Senaste nytt

Artikel: Qatar Airways Premium Terminal, Doha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Hurtig

Ny medlem
Bjornstrom: Jag har flygit Qatar Airways till Stockholm-Doha-Hong Kong T/R. Dock i ekonomi. Stockholm-Doha var ingen jättehöjdare, mest för att det inte fanns någon on-demand underhållning (det har jag dock hört att de installerat numera). De flesta andra som reste skulle vad det verkade åka till Thailand på semester så det var lite "charterkänsla" över resan.

Den "vanliga" terminalen i Doha var ok, fanns lite shoppingmöjligheter och man kan betala för att få tillgång till en lounge vilket jag gjorde och det var helt klart värt pengarna.

Doha-Hong Kong var bättre med on-demand underhållningsystem, helt ok mat och service.

De kallar sig "Det 5-stjärniga flygbolaget" och det skulle jag säga är något överdrivet men de var helt klart i övre delen i listan av de bolag jag rest med.
 
Qatar flög med små A319 plan ARH-DOH tidigare men sedan något år är det stora A330 plan som gäller och då finns det IFE i alla säten.

Jag tycker ekonomi terminalen i Doha var bland det sämsta jag någonsin testat - inga vettiga ställen att äta (micro-uppvärmda hamburgare), dålig taxfree, överfulla otrevliga toaletter och allmänt gammal och sliten terminal.

Missade att man kunde betala för lounge...
 

Caspian

Medlem
Vore kul att höra om det finns fler som flygit Qatar Airways här på BusinessClass.se?
Jag har Privilege Club Gold sedan ett antal år tillbaka och flyger nästan uteslutande business (och i undantagsfall FIRST). Med övergången till större plan från Stockholm har servicen förbättrats, men är inte lika bra som t.ex. DOH-LON eller DOH-MEL.

Loungerna i Premium Terminal i DOH är bra, men loungerna, inkusive "gold" loungen i huvudterminalen är under all kritik. OBS! Under "The Holy Month of Ramadan", d.v.s. de näst kommande veckorna serveras inga alkoholhaltiga drycker i loungen, om man följer samma princip som under 2010.

Servicen ombord varierar med personalens bakgrund (Estland, Ungern, Thailand, Uzbekistan, Kina etc.) och erfarenhet (t.ex. den senaste värdinnan har tjänstgjort knappt 8 veckor och tycktes ha huvudansvaret i en del av kabinen).

Privilege Club Gold är ganska värdelöst. Efter ca. 20 business class resor har jag aldrig blivit uppgraderad och reser man business får man ändå samma service. Inga extra erbjudanden. En av de få fördelarna jag märkt är att man får tillgång till Al Maha service gratis vid inresan till Doha (d.v.s. man slipper köa vid passkontrollen).
 

henrik l

Medlem
Privilege Club Gold är ganska värdelöst. Efter ca. 20 business class resor har jag aldrig blivit uppgraderad och reser man business får man ändå samma service. Inga extra erbjudanden. En av de få fördelarna jag märkt är att man får tillgång till Al Maha service gratis vid inresan till Doha (d.v.s. man slipper köa vid passkontrollen).

Detta kanske är något som vi borde uppmärksamma i någon tråd, på vilka flygplatser finns det fast track vid ankomst om man har premiumbiljett så att man slipper köa i passkontrollen. I BKK finns det, nästan ingen kö vi de två tillfällen jag har använt den.

Passerar man HKG minst tre gånger under ett år kan man ansöka om ett e-chanel pass (tror jag det heter). Det är fruktansvärt smidigt. Steg 1, du scannar av passet, steg 2,läs av fingeravtryck, visat skrivs ut och du är igenom. Mer info: GovHK: Immigration Clearance through e-Channels
 

Mikael

Medlem
Detta kanske är något som vi borde uppmärksamma i någon tråd, på vilka flygplatser finns det fast track vid ankomst om man har premiumbiljett så att man slipper köa i passkontrollen. I BKK finns det, nästan ingen kö vi de två tillfällen jag har använt den.

Skulle uppskatta en övergripande guide om fasttrack, både för ankomster och avgångar vid en viss flygplats. Ta gärna med vilka olika sätt det finns att utnyttja fasttrack. Ofta är det ju business/first-biljett hos det lokala flygbolaget (och ibland dess partners/allians) och guldkort, men det är ofta långt ifrån självklart vilka regler som gäller.
 

swede77

Medlem
En summerad rapport av resan Lagos -DOH-DXB i Business och enkel review av First class loungen i Premium terminalen i DOH.

