Vi har nu sett över ert klagomålsärende gällande datumet på överförandet av era 20 000 statsugrundade poäng.
Vi på American Express har sedan ni skaffade ert SAS Amex Elite kort fört över era 20 000 statsugrundade poäng den 26 februari varje år. Vi har från er tagit emot information om att ni ska ha tagit emot era poäng tidigare än vanligt detta år och att detta ska ha påverkat er status hos SAS. I vissa fall kan det gå någon dag snabbare för SAS att acceptera och ta emot vår överföring av poängen och i andra fall kan det ta någon dag extra innan detta regsitreras och landar på ert Eurobonus-konto.
I detta ärende så har vi varit i kontakt med SAS gällande detta för att se över de lösningar som finns möjliga vid ändring av kvalificeringsperiod hos SAS. I vår kontakt med SAS så har de bekräftat att era 20 000 statsugrundae poäng för 2023 har landat och registrerats på ert Eurobonus-konot den 5 mars 2023 vilket innebär att er status inte har påverkats. Vi har även av SAS fått bekräftat att ni för nuvarande har guldstatus hos SAS och haft detta sedan 2019.
När det kommer till överföringen av de 20 000 statusgrundade poängen som vi genomför till SAS så skickas de alltid över i samband med det datum som man öppnade sitt konto hos oss, sedan för vi över dessa poäng vid samma datum varje år framöver. I de fall där man har kvalificeringsperioder som går ut hos SAS så är dessvärre detta inget vi på American Express har möjlighet att fatta beslut om då detta är något som hanteras av SAS och vi endast genomför själva poängöverföringen.
Ert klagomålsärende är nu stängt.
Har ni ytterligare frågor är ni varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnumret som står på baksidan av ert kort.
Er rätt att överklaga
Skulle ni inte acceptera vårt beslut ber vi er kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat. Blankett för anmälan kan hämtas direkt på deras hemsida:
www.arn.se. Adress och telefonnummer till Allmänna reklamationsnämnden är följande.