Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

Jag har en fundering över piloternas anställningsvillkor, inte bara hos Norwegian utan hos LCC allmänt.
Jag har hört att många piloter utmanas av LCC:n att starta eget bolag och piloterna blir som konsult/underleverantör till LCC:n.

Min fråga är, vad händer då när piloten blir sjuk och LCC:n är tvungen att ställa in flighten.
Om piloten är LCC:s anställd så LCC:n tar hand om merkostnader, men här pratar vi om underleverantör/konsult.
I teorin kan LCC:n kräva skadestånd till pilotens bolag (egen firma), vilket tycker jag att det är en hemsk affärsmodell.

Jag har en fundering över piloternas anställningsvillkor, inte bara hos Norwegian utan hos LCC allmänt.
Jag har hört att många piloter utmanas av LCC:n att starta eget bolag och piloterna blir som konsult/underleverantör till LCC:n.

Min fråga är, vad händer då när piloten blir sjuk och LCC:n är tvungen att ställa in flighten.
Om piloten är LCC:s anställd så LCC:n tar hand om merkostnader, men här pratar vi om underleverantör/konsult.
I teorin kan LCC:n kräva skadestånd till pilotens bolag (egen firma), vilket tycker jag att det är en hemsk affärsmodell.

Jepp, det är ju enklare att sälja biljetter för 1 krona när man har 0% sjukfrånvaro bland personalen.

Jag får en känsla av att Norwegian steg för steg presenterar en affärsmodell som inte håller måttet varken ekonomiskt eller etiskt mot passagerare eller anställda. DY håller i mina ögon på att utvecklas till ett skolboksexemplar av katastrof där enda sättet för bolaget att gå ihop är genom oetiska val som stående resenärer på olika håll i världen och nu ett utsugande av sina anställda. Är det månne dags att säga att ett DY's LCC planer svarar inte mot omvärldens förväntningar 2014.

Vad behöver man världens mest moderna flygplansflotta till när personalen hyrs in från varenda hörn med undermåliga anställningsvillkor och potentiella risker för framtida flygsäkerhet som redan nämnts här i posten.

Og når de da "tvinges" på jobb selv om de er syke... Har du lyst å være passasjer hvis kaptein egentlig er unfit for flight, og styrmann ligger på rundt 300 flytimer og er nyanställd? Takk gud har vi et valg i dag, for det vil ikke jeg. Men jeg er redd for at utviklingen fører til at vi til slutt sitter uten ett eneste valg, fordi den eneste måten flyselskapene kan være med på konkurransen i bransjen - blir å kjøre fullstendig sosial dumping av alle ansatte. 100% fulflyg blir det eneste man kan konkurrere med i luften?! Ikke en hverdag jeg vil leve med.

Og når de da "tvinges" på jobb selv om de er syke... Har du lyst å være passasjer hvis kaptein egentlig er unfit for flight, og styrmann ligger på rundt 300 flytimer og er nyanställd? Takk gud har vi et valg i dag, for det vil ikke jeg.

En tröst för piloterna idag är att de kommer att bli mycket eftertraktade i snar framtid (pga brist av piloter) och de kommer nog att få bättre arbetsvillkor.

I Kina och i Japan är det redan brist på piloter så de som är beredd att flytta sig kan få jobb lättare.
LCC:n som har sämre arbetsvillkor kommer helt enkelt inte kunna anställa någon pilot alls i framtiden.

Boeing forecasts demand for 25,000 new pilots and 28,000 new technicians p/a | CAPA - Centre for Aviation

OT:
Förresten, dåligt betalt/arbetsvillkor som ny i arbetslivet gäller inte bara inom flygbranschen. Det gäller överallt.

Last edited:
OT:
Förresten, dåligt betalt/arbetsvillkor som ny i arbetslivet gäller inte bara inom flygbranschen. Det gäller överallt.

Ja men ta och jämför flygbranchen med industrin exempelvis, det skiljer absolut inte lika mycket. Efter 6 månader på mitt jobb hade jag ungefär 1250 kr mindre än någon som hade jobbat 30 år ;) För att gå lite offtopic.

En tröst för piloterna idag är att de kommer att bli mycket eftertraktade i snar framtid (pga brist av piloter) och de kommer nog att få bättre arbetsvillkor.

I Kina och i Japan är det redan brist på piloter så de som är beredd att flytta sig kan få jobb rättare än
LCC:n som har sämre arbetsvillkor kommer helt enkelt inte kunna anställa någon pilot alls i framtiden.

Boeing forecasts demand for 25,000 new pilots and 28,000 new technicians p/a | CAPA - Centre for Aviation

OT:

Tja, til det første - så er jo dette noe som er forespeilet i mange år nå. Siden 1980 har det blitt sagt at det er pilotmangel. Det er kun i Asia det har slått inn...

