Amex reseförsäkring

Har nu behövt använda det nya försäkringsbolaget för första gången efter att ha fått några skrapmärken på en hyrbil. Otroligt smidigt. Fick godkänt dagen efter jag skickade in anmälan.

Ville bara ha kvitto på bilhyran och kostnaden för reparationen. Inga kvitton för övriga delar av resan.

Jag håller med. Fick punktering och då en debitering från Hertz på 2900 kr. Efter att allt var klart med debitering etc var det bara att skicka in allt och ca 20h ett SMS ”ditt claim är godkänt”

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med reseförsäkringen om man betalat resan med SAS egna presentkort, vilket i sin tur betalats med AMEX? Lite sugen med tanke på den kampanj som pågår.

Är det någon som kan säga vad som gäller om man använder SAS poäng för en resa och betalar med platinum, gäller platinum försäkring eller måste man ha ett amex sas kort?

travelmode skrev:Är det någon som kan säga vad som gäller om man använder SAS poäng för en resa och betalar med platinum, gäller platinum försäkring eller måste man ha ett amex sas kort?Klicka för att utvidga...
Enligt villkoren gäller det bara för SAS Amex-kort. I praktiken kan skaderegleringen vara frikostigare, men jag skulle inte lita på det om det var viktigt.

travelmode skrev:Är det någon som kan säga vad som gäller om man använder SAS poäng för en resa och betalar med platinum, gäller platinum försäkring eller måste man ha ett amex sas kort?Klicka för att utvidga...
Amex Elites reseförsäkrings villkor (1:2)

2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genomSAS Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.Klicka för att utvidga...

Amex Platinum reseförsäkrings villkor (1:3)

3. Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med PlatinumCard eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.Klicka för att utvidga...

Dvs: Om du betalar flyget med Eurobonus-poäng, men allting annat med Platinum, finns det en risk att ingendera försäkring täcker din resa.

Jane Insane skrev:Amex Elites reseförsäkrings villkor (1:2)Amex Platinum reseförsäkrings villkor (1:3)Dvs: Om du betalar flyget med Eurobonus-poäng, men allting annat med Platinum, finns det en risk att ingendera försäkring täcker din resa.Klicka för att utvidga...
Jag rekommenderar dig starkt att ställa frågan via Epost till den nya försäkringsbolaget. Det var inget som helst problem tidigare att få Platinum försäkring med AXA när man åkte på en bonusresa. Här är min epost konversation från Jan, 2024...

Publicera gärna svaret här!

Hej,

Jag har en fråga om er reseförsäkring kopplad till AMEX Platinum

1. Jag bokar en bonusresa, dvs gratis flyg, med SAS (deras SAS egna Eurobonus poäng inte AMEX Membership Rewards)

2. Jag betalar alla skatter och avgifter för flyget med mitt AMEX Platinum

3. Jag betalar boendet för resan med mitt AMEX Platinum

Räknas ovanstående som en resa enligt era nuvarande villkor så att jag har reseförsäkringens förmåner om det blir en försening eller annat problem med resan?

SVAR:

Utifrån det scenariot du gett så ska du vara försäkrad under din resa. I regel tittar vi på att man betalat minst 75% av sina totala kostnader (boende och flyg) med sitt American Express kort för att reseförsäkringen ska vara i kraft under resans gång, samt att du även har det aktiva Platinum kortet med dig på resan. Det vi menar med totala kostnader är alltså faktiska kostnader i riktiga valutor.

Försäkra dig bara om att kortet används för att betala de slutgiltiga skatterna och avgifterna, för då kommer det även stå på bokningsbekräftelsen att biljetten var betald med ”American Express”.

Hoppas dina frågor blivit besvarade.

Vänliga hälsningar,

Jag ringde precis och fick till svar att om man betalar med kort resan och det syns att det är betalt med kortet så gäller försäkringen MEN det var inte ett klockrent och betryggande svar utan jag ska försöka maila också. Jag kände att personen var osäker trots att denne kollade med kollega/or.

travelmode skrev:Jag ringde precis och fick till svar att om man betalar med kort resan och det syns att det är betalt med kortet så gäller försäkringen MEN det var inte ett klockrent och betryggande svar utan jag ska försöka maila också. Jag kände att personen var osäker trots att denne kollade med kollega/or.Klicka för att utvidga...
Bättre att skriva. Bör fungera starkare som bevis om något händer. Frågan är om man kan hitta epost direkt till försäkringsbolaget

Hittade ett formulär på hemsidan hos Europ Assistance som jag använde och skickade in frågan, återkommer när (om) jag får svar.

