Senaste nytt

ANTA ATT kreditkortsbolagen inte längre får dela ut poäng till flygbonusprogram...

AABack2ARN

Medlem
Om vi skulle leka med tanken att kreditkortsbolagen en dag inte längre skulle få dela ut några poäng till flygbolagens bonusprogram: Vad skulle konsekvenserna för er bli då?

Det är föga troligt att flygbolagen eller kreditkortsbolagen vill stänga av denna källa men vad våra politiker vill är en annan fråga, både ur miljö- och skuldsättnings-hänsyn finns det nog en och annan politiker som skulle vilja in och styra lite.

När jag läser trådarna om tillgänglighet för bonusresor efter SAS övergång till SkyTeam kan jag inte låta bli att fundera över hur betydelsefulla poängen från kreditkorten är för (bonus)resor som genomförs. Men poängen har också lett till en (enligt mig) inflation i systemen vilket renderat till dubbla kostnaden för vissa bolag eller skyhöga bränsletillägg hos andra bolag. Så det kanske inte bara är av godo.

Så om denna möjlighet att generera bonuspoäng hos SAS eller något annat flygbolag skulle försvinna, blir det helt enkelt färre resor för er eller skulle ni gå över till betalt flygande?

Så om denna möjlighet att generera bonuspoäng hos SAS eller något annat flygbolag skulle försvinna, blir det helt enkelt färre resor för er eller skulle ni gå över till betalt flygande?
Skulle bli sämre kabinklass på långresor men kanske att antalet kortresor med LCC-bolag skulle öka inom Europa för att minska abstinensen!

Om vi skulle leka med tanken att kreditkortsbolagen en dag inte längre skulle få dela ut några poäng till flygbolagens bonusprogram: Vad skulle konsekvenserna för er bli då?

Det är föga troligt att flygbolagen eller kreditkortsbolagen vill stänga av denna källa men vad våra politiker vill är en annan fråga, både ur miljö- och skuldsättnings-hänsyn finns det nog en och annan politiker som skulle vilja in och styra lite.

När jag läser trådarna om tillgänglighet för bonusresor efter SAS övergång till SkyTeam kan jag inte låta bli att fundera över hur betydelsefulla poängen från kreditkorten är för (bonus)resor som genomförs. Men poängen har också lett till en (enligt mig) inflation i systemen vilket renderat till dubbla kostnaden för vissa bolag eller skyhöga bränsletillägg hos andra bolag. Så det kanske inte bara är av godo.

Jag håller med dig. @Ricci och jag diskuterade just detta igår. Det är så mycket focus på poäng intjäning på korten. Även på BC forumet delas det inte speciellt mycket om några nice deals eller sweetspot där vi bygger upp poäng/status. Idag är det köp, hyrbilar, abonnemang etc som gäller. Jag reser knappt med SAS längre men har ändå lyckats ha Diamond 13 år i rad. Så får jag välja, så ett fåtal resor som ger mycket poäng gynnar mig.

Utan kreditkort hade jag aldrig besökt Bali, Singapore, Bangkok, Philipinerna och nu senaste bokningen till Vietnam.
Även 5 resor till LAX för besök av släktingar hade inte heller blivit av.
Kreditkorten har hjälpt mig väldigt mycket och om de skulle försvinna hade jag helt klart rest runt i Europa istället. Typ med Tui, Ving
Visst! jag fixar Guld på SAS genom kreditkort, men det är inget jag har användning av då jag nästan endast flyger bonusresor där allt ingår.

Om priserna på award skulle fortsätta på samma nivå och 2-4-1/Flypremium skulle försvinna samtidigt så skulle det bli väldigt få personer som inte reser mycket och dyra klasser i tjänsten som ens skulle kunna boka long haul. Hur många här skulle dra in tex 330k poäng för två pers i business till Kapstaden på ett/två år bara genom privatresor?

Håller med om att det idag är i praktiken omöjligt att resa ihop en långdistans bonusresa bara genom att flyga (i synnerhet för ett par eller en familj).

