Senaste nytt

Amex upplysningsmail om uppskörtade växlingsavgifter

De har bestämt sig för vilken marginal de vill ha, dvs 1,769% ovanpå vilken växelkurs som nu än bestäms.
Tyvärr visade det sig att denna enkla förklaring inte stämmer.

Transaktionen är nu redovisad fullt ut och Amex anger transaktionsdatum 28/12 och valuta-kurs 0,0965, dvs ≈10,3627. Men om jag slår det mot ECB referensväxelkursen för den 28.e är det 1,07% påslag.

ECB refernsväxelkurs de här dagarna, exkl och inkl det angivna påslaget är som följer (dvs angiven kurs och angivet påslag stämmer inte med ECB referensväxelkurs någon av dagarna).

Datum Ref. växelkurs Påslag 1,769% Påslag 2%
21-12-24 10,3300 10,5127 10,5366
21-12-27 10,3250 10,5076 10,5315
21-12-28 10,2528 10,4342 10,4579

Så något stämmer inte.
Antingen har jag inte rätt uppgifter på ECBs kurs, eller så använder Amex inte ECB-kursen för att räkna fram de 1,769% påslag eller så räknar Amex fel (eller anger ett fiktivt värde som de vet aldrig överskrids).

Inte för att det är ett stort problem, men jag är nyfiken på hur de faktiskt gör, i och med att de alltså inte rakt av lägger på 1,769% ovanpå ECB ref.växelkurs.

Kan inte den här fluktuerade avgiften ha att göra med USD? Jag har för mig åtminstone för några år sedan så blev alla utländska köp (d v s inte i SEK) debiterade och konverterade först internt hos AmEx till USD och därefter konverterade till SEK. Därför var det i regel lite bättre kurs USD till SEK, för det var ett steg mindre, än när man hade en tredje valuta som gick två steg till SEK.

Kan inte den här fluktuerade avgiften ha att göra med USD? Jag har för mig åtminstone för några år sedan så blev alla utländska köp (d v s inte i SEK) debiterade och konverterade först internt hos AmEx till USD och därefter konverterade till SEK. Därför var det i regel lite bättre kurs USD till SEK, för det var ett steg mindre, än när man hade en tredje valuta som gick två steg till SEK.
Det är korrekt, tex köp i EUR:
EUR->USD->SEK, SEK-beloppet påförs växlingsavgift.

edit: även detta står i villkoren

Hej,
Hoppas in väldigt sent här. Mest för att jag var nyfiken på hur ECBs referenskurs fastställs och hittade denna tråd. Utan att på något sätt säga att jag har stenkoll har jag viss förståelse efter 15 år i bankvärlden. ECBs referenskurs används inte för att fastställa någon valutaväxling hos kortbolag eller banker. Undantag kan teoretiskt finnas men jag har aldrig sett något. Det är trots allt bara en referens. Kursen fastställs 14:15 CET, baserat på aktuella valutakurser hos ett antal marknadsdeltagare (banker och andra institut). Är senaste växling mer än 30 sekunder gammal kan en annan beräkning via cross-USD användas. Det vill säga man går på färskare info om den aktuella valutan mot USD som har en färsk kurs mot EUR.
Din transaktion i, exempelvis EUR, kommer att få en kurs som ett av Amex ägt bolag räknar fram. Bolagets uppgift är i korta drag att hantera alla Amex valutarisker. Kursen går EUR-USD baserat på interbankkurs (inte internetbank som Amex råkat skriva i sina villkor och någon missat i korrläsning) dagen före transaktionen behandlas (inte samma som du använder ditt kort nödvändigtvis) och sedan USD-SEK på interbankkursen. På vägen läggs också 2% på. Interbankkurs är den kurs som banker och institut handlar till mellan sig, innan de säljer vidare till olika kunder och lägger på olika valutaväxlingspåslag eller så kallad marginal.
För en transaktion en tisdag förmiddag, förutsatt vanlig vecka utan helgdagar någonstans, kan ECBs referenskurs därmed vara från måndag 14:15 CET medans Amex kurs är från måndagen men annan tidpunkt. Handlar du sedan med kortet tisdag eftermiddag så är Amex kurs fortfarande densamma medans referenskursen är från samma dag. Amex behandlar normalt sett transaktionen relativt omgående, vilket jag utgår ifrån här, för att minska sin valutarisk.
Referenskursen är därmed ett relativt trubbigt verktyg, men kan vara värdefullt för att skrämma bort oseriösa aktörer/påslag samt bidra till att pressa marknaden. Inte ens ett kortbolag med 0% i valutaväxlingspåslag kommer att följa referenskursen.
Långt svar, men det är en komplex, bakomliggande marknad.

Villkorsmässigt skriver Amex sådär:
Om American Express får in en debitering eller återbetalning i en utländsk valuta kommer vårt närståen- de företag AE Exposure Management Limited (”AEEML”) konvertera den till SEK den dag som debitering- en behandlas (vilket kan vara en annan dag än den dag debiteringen görs). Denna kurs kan avvika från de kurser som gäller på debiteringsdagen. Fluktuationerna kan vara betydande.
Om debiteringen görs i amerikanska dollar sker konvertering direkt till SEK. I alla andra fall konverteras debiteringen först till amerikanska dollar och därefter till SEK. Det utgår dock bara en valutaväxlingsavgift.
Växelkursen som AEEML använder (vi kallar detta för ”American Express Valutakurs”) kommer att vara: • den kurs som krävs enligt lag eller vanligtvis används inom det territorium där debiteringen eller
återbetalningen görs, eller om detta inte är tillämpligt,
• baserad på internetbankkurser som framgår av sedvanliga källor inom branschen på dagen innan dagen då debiteringen hanteras.
American Express Valutakurs fastställs dagligen måndag till fredag, förutom juldag och nyårsdag. Kortmedlemmen kan också kontakta American Express via telefon för information om valutakursen.
Den totala kostnaden för att konvertera din valuta (vi kallar detta för ”Valutaväxlingsavgiften”) består av American Express Valutakurs och ett valutaväxlingspåslag. Gällande lagstiftning kräver att vi till- handahåller dig information så att du kan jämföra Valutaväxlingsavgiften med referensväxelkurser som utfärdats av Europeiska centralbanken. Denna information finns tillgänglig på vår hemsida.

Toppen