Senast i maj var jag på en bonusresa med skatterna betalda med Platinum. Inga problem att använda försäkringen var det då.

Chattade just med dem. Hittade ingen epost. Först goddag yxskaft svar med copy paste av T&C. Försökte ytterligare en gång ännu mer specifikt "how does a free flight via frequent flyer miles effect the amount you use to calculate if I paid at least 75% with my amex platinum"

Han behövde kolla med andra. Fick sedan svar att resan skulle vara covered eftersom man kan inte betala en award flight med kortet förutom taxes and service fees.

Tyvärr är det inte möjligt att kopiera svaret från chatten. Man kan däremot få en epost och referensnummer för att begära ut transkrip. Gjorde inte det nu eftersom jag har ingen bonus resor just nu.

Stämmer det att Amex hyrbilsförsäkring inte gäller enligt nedan?

Begränsningar:

Gäller inte i Australien, Italien, Nya Zeeland, samt länder som omfattas av amerikanska sanktioner .

AI-översikt

Nej, den svenska American Express hyrbilsförsäkringen gäller inte i alla länder.American Express skriver att vissa länder, som Australien, Italien och Nya Zeeland, är undantagna. Det är viktigt att kontrollera villkoren för just ditt kort och de länder du planerar att hyra bil i för att säkerställa att försäkringen gäller.

Gulp, hade ingen aning om detta och har rattat runt lyckligt ovetande.

Stockholm1 skrev:Stämmer det att Amex hyrbilsförsäkring inte gäller enligt nedan?Begränsningar:Gäller inte iAustralien, Italien, Nya Zeeland, samt länder som omfattas av amerikanska sanktioner .Klicka för att utvidga...
Det står inget sådant i villkoren för Platinum i alla fall, så vitt jag kan se. Jag föreslår att du tar en kik i villkoren själv, istället för att använda en AI-tjänst som inte kan garantera någon som helst korrekthet i sina svar.

Du hittar villkoren här: https://www.americanexpress.com/se/legal/villkor/

Någon som vet villkoren för Amex hyrbilsförsäkring för den som är skriven utomlands men har kvar sitt svenska Amex kort? Gissar att det fortfarande är 75 % av resan från den adress man är bosatt på som ska ha betalats med Amex? Men var börjar resan? Kan man utgå från Arlanda om det är så att man befinner sig i Stockholm pga arbete? Lite rörigt kanske.

Stockholm1 skrev:Någon som vet villkoren för Amex hyrbilsförsäkring för den som är skriven utomlands men har kvar sitt svenska Amex kort? Gissar att det fortfarande är 75 % av resan från den adress man är bosatt på som ska ha betalats med Amex? Men var börjar resan? Kan man utgå från Arlanda om det är så att man befinner sig i Stockholm pga arbete? Lite rörigt kanske.Klicka för att utvidga...
Först vill jag kolla att du uppmärksammat att försäkringen endast gäller folkbokförda i Norden?

1752296686043-png.166378

Vad gäller om resan måste påbörjas från där man är folkbokförd tror jag inte är ett krav, men kan tänka mig att det utvärderas fall till fall. Om man bor i Oslo, men åker från Arlanda till Bangkok så kanske det hanteras annorlunda än ifall resan går från Arlanda till Malmö?

Sen att du är i Stockholm pga jobb innebär ju att du inte betalat nåt för resan dit, vilket kanske också väger i vågskålen, du kan ju inte ha betalat den med ditt Amex.

Någon som vet vad som gäller om man betalt hyrbilen med Amex Elite, men kört depositionen med Mastercard? (hade ej möjlighet använda Amex Elite vid depositionen hos hyrbilsföretaget). Om dom skulle anse något vara skadat vid återlämning, riskerar man att inte få Amex reseförsäkring då pga depositionen är gjort med Mastercard, eller räcker det att hela bilhyran är gjord med Amex?

Resenarengot skrev:Någon som vet vad som gäller om man betalt hyrbilen med Amex Elite, men kört depositionen med Mastercard? (hade ej möjlighet använda Amex Elite vid depositionen hos hyrbilsföretaget). Om dom skulle anse något vara skadat vid återlämning, riskerar man att inte få Amex reseförsäkring då pga depositionen är gjort med Mastercard, eller räcker det att hela bilhyran är gjord med Amex?Klicka för att utvidga...
Hade den situation för ett tag sedan. Men det var mitt Platinum kort och det gamla försäkringsbolaget. Fick svaret då att det var inget problem om hyran var betald med Amex Platinum om uthyrningsdisken inte tog emot Amex för depositionen.

Som vanligt bäst att ställa frågan skriftligt och sparar svaret. Kanske via chatt

Back