Senaste nytt

Amex Platinum eller Amex SAS Elite?

Alex H

Medlem
Ni får ursäkta, denna fråga har säkert kommit upp många gånger. Vill få tips om vilket kort jag ska skaffa. Här lite info:
- Två vuxna och ett barn.
- Spenderar ca 500k årligen.
- Reser två ggr/år, en businessresa till Asien och en resa inom Europa.
- Vill samla poäng i några år för att kunna flyga business billigt.
- Inte så flexibel med flygtiderna. Asien över jul/nyår och Europa i juli.
- Bra om det ingår lounger och fast track.

Vilket kort bör jag använda?

Många ställen tar inte Amex. Vilket andrakort ska jag skaffa?
 

mrestes

Medlem
Eftersom det kan vara svårt att använda flygpoäng som du vill resa kan 2-3 olika kort vara bästa upplägget, och inte fokus på poängen:

1. kanske Amex cashback (1,25%) för allt i Sverige där du kan använda AMEX, och utomlands när arbetsgivaren betalar växelkursen. Låg månadsavgift. Vet ej om det finns andra kort med bra cashback och låg månadsavgift.
2. kort utan valutapåslag som Northmill när du är utomlands privat. Ingen månadsavgift
3. Någon premium MC med begränsad antal lounge besök och bra reseförsäkring. Tror att flera banker erbjuda det med någon slags bonusprogram typ cashback (eller fondandelar på SHB tror jag). Ganska höga månadsavgifter. Använd när AMEX inte fungerar i Sverige och för att köpa resor pga reseförsäkringen.
 

Taggen

Medlem
Ni får ursäkta, denna fråga har säkert kommit upp många gånger. Vill få tips om vilket kort jag ska skaffa. Här lite info:
- Två vuxna och ett barn.
- Spenderar ca 500k årligen.
- Reser två ggr/år, en businessresa till Asien och en resa inom Europa.
- Vill samla poäng i några år för att kunna flyga business billigt.
- Inte så flexibel med flygtiderna. Asien över jul/nyår och Europa i juli.
- Bra om det ingår lounger och fast track.

Vilket kort bör jag använda?

Många ställen tar inte Amex. Vilket andrakort ska jag skaffa?
Kort sagt: AMEX SAS Elite. Du får två vouchers med din spend sedan ett SAS Mastercard Premium där de inte tar AMEX samt under dubbla poänghelgerna. (23-25 feb är nästa gång). Med din spend så drar du in 100 000 EB-poäng vilket ger med ditt MC Premium möjlighet att boka SAS Plus med poäng på long haul och inom Europa och bara betala poängpriset för ekonomi.

Detta är startpaketet för många här på BC och en del väljer att krydda med ett AMEX Platinum också de de upplever att förmånerna uppväger kostnaden.

Läs här på BC. Jag har gett dig en startpunkt. Nu får du börja plugga så kommer mycket information framkomma hur du maxar spend etc.
 

Alex H

Medlem
Kort sagt: AMEX SAS Elite. Du får två vouchers med din spend sedan ett SAS Mastercard Premium där de inte tar AMEX samt under dubbla poänghelgerna. (23-25 feb är nästa gång). Med din spend så drar du in 100 000 EB-poäng vilket ger med ditt MC Premium möjlighet att boka SAS Plus med poäng på long haul och inom Europa och bara betala poängpriset för ekonomi.

Detta är startpaketet för många här på BC och en del väljer att krydda med ett AMEX Platinum också de de upplever att förmånerna uppväger kostnaden.

Läs här på BC. Jag har gett dig en startpunkt. Nu får du börja plugga så kommer mycket information framkomma hur du maxar spend etc.
Tack Taggen.
Nu känns det som jag har fått ett bra startpaket. Fick tips att jag ska börja med Sas Mastercard World först för att få 3000 poäng och sen ytterligare 10000 när jag uppgraderar till Premium.

Har förr aldrig brytt mig om poängen men nu känns det lite som en sport att få så mkt poäng som möjligt :)
 
Tack Taggen.
Nu känns det som jag har fått ett bra startpaket. Fick tips att jag ska börja med Sas Mastercard World först för att få 3000 poäng och sen ytterligare 10000 när jag uppgraderar till Premium.

Har förr aldrig brytt mig om poängen men nu känns det lite som en sport att få så mkt poäng som möjligt :)
Tips är att oftast är det inte själva kortet man samlar ihop den stora delen av poängen (såvida man inte har så mycket spend i vardagen). Mycket fås genom att tjäna t ex utnyttja andra kanaler/kampanjer tex köpa via deras https://onlineshopping.flysas.com/sv-SE.

Tex köper du från Apoteket via deras länk tjänar du 25p/100kr extra (utöver det du får från kreditkortet), alltså mer än 100% av vad du egentligen hade fått enbart från kortet.

Zupergift presentkort var också en grej som blev hett förra året (50p/100kr), se https://www.saseurobonusshop.com/se/zupergift-presentkort
 

Alex H

Medlem
Tips är att oftast är det inte själva kortet man samlar ihop den stora delen av poängen (såvida man inte har så mycket spend i vardagen). Mycket fås genom att tjäna t ex utnyttja andra kanaler/kampanjer tex köpa via deras https://onlineshopping.flysas.com/sv-SE.

Tex köper du från Apoteket via deras länk tjänar du 25p/100kr extra (utöver det du får från kreditkortet), alltså mer än 100% av vad du egentligen hade fått enbart från kortet.

Zupergift presentkort var också en grej som blev hett förra året (50p/100kr), se https://www.saseurobonusshop.com/se/zupergift-presentkort
Stort tack för tipsen, hade ingen aning att man fick så mkt poäng på dessa sätten :)
 
Toppen