Senaste nytt

ArriveCan

JET

Medlem
Hej alla kloka människor. Vi åker snart till USA och det är inga konstigheter med det. Däremot åker vi hem via Toronto och det var väldigt länge sedan jag gjorde det. Det var nog pre 9/11 senast .

Min fråga är: Behöver vi använda ArriveCan för transit om vi inte lämnar flygplatsen? Har googlat på ämnet men hittar inget tydligt svar.
 
"Travellers who are transiting through Canada to another country (international to international) don't need to submit their information through ArriveCAN as long as they:
  • are transiting through:
    • Vancouver international airport
    • Toronto Pearson international airport
    • Montreal-Trudeau international airport
    • Calgary international airport
  • stay in the secure transit area within the airport while making their connection
A secure transit area is a specific zone that separates travellers and their baggage from other passengers and goods. If travellers are not sure whether they will need to leave the secure transit area to get to their connection flight, they must confirm with their airline prior to departure.

If you do leave the secure transit area for any reason, you will need to:
  • submit your mandatory public health information using ArriveCAN prior to arrival at the connecting airport
  • see a CBSA officer for examination"
Källa: Use ArriveCAN to enter Canada - Canada.ca
 

squeezen

Medlem
Nu är detta ett tag sedan så har säkert ändrats men i November behövde jag ansöka i arrivecan trots endast transit och även då enligt reglerna skulle det inte behövas men covid var ju fortfarande styrande och skrämde många i inchecknigspersolen så de kanske bara tog hängslen och livrem… men fick gå undan och fylla i och sedan komma tillbaka och uppvisa approved för att kunna bli incheckad…
 

mano81

Medlem
Nu är detta ett tag sedan så har säkert ändrats men i November behövde jag ansöka i arrivecan trots endast transit och även då enligt reglerna skulle det inte behövas men covid var ju fortfarande styrande och skrämde många i inchecknigspersolen så de kanske bara tog hängslen och livrem… men fick gå undan och fylla i och sedan komma tillbaka och uppvisa approved för att kunna bli incheckad…

Du blandar inte ihop det med eTa? Det behövs i transit:
Do I need a visa if I’m just travelling through Canada on my way to another country?
 
Toppen