Senaste nytt

AMEX vägrar kreditera för inställt flyg

AndersSt

Medlem
Vi bokade två flygbiljetter med BRA tidigare i år, den resan blev sedan inställd med hänvisning till Corona. En kort tid senare begärdes BRA i konkurs/rekonstruktion.

Båda biljetterna betalades med mitt AMEX SAS Elite. Den ena direkt till BRA, den andra via resebyrå SuperSaverTravel (mot min inrådan).

Det som betalats direkt till flygbolaget återbetalades sedermera av AMEX, men inte den resan som förmedlats av resebyrån. Problemet är bara att resebyrån hänvisar oss till flygbolaget som alltså inte går att nå.

Självklart vet jag att man ska undvika resebyrå, det var dock inte jag som bokade just den biljetten som betalades med extrakort till mitt AMEX. Kanske är det jag som är naiv men jag hävdar ändå att jag har min affär mot AMEX i det här fallet, inte resebyrån eller flygbolaget? De har tagit emot mina pengar, vidarebefordrat dem till betalningsmottagaren men jag har inte fått det jag betalat för. Hur kan man gå vidare? AMEX menar att jag måste vända mig till resebyrån som alltså inte tar något ansvar, men är det inte just pga sådant här som man betalar med kreditkort?
 

SimonXYZ

Medlem
Jag har hört tidigare att Amex har haft denna policy att endast godkänna reklamationer för köp direkt hos flygbolag och inte hos resebyrå.

Jag har reklamerat en inställd flygning köpt hos resebyrå med mitt SAS Mastercard (SEB) och de gjorde en annan bedömning och godkände reklamationen. Det biter kanske inte på Amex men det kan vara värt ett försök att påpeka att SEB och SAS MC gör en annan bedömning.
 

MTheC

Medlem
Jag fick också nej först av AmEx (men SEB hanterade precis som för @SimonXYZ det bra) men efter att ha skickat ett ganska skarpt formulerat mail till dem samt information om att jag skickat in det till ARN så gick de med på att ta emot reklamationen. Den är dock under hantering, har inte sett några pengar tillbaka än så får se vad som händer.
 
Toppen