Men, jag börjar också undra om det inte är omöjligt att uppnå samma resa om man inte nyttjar sitt kreditkort till max genom att exempelvis betala räntorna på huslånet, hyran och andra fakturor via kort och ofta via betaltjänster som accepterar kort. Mitt köpmönster på "vanliga" inköp med kort ger absolut inte den mängden poäng på två år som behövs för en lyxresa för familjen. Och någon betalar för detta. AMEX/MC gör inte detta gratis. Ej heller de andra betaltjänsterna utan alla skall ha sin del av kakan. Handlarna betalar allt högre kortavgifter och kontanter minskar dramatiskt så alternativen försvinner. Handlarna villl inte heller bjuda på detta utan ökar priserna...

Flygbolagen ser att det är allt fler poäng i omlopp och höjer priserna och bränsletilläggen. Oljan är förhållandevis billig just nu men ända vill BA, QR och andra bolag ha bränsletillägg på bonusresor motsvarande vad en betald resa kostade bara för några år sedan.

Jag tror marknaden kommer reglera sig själv förr eller senare (förhoppningsvis utan politikers klånfingrighet) men flygbolagen/kortbolagen behöver nog fundera på hur detta skall göras utan att det blir en smäll av bara h-vete den dagen då ballongen spricker.

I mitt eget fall så hade jag inget kreditkort förrän 2018, innan dess kom alla poäng från flygresor. På den tiden var det dock lättare att tjäna poäng genom att flyga t.ex SAS ungdomsbiljetter som gav 100% intjäning till Turkish där 8 tur och returresor till Malaga för 649kr styck gav cirka 50K TK Miles som räckte till en tur och retur i business till Dubai. Eller SAS Go till USA/Asien som kunde ge upp till 10-12K poäng på de billigaste biljetterna.

Nuförtiden så flyger jag nästan inte alls, mestadels bonusresor long haul i business som bokats med poäng 2-3 gånger per år. Poängen kommer från kreditkort, shoppingportalen, värvningar och någon enstaka flygresa. Hade möjligheten att tjäna poäng via kreditkort försvunnit så hade det inte blivit lika många långresor i business (en för mig och tjejen varje år, samt några okynnesresor för mig själv). Hade förmodligen blivit mer betalda resor till lite mer närliggande varma destinationer, eventuellt att man kostar på sig en betald långresa i business vid kampanj.

Den stora nackdelen idag jämfört med för 10 år sedan är att man inte tjänar lika många poäng på flygresor, detta gäller oavsett om du reser på dyra eller billiga biljetter. Att flyga ihop poäng går om man reser mycket i tjänsten, men som privatresenär att åka på mileage runs känns helt hål i huvudet enligt mig.

Är rätt ny i gemet men utan kreditkort hade det varit att betala resorna helt klart. Finns inte en chans att flyga ihop 4st biljetter i Business till USA dit den första bonustrippen gick.
Nu samlar vi till nästa resmål, vart det nu blir... Men utan kreditkorten så hade det inte blivit av i varje fall men samtidigt kanske man hade slösat mindre pengar och sparat till resan istället?

Hade förmodligen blivit både färre resor och framförallt färre resor i business för min del. Slutade resa i tjänst för ca 2 år sedan och reser idag till 90% på bonusresor i business med poäng från kreditkort, online-portal och andra samarbetspartners. Valde även att inte flyga in EBG i år eftersom i princip alla förmåner fås genom business/plus-biljetter. Har inte betalat för longhaul revenue sedan 2020 och har ändå rest mer och mer privat sedan dess.

Utan att vara det minsta insatt egentligen så tänker jag att kreditkort mm är en lönsam affär för flygbolagen på totalen. Det behöver dock inte betyda att alla kunder är lönsamma. En majoritet av personerna i min närhet med EuroBonus-kreditkort gör inget vettigt med poängen, min bror köpte en inrikes revenue för poäng och andra betalar europaresor med korten (båda trots stark avrådan från mig). Andra köper saker i shoppen eller betalar muffins ombord. Jag tänker att det är tack vare användning som detta som möjliggör att de med större intresse för optimering kan få ut ett högre värde av sina poäng.

Last edited:
Toppen