Senaste nytt

AMEX statuspoäng på fel period

Min uppfattning att det å ena sidan är absurt att det inte går att lösa. Å andra sidan är det en känd problematik. Jag avvaktade med att signa upp tills jag var ungefär i mitten av perioden för att vara helt säker på att slippa det här problemet. Det var för många år sedan förvisso, men informationen fanns där redan då. Tror rådet från @palmen till sist är rimligast. Säg upp och börja om…
Det verkar ju dessvärre vara den enklaste lösningen oavsett absurt det är.

• Gilla
Reactions: bnr
Jag anser att det inte är välkänt förrän det händer och man gör aktiv research. Jag har haft konto i detta forum i 4 år och säkert läst på om artiklar i 5-6 för att sedan ta klivet in till ett AMEX-kort. Då jag först nu 5 år senare uppdagas av informationen, så anser jag ändå att kännedomen är hyfsat begränsad. Jag kan absolut haft otur men jag känner att denna typ av kommentar är väldigt okonstruktiv i sin grund.
Det är välkänt på forumet för de som aktivt läste trådarna om Amex Elite. Under pandemin har ämnet knappt nämnts dock då de flesta fått sina status ar förlängda på andra sätt. Frågan dyker dock upp mer eller mindre varje månad i någon tråd.

Läser man inte forumet aktivt och inte följer med i allt (dvs 90-95%) av alla på forumet så kan självklart infon gå förbi. För de flesta blir man ju varse om ett problem först när det inträffar en själv (oavsett vad det är), även om info funnits tidigare. Handlar om att försöka lära av andras misstag i största möjliga mån när någon berättat om något som gått fel, oavsett det är.

Sen håller nog alla på forumet med dig om att det inte är bra hanterat från sas/amex. Finns en väldigt enkel lösning på problemet, poängen delas ut den 10e månaden efter man blivit godkänd för kortet, då skulle problemet aldrig uppstå. Varför man inte implementerar den lösningen får dock sas/amex svara på. Exakt den lösningen har ju sas mastercard nu, extrapoängen kommer första tisdagen i månaden och statuspoängem kommer senast den 10e

Läser man inte forumet aktivt och inte följer med i allt (dvs 90-95%) av alla på forumet så kan självklart infon gå förbi. För de flesta blir man ju varse om ett problem först när det inträffar en själv (oavsett vad det är), även om info funnits tidigare. Handlar om att försöka lära av andras misstag i största möjliga mån när någon berättat om något som gått fel, oavsett det är.
Väl sammanfattat och forumets verkliga kärnvärde som fick mig hit för numera väldigt många år sedan. Hjälper inte @mha men kanske andra.

Plötsligt händer något.

Screenshot_20230608-132348_SAS.jpg

IMG_5831.jpeg

Men vad? Varken AMEX eller SAS har återkommit till mig.

Dock fick jag detta vändande mejl efter att gold.se först nekade att flytta mina poäng varpå jag gav dem relativt skarp kritik.

Kan det vara så att ——— i hemlighet lyckades rädda dagen?

Blir nog oavsett att säga upp kortet för att sedan synca en bättre brytperiod nästa år.

Last edited by a moderator:
Fick nu en bekräftelse från gold.se;

Jag har varit ledig från jobb ett tag så jag får beklaga ett lite sent svar men jag har goda nyheter, statuspoängen från Amex är flyttad till 5 mars 2023 så de har hamnat i önskad kvalificeringsperiod. Hör gärna av dig igen om du funderar över något mer.

Jag följde upp med en fråga om hurvida de rekommenderade att säga upp AMEX för att sedan ansöka i en bättre brytpunkt eller om de även i framtiden kan fixa detta. Fick då följande svar:

Tack för ditt svar och vad fint att du känner dig nöjd.

Det kan såklart vara skönare att inte ha kortet precis under brytningsperioden utan kanske en bit in så det blir korrekt varje år , jag vet inte hur de ställer sig om årsavgiften utifall du behöver betala den igen när du avslutar och skaffar nytt kort, jag rekommenderar att du kollar med Amex och förklarar så kanske de har en bra lösning på detta. Annars är du självklart välkommen att höra av dig om detta händer igen så flyttar vi poängen så de hamnar i rätt period det skall inte vara några problem med det framöver då det är enligt reglerna.

Det var ju ett värmande svar. Om jag råkar ut för ytterligare problem lär jag ju svara på just detta mejl. Men kanske är värt att känna till även för andra. Tack moderator för edit. Tänkte såklart inte på namngivelse av person.

Det är lite roligt att AMEX även valde att höra av sig. Deras ton var kanske inte riktigt lika rolig.

Vi har nu sett över ert klagomålsärende gällande datumet på överförandet av era 20 000 statsugrundade poäng.

Vi på American Express har sedan ni skaffade ert SAS Amex Elite kort fört över era 20 000 statsugrundade poäng den 26 februari varje år. Vi har från er tagit emot information om att ni ska ha tagit emot era poäng tidigare än vanligt detta år och att detta ska ha påverkat er status hos SAS. I vissa fall kan det gå någon dag snabbare för SAS att acceptera och ta emot vår överföring av poängen och i andra fall kan det ta någon dag extra innan detta regsitreras och landar på ert Eurobonus-konto.

I detta ärende så har vi varit i kontakt med SAS gällande detta för att se över de lösningar som finns möjliga vid ändring av kvalificeringsperiod hos SAS. I vår kontakt med SAS så har de bekräftat att era 20 000 statsugrundae poäng för 2023 har landat och registrerats på ert Eurobonus-konot den 5 mars 2023 vilket innebär att er status inte har påverkats. Vi har även av SAS fått bekräftat att ni för nuvarande har guldstatus hos SAS och haft detta sedan 2019.

När det kommer till överföringen av de 20 000 statusgrundade poängen som vi genomför till SAS så skickas de alltid över i samband med det datum som man öppnade sitt konto hos oss, sedan för vi över dessa poäng vid samma datum varje år framöver. I de fall där man har kvalificeringsperioder som går ut hos SAS så är dessvärre detta inget vi på American Express har möjlighet att fatta beslut om då detta är något som hanteras av SAS och vi endast genomför själva poängöverföringen.

Ert klagomålsärende är nu stängt.

Har ni ytterligare frågor är ni varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnumret som står på baksidan av ert kort.

Er rätt att överklaga
Skulle ni inte acceptera vårt beslut ber vi er kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat. Blankett för anmälan kan hämtas direkt på deras hemsida: www.arn.se. Adress och telefonnummer till Allmänna reklamationsnämnden är följande.

Såklart som sjutton att poängen nu är på rätt period nu när SAS fixade det. Jag skulle inte ha ringt AMEX 4 ggr annars där de själva har dokumenterat problematiken.

Goddag yxskaft AMEX. Men jag kan ju alltid vända mig till ARN om jag inte är överens :D

Toppen