lnixon
Medlem
Hösten 1949. Efter två decennier av inbördeskrig segrar Mao Zedong över Chiang Kai-Shek. En flyktingvåg slår in över Taiwan och efterlämnar ett gytter av låga omålade betongbyggnader.
Under Chiangs auktoritära ledning inleds en snabb industrialisering och flodslätterna i norr fylls av fabriker och verkstäder.
Snabbspola sextio år framåt. Taipei är inte exakt en vacker stad. Labyrinter av gator och gränder inhägnas av ett nät av breda rätvinkliga avenyer. Skyskrapor med marmorfasader står bredvid ruckel med fördragna jalusier i rostig korrugerad plåt.

Utsikt från hotellrummet
Kontrasterna är slående. Men det är ändå en välmående stad. Det är rent överallt. Arbetslösheten är låg, och tiggare är ovanliga. Det är inte lika kaotiskt som i fastlands-Kina, men ändå mer avslappnat än Japan och Korea.

Typisk gränd - skotrar och småbutiker överallt
Som västerlänning bemöts man överallt vänligt och hjälpsamt. Utländska kontakter är värdefulla och vårdas omsorgsfullt. Kriminaliteten är låg, och man behöver inte oroa sig nämnvärt för vare sig bedragare, rånare eller ficktjuvar.
Och maten. Maten! Fastlandsflyktingarna tog med sig mattraditioner från hela Kina, och på en subtropisk ö mitt i havet finns alla råvaror man kan behöva. Det finns små restauranger och matstånd överallt, och skulle det inte räcka är det aldrig mer än några hundra meter till närmaste Family Mart med livets nödtorft och snabbmat.

Just den här skippade vi.
Vad gör man i Taipei, då? Tja, man åker upp i Taipei 101 och tittar på utsikten. Man går på en night market (eller varför inte en vanlig kvartersmarknad) och äter gatumat. Man handlar hårdvara i kvarteren runt Guang Hua Digital Plaza. Och man åker någonannanstans - det finns gott om utflyktsmål i bergen runt omkring. Kommunikationerna är goda och naturen är vacker.

Linbanan till Maokong.
Under Chiangs auktoritära ledning inleds en snabb industrialisering och flodslätterna i norr fylls av fabriker och verkstäder.
Snabbspola sextio år framåt. Taipei är inte exakt en vacker stad. Labyrinter av gator och gränder inhägnas av ett nät av breda rätvinkliga avenyer. Skyskrapor med marmorfasader står bredvid ruckel med fördragna jalusier i rostig korrugerad plåt.

Utsikt från hotellrummet
Kontrasterna är slående. Men det är ändå en välmående stad. Det är rent överallt. Arbetslösheten är låg, och tiggare är ovanliga. Det är inte lika kaotiskt som i fastlands-Kina, men ändå mer avslappnat än Japan och Korea.

Typisk gränd - skotrar och småbutiker överallt
Som västerlänning bemöts man överallt vänligt och hjälpsamt. Utländska kontakter är värdefulla och vårdas omsorgsfullt. Kriminaliteten är låg, och man behöver inte oroa sig nämnvärt för vare sig bedragare, rånare eller ficktjuvar.
Och maten. Maten! Fastlandsflyktingarna tog med sig mattraditioner från hela Kina, och på en subtropisk ö mitt i havet finns alla råvaror man kan behöva. Det finns små restauranger och matstånd överallt, och skulle det inte räcka är det aldrig mer än några hundra meter till närmaste Family Mart med livets nödtorft och snabbmat.

Just den här skippade vi.
Vad gör man i Taipei, då? Tja, man åker upp i Taipei 101 och tittar på utsikten. Man går på en night market (eller varför inte en vanlig kvartersmarknad) och äter gatumat. Man handlar hårdvara i kvarteren runt Guang Hua Digital Plaza. Och man åker någonannanstans - det finns gott om utflyktsmål i bergen runt omkring. Kommunikationerna är goda och naturen är vacker.

Linbanan till Maokong.