vet vad som gäller för resor bokade före den 3/3?



BA ställde in mitt LHR-MIA för esom jag bokade om till AA samma dag med deras hjälp, hade jag varit smart hade jag istället avbokat hela resan men var inte där i tanken då.
 
GOTBound skrev:Det enkla svaret på min fråga är ring BA...Men istället för att spendera lång kö i de statuslösas telefonkö så ställer jag frågan här;BA erbjuder ombokning på biljetter gjorda fr.om 3/3 till 30/9 för resor som är färdiga 31/8-21, jag har biljett som är bokad 26/2 för en resa över nyår.Just nu känns det väldigt avlägset att Florida är öppet och någon form new normal, jag börjar förlika mig med tanken på en resa över påsk istället. Är det någon på forumet som vet vad som gäller för resor bokade före den 3/3?BA ställde in mitt LHR-MIA för esom jag bokade om till AA samma dag med deras hjälp, hade jag varit smart hade jag istället avbokat hela resan men var inte där i tanken då.Klicka för att utvidga...


Jag svarar mig själv utifall någon annan sitter i en likadan sits; biljetter köpta före 3/3 och har hemresa efter 30/9-20 gäller vanliga regler i enighet med biljettens T&C vid bokningstillfället.
 
Back
Top