Problemet slik jeg ser det er hvordan man skal opprettholde antallet fly og flights med normale arbeidsvilkår for de ansatte (både cockpit, cabin og ground). Det er ikke utelukkende lønn det står i, heller, men basic stuff you take for granted. Pensjon, sykefravær, forsikringer, ansettelsesform, beskyttelse mot oppsigelse og slikt. Slik jeg har forstått det er det f.eks i dag marginalt lavere lønn for styrmenn på fast ansettelse hos SAS, enn 3/6-mnds kontraktspiloter hos Norwegian. Nå skal det sies - at de i Norwegian må selv spare til skatteinnbetaling, selv spare til pensjon og så videre (alle normale fast-trekk) - så om sluttsummen på kassalappen er større eller mindre her eller der tør jeg ikke si brennsikkert. Poenget er uansett at usikkerheten regjerer hos LCC - i en bransje hvor usikkerhet om egen ansettelse IKKE er en heldig ting. Hvis du kan få en lavtlønnet trygg jobb, mot en litt høyere lønnet usikker jobb i en bransje hvor sikkerheten alltid skal være i høysete....

En annen ting man ser nå, er at flyselskapene ikke betaler typerating. Det vil si at flyselskapene ikke betaler "førerkortet for flyet" til sine piloter, dette forventes at pilotene tar selv. For å få fly Boeing 737 koster en typerating rundt 100,000-150,000 kroner. Dette blir enda et lån oppå de totale kostnadene som gutta har tatt for flylappen, og vi nærmer oss ca 1 million kroner i gjeld i det du setter deg med 1 stripe i flyet.

De militære flyvåpnene blir mindre og mindre i den moderne verden, og der hvor man i SAS skal lete innmari lenge før man finner et cockpitcrew som IKKE har vært innom enten et jagerfly, en hercules eller et militært helikopter i løpet av sin tid - så må man nok leke equally motsatt lenge for å finne noen som har vært borti militær luftfart hos en gjengs LCC operatør, eksempelvis Ryanair.

For å se summen og konsekvensen av denne utviklinga - kan man jo se på det slik at de som unge, uerfarne piloter i dag gjerne er de som har råd til å bli pilot, mer enn de som er best egnet. De som kanskje har en pengesterk familie eller på andre måter klarer å dekke utgiften. Det er ikke de som kommer igjennom nåløyet på flykrigsskolen, slik det ofte var før. Personlig ser jeg på dette kommende generasjonsskiftet som et betydelig tap for min egen flysikkerhet, men andre har garantert andre holdninger på det :)

Så har du aspektet om at det er vanskelig å få jobb i gode selskaper i dag - så de som har prøvd å følge pilotdrømmen og har milliongjeld gjerne er desperat etter å få en jobb som betaler ned gjelda. Da er vegen inn til Ryanair kortere enn man hadde sett for seg før. Og ikke minst har vi aspektet om at vi ser en vridning mot ansettelser fra lavkostland - Norwegian har i dag spanske flyvertinner med 1000EUR/mnd i lønn, i tillegg til estlandske, latviske, polske og britiske crew som ikke får det samme betalt som i skandinavia. Det er klart disse er mer profitable for selskapet enn dyre skandinaver. Enda verre på longhaul, hvor europeere generelt sett er for dyre og vi ser en 70-80% asiatere både i cockpit og kabin. Man kan spørre seg om det vil være rom for jobb for skandinaver i framtidens luftfartbransje? Vil det overhodet være mulig å være med på konkurransen i luftfarten hvis man ikke spiller med samme utgiftsregler?

Jeg er redd det til slutt ikke er mulig å være med på konkurransen, og alt blir redusert til øst-europeisk / øst-asiatisk lavkostproduksjon gjennom bemanningsbyråer og ymse utbetalingsland for lønna di...

Jag är inte helt säker på om jag har förstått ditt inlägg pga olika språk men om LCC inte fanns skulle det ha varit ännu svårare för nyutbildade piloter att komma in i arbetsmarknaden.
Det är ungefär samma sak som ungdomar börjar med att jobba på någon fastfoodkedja för att få arbetslivserfarenhet.

Vi måste skilja diskussion om ny utbildade och erfarna piloter från diskussion om arbetsvillkor hos LCC. Förutom villkor som är reglerad av olika lagar kan det inte bli samma villkor oavsett.

Om pilotbrist blir påtagligt i Asien betyder också att i sin tur att arbetsvillkoren (eller lönenivå) kommer att ändras även i andra delar av världen. T ex om asiatiska flygbolag börjar att betala dubbelt så mycket lön än europeiska flygbolag så kommer det säkert att påverka lönenivå (samt arbetsvillkor) även hos europeiska flygbolag.

Däremot menar jag inte att man inte ska eftersträva för bättre arbetsmiljö men så här verkligheten ser ut idag.

Last edited:
I Kina och i Japan är det redan brist på piloter så de som är beredd att flytta sig kan få jobb lättare.
Nu glider jag ifrån ämnet här, men vet du hur vanligt det är med utländska piloter på (fastlands-)kinesiska bolag? Själv har jag haft piloter från Xinjiang och Gansu på Air China men ej utländska piloter, så jag hade fått för mig att kinesiska bolag endast anställer inhemska piloter. Har du mer info, Dr. Miles?

Toppen