Senaste nytt

Ansök senast 31/10 2022 om SAS Amex Elite och få 100 000 EuroBonus Extrapoäng

Inte för att vara sån, men du bor väl i ”08-land”? Vad jag hör (från flera håll) är att där är det business as usual… För en annan som bor i en mindre, men ändock relativt stor, stad så har acceptansen sjunkit avsevärt senaste året/n.
Jag bor också i Stockholm och får plocka upp mitt mastercard oftare och oftare. Det är väldigt lätt att se på fakturorna över tid.
 

palmen

Moderator
De har ju haft en mängd erbjudanden i Amex Experiences som även gällt SAS-korten och alla dessa är borta så nu fungerar de ju bara som betalkort som ger EB-poäng. Försäkringar som är bättre i vissa lägen men det finns ju inget specifikt "AMEX"-relaterat längre i de korten och de sas-relaterade förmånerna kan ju då lika gärna läggas över helt på andra kort. Jag har i alla fall upplevt att amex accepteras på färre och färre ställen, både i fysiska butiker och på nätet där de accepterats förut. Om du inte upplevt det så är det bara att gratulera.
Amex gjorde ju om sitt koncept för 1-2 år sedan för de vanliga korten går mot lifestyle med slaktad poäng intjäning, medan sas korten inte är lifestyle och fokus på poäng och resor med sas. Man har helt enkelt differentierat korten så de skiljer sig åt och inte "kannibaliserar" på varandra. Att amex ändrar fokus på sina kort ska knappast ses som att de ska slänga ut SAS, deras samarbete är extremt starkt och extremt viktigt för Amex i Norden. Skulle sas amex försvinna skulle de tappa en enorm mängd kunder som skulle gå till andra kort, det är varken sas eller amex intresserade av skulle jag gissa.
 
Amex gjorde ju om sitt koncept för 1-2 år sedan för de vanliga korten går mot lifestyle med slaktad poäng intjäning, medan sas korten inte är lifestyle och fokus på poäng och resor med sas. Man har helt enkelt differentierat korten så de skiljer sig åt och inte "kannibaliserar" på varandra. Att amex ändrar fokus på sina kort ska knappast ses som att de ska slänga ut SAS, deras samarbete är extremt starkt och extremt viktigt för Amex i Norden. Skulle sas amex försvinna skulle de tappa en enorm mängd kunder som skulle gå till andra kort, det är varken sas eller amex intresserade av skulle jag gissa.
Det stämmer inte alls för SAS-korten. Där försvann i princip alla specifika Amex-förmåner ganska nyligen (Pontus/Lounge-on-the-go något tidigare) helt utan någon information från Amex. Det var denna senaste händelse jag tycker är anmärkningsvärd.
 

guwonder

Medlem
Amex gjorde ju om sitt koncept för 1-2 år sedan för de vanliga korten går mot lifestyle med slaktad poäng intjäning, medan sas korten inte är lifestyle och fokus på poäng och resor med sas. Man har helt enkelt differentierat korten så de skiljer sig åt och inte "kannibaliserar" på varandra. Att amex ändrar fokus på sina kort ska knappast ses som att de ska slänga ut SAS, deras samarbete är extremt starkt och extremt viktigt för Amex i Norden. Skulle sas amex försvinna skulle de tappa en enorm mängd kunder som skulle gå till andra kort, det är varken sas eller amex intresserade av skulle jag gissa.
Skulle slutet på SAS Amex-kortet innebära färre Amex Platinum- eller Gold-kortkunder i Sveriges framtid? Om inte, kan det hända att Amex inte behöver behålla SAS Amex-kort.
 

TP12

Medlem
Vadå inte är ett amex? Grym reseförsäkring mm, men det stämmer att man inte får samma förmåner som Gold/Platinum. Är man ute efter lifestyle delarna så är det inte SAS Amex man ska ha.

För mig har jag inte märkt någon skillnad på var amex accepteras. Funkar överallt där det alltid fungerat tidigare.

Att samarbetet skulle avslutas tror jag inte en sekund på! Finns extremt bra förmåner kopplade till SAS på Amex sas kort.

Att sas skulle gå över till SEB enbart och MC låter väldigt otroligt. Då skulle de behöva ta fram 3 nya kort för att få in alla befintliga förmåner. Hur många skulle behålla SAS MC Premium om det kostade 5000-6000 per år för att matcha Amex Elite
De hade nog kunnat lösa det med ett enda nytt kort som hade gett 241-vouchers, 20poäng per hundring och 20k statuspoäng.

Nu tror jag inte SAS och Amex kommer avsluta sitt samarbete men ser inte varför SEB inte skulle kunna ta över ganska enkelt om parterna hade velat det.
 

Flyer722

Medlem
Skulle slutet på SAS Amex-kortet innebära färre Amex Platinum- eller Gold-kortkunder i Sveriges framtid? Om inte, kan det hända att Amex inte behöver behålla SAS Amex-kort.
Det skulle innebära flera Platinum/Gold kunder i Sverige men totalt sett mindre AMEX kunder. Just nu så tillfredställer AMEX flera personer med sitt stora utbud. Detta är AMEX strategi där man försöker "mätta" flera marknader och inte bara folk som är ute efter lifestyle korten.
 

palmen

Moderator
De hade nog kunnat lösa det med ett enda nytt kort som hade gett 241-vouchers, 20poäng per hundring och 20k statuspoäng.

Nu tror jag inte SAS och Amex kommer avsluta sitt samarbete men ser inte varför SEB inte skulle kunna ta över ganska enkelt om parterna hade velat det.
Vi är många som gärna skulle se ett SAS Amex Platinum där man få fördelarna från Platinum och Elite och att man också betakarför det. Ett sådant kort skulle jag personligen värdera till omkring 1000 i månaden och skulle gladeligen betala det.

Klart SEB skulle kunna ta över mycket av detta, men personligen tror jag båda blir kvar och konkurrerar bra med varandra. Utan konkurrens finns det en förlorare och det är inte AMEX/SEB...
 

Fredah

Medlem
Vi är många som gärna skulle se ett SAS Amex Platinum där man få fördelarna från Platinum och Elite och att man också betakarför det. Ett sådant kort skulle jag personligen värdera till omkring 1000 i månaden och skulle gladeligen betala det.

Klart SEB skulle kunna ta över mycket av detta, men personligen tror jag båda blir kvar och konkurrerar bra med varandra. Utan konkurrens finns det en förlorare och det är inte AMEX/SEB...
Jag kan inte annat än hålla med.
När jag skaffade Elite för sisådär 10 år sedan ingick bland annat lifestyle service som bokade biljetter fixade gästlistan osv.

(Det har väl iofs försvunnit även från platinum men ersatts av andra förmåner)

Hursomhelst så är det störigt att behöva ha två kort och att man behöver tänka på vilket som ska användas när med tanke på försäkring osv. Det ”stör” även diskussionen med SEB om kreditgränser att AMEX upptar två stora poster på UC.
 

RhinoG

Medlem
Har en bekant som genomförde denna kampanj. Ansökte 30/10 och har ett bekräftelsemail från Amex. Blev reggat senare av amex (2nov) och de har trots flera chattar/samtal och mail till någon form av specialsupport inte agerat/bemött detta direkt. Står tydligt i villkoren att det är ansökningen som ska vara gjord senast 30/10.

Någon som har erfarenhet från en liknande situation och fått rätt? Alternativt har några tips?
 
Toppen