Senaste nytt

Amex prishöjning

intuition

Medlem
Jag tecknade amex platinum i mars/april. Fick brev om prishöjningen, men uppfattade att detta skulle ske vid nästa årsförnyelse, tror att det uttryckligen stod så. Men nu har jag debiterats 550 kr för juli.
Det sammanfaller med att min 3 månader gratis-period tog slut, så frågan är om års.perioden startar när man får kortet eller när 3-mån-gratis tar slut. Någon som har erfarenhet eller vet?

Såhär stod det i infon jag fick i april:

Amex skrev:
För att kunna fortsätta att satsa på ännu bättre förmåner justerar vi medlemsavgiften till 550 kr/månad eller 6 600 kr/år i samband med din nästföljande årliga förnyelse av ditt medlemskap efter den 1 juli 2019.

Nu för tiden så är årsavgiften uppdelad per månad för vissa, vilket det verkar vara för dig. Då kan jag tänka mig att höjningen slår igenom direkt.

Själv så betalade jag den årliga Platinumavgiften i maj, så det innebär att jag höjningen slår igenom för mig först nästa år.

Jag tecknade amex platinum i mars/april. Fick brev om prishöjningen, men uppfattade att detta skulle ske vid nästa årsförnyelse, tror att det uttryckligen stod så. Men nu har jag debiterats 550 kr för juli.
Det sammanfaller med att min 3 månader gratis-period tog slut, så frågan är om års.perioden startar när man får kortet eller när 3-mån-gratis tar slut. Någon som har erfarenhet eller vet?
Vill minnas att prisförändringen träder ikraft tidigare för de som betalar per månad.

Aha, surt.
Tänkte att jag hade lite flyt med att teckna det precis före prishöjningen, men då räknar de antagligen det som att bara årsbetalare har årsförfallodag. Jaja, man lär sig!

"i samband med din nästföljande årliga förnyelse" gäller ganska tydligt både månadsavgift och årsavgift. Frågan är väl, efter 3 gratismånader, huruvida Amex skulle debiterat dig full årsavgift (och sedan debitera dig igen ett år efter första debitering), eller, ifall de tänkt debitera dig 9/12 av årsavgiften.

Eftersom du har månadsbetalning så är det svårt att veta vilket av de som gäller. Kanske kan någon som betalar per år och använt erbjudandet om 3 månader gratis berätta hur mkt första årsavgiften var.

Toppen