Preflight:
Alltså började resan i Lagos med incheckning vid QR business disk, priority tags på baggage osv där jag fick voucher till en lounge som var mycket dålig, dock så bör man betänka att detta är Lagos. Den enda loungen som är ok i Lagos enligt mig själv är BA's longe.

LOS-DOH:
Priority boarding vid gate för att boarda A330-200 som trafikerar denna rutt. Business har alltid varit full och då detta är en 2 klass flygning finns ingen First. Ett välkommnande med ens efternamn och eventuell titel när man kommit till sin plats, och därefter hängs kavajen upp om man så önskar, i samband med detta bjuds man på välkomstdrink av alkoholfri och alkoholhaltiga alternativ och diverse tidningar. Man får en varm servett om man önskar.
I övrigt god service och mycket artigt och trevligt bemötande av FA men maten var medelmåttig.
Sätet är dessvärre angled lie flat seat som inte är så bekvämt att sova i enligt min mening då jag brukar "halka" ner! Men att sitta och titta på film eller arbeta så är sätet tillfyllest.
När vi landat så fick Business gå av först och vi åkte en särskild buss till Premiumterminalen med endast businesspax.

Premiumterminalen i Doha:
Denna terminal har ju vunnit priser då den är reserverad för First och Business passagerare. Tax free ligger på bottenvåningen tillsammans med gaterna och har vid mina besök varit tom på folk och man kan strosa runt bäst man vill. Ganska skönt i min mening innan man tar den gigantiska rulltrappan upp till de två loungerna. Det finns en business lounge och en First class lounge. I detta fall hade jag tur eftersom att det på mittnästa leg DOH-DXB inte finns Business utan endast First class så blir man autouppgraderad till first och får därmed njuta av Firstclass loungen.

Denna lounge är gigantisk med utsikt över hela flygplatsen, när man registrerar sig i loungen får man en brifing med vad som finns och vad som väntar,det finns riktiga sovrum osv, personalen noterade att jag hade ett 4timmars stopp och frågade var jag tänkte sitta så dom personligen kunde komma och informera mig när det var dags att boarda. I ena änden av loungen ligger köket som är öppet så att man ser in, så förutom en fantastisk buffe med internationella och arabiska rätter så finns möjligheten att beställa det mesta av kockarna iförda vita kockmössor. Jag beställde en omelett med extra allt. Jättegod!

Mer info om Premiumterminalen: Premium Terminal | Qatar Airways


Efter detta gick jag till spavdelningen där jag bytte om i omklädningsrummet och fick en morgonrock, satte mig i jacuzzin och fick ett plastglas med champagne. Efter att ha latat mig en bra stund så bestämde jag mig för att ta en "thaimassage". denna fick jag dock betala för men det var det absolut värt. Jag fick också ett uppfräschningskit och rakade mig osv.

Efter detta så slog jag mig till ro i en bekväm fåtölj och läste lite, medan jag satt här kom det fram personal och frågade om jag önskade något att dricka eller äta med jämna mellanrum. Sedan kom en dam och vänligt informerade att det var dags att gå till gaten.

Rulltrappa ner till bottenvåning där 4 andra pax stod och väntade vid gaten. Strax därefter rullade en buss fram som var inredd i guld och vinrött med gigantiska fåtöljer som säten. Denna tog vi plats och kördes en bra bit fram till flyplanets förliga trappa.

DOH-DXB:
När vi boardade var alla ombord förutom vi. Ett snabbt välkomnande och därefter direkt dags för pushback och avgång. Service och mat ombord var standard då denna flygning är mycket kort (under en timme).

Ett exempel av hur bra personalen är på Qatar kan åskådliggöras genom denna korta passus: Raden framför i First satt en dam som kräktes strax efter takeoff. Jag är extremt känslig för kräklukt och så fort lukten började spridas i kabinen och FA'n såg min reaktion såg jag henne ta ner en kudde som hon diskret sprutade parfym på och sedan gav mig samtidigt som hon sade. "Sir, hopefully this will help against this unfortunate smell"

Ankomst i DXB, vi fick gå av först men denna gång fick vi åka samma buss som Eco. Väl vid baggagebandet i DXB kom min väska nästan först, vilket fick mig att tro att priority hanteringen av baggage fungerar på denna linje.

Jag hoppas att ni får chansen att njuta av Qatar's fina premium terminal vid tillfälle.

Swede 77
 
Qatar Airways har hedrats med två stora utmärkelser vid den årliga Skytrax 2012 World Airport Awards. För andra året i rad har terminalen för första- och businessklasspassagerare, Premium Terminal på Doha International Airport, utsetts till världens bästa flygplats för premiumservice. Förstaplatsen togs hem före tvåan Lufthansa First Class Lounge i Frankfurt och trean Thai Airways First Class i Bangkok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen