Senaste nytt

Ange eurobonus-nummer online vs vid incheckning vid disk på Turkish (och andra flygbolag?)

ante888

Medlem
Jag flög nyligen med Turkish, till Buenos Aires (EZE) med byte i Istanbul, och bokade biljetten på deras site. Vid bokningen angav jag mitt EB-nr, men endast siffrorna (eftersom jag minns att jag ombads ange endast siffrorna). Följaktligen syntes inte min status på biljetten (hade elektronisk biljett), vilket gjorde att jag i Istanbul inte kom in i loungen med endast biljetten (på ARN gick det bra). Jag löste det på plats med plastkortet som jag hade med.

På vägen hem var jag tvungen att checka in manuellt då jag inte fick ut en e-biljett EZE-IST. Då bad jag dem samtidigt lägga in EB-numret igen. Denna gång fick jag SK*G på biljetterna och allt funkade som smort, fick även en uppgradering för mig och sambon på sista benet mellan IST och ARN, vilket var väldigt uppskattat.

Frågan är då - är det här med att "få med" statusen på biljetten omöjligt med Turkish, eller har jag missat något? Skall man se upp när man inte skall mata in prefixet EBG?

Minns ej hur det är på andra *A-bolag kring detta, men vill minnas att jag fått med statusen på LH iaf.

Jag intalar mig självklart att jag gått miste om massor med uppgraderingar när jag inte reagerat på att statusen ej står på flygbiljetten och bara flashat kortet väl på plats för att komma in i lounge osv :)
 

Canadien

Medlem
Oftast, på Star alliance, har det fungerat att lägga in numret elektroniskt vid bokning som EBx123456789 där x är B, S, G eller D. P kanske går oxo men den nivån har jag aldrig haft. Om sidan har klagat på det formatet så har jag som alternativ använt bara numret. Har lyckats på CA, AC, SQ, LH, SK, OZ, TG, NH, NZ, UA.
På Air India och Egyptair är jag osäker på om jag lyckades och Turkish har jag inte rest med på 10 år och då via resebyrå som fick in numret OK.
 

ante888

Medlem
Flög med Air Inda i julas, och då hände samma sak vill jag minnas. Har inte kvar biljetterna för att bekräfta, men även där angav jag bara numret, och fick visa plastkort i Delhi för att statusen inte hängde med.

Har även jag lyckats med SK, SQ och LH vad jag minns. Samtliga bokade på deras egna hemsidor.
 

Berglund

Medlem
Det kan nog vara så att du har gått miste om ett antal uppgraderingar. Det här är en jungel och det går inte att lita på att flygbolagen gör rätt, många gånger kan de ju inte själva reglerna! Därför måste man själv vara otroligt alert, om sig och kring sig för att hålla koll på att allt faller på plats.

Ingen mening att gråta över missade uppgraderingar nu - istället glädjer vi oss åt den som du fick nu och alla potentiella som du kommer att få i framtiden nu när du kommer bevaka detta som en hök!
 

ante888

Medlem
Det kan nog vara så att du har gått miste om ett antal uppgraderingar. Det här är en jungel och det går inte att lita på att flygbolagen gör rätt, många gånger kan de ju inte själva reglerna! Därför måste man själv vara otroligt alert, om sig och kring sig för att hålla koll på att allt faller på plats.

Ingen mening att gråta över missade uppgraderingar nu - istället glädjer vi oss åt den som du fick nu och alla potentiella som du kommer att få i framtiden nu när du kommer bevaka detta som en hök!

Problemet är att man inte vet om det gått rätt till, förrän man sett boardingkortet. Om SK*G eller dylikt inte står i klartext, så kan man förvänta sig att information fattas - men då är det "för sent", då ska man vid disken be dem lägga in numret igen och skriva ut nya boardingkort osv...

Jag reser nästan uteslutande med handbagage, så jag undviker att checka in vid disken om jag inte måste.

Frågan kvarstår - om man inte matat in sitt EBx-prefix vid biljettköpet, måste man då gå till disken för att få in statusen i systemet?
 

agehall

Medlem
Det absolut bästa är att gå till disken och be dem fixa det. Gör de fel får de göra om igen. Det tar i princip ingen extra tid alls att gå och prata med någon för att få sitt boardingkort. Är väldigt sällan jag behöver stå i kö för det.
 
Toppen