Senaste nytt

Amex - MR poäng. Vad har ni för tips och råd?

sandek

Medlem
Har inte så mycket spend per år.

170k för hyra/räkningar/mat.

Har 15k eurobonuspoäng just nu. 110k poäng hos coop som jag kan konvertera till EB.
Ska flyga en del varje kalenderår, men dessvärre billigare biljetter och blandat inom Star alliance. Några long hauls till USA, och ganska mycket inom europa.
Har inget större behov av 2-4-1 vouchers för närvarande, men vill maximera poängen för att kunna uppgradera m.m när jag reser i tjänsten.

Vad rekommenderas för kort och eventuella andra tips att tänka på?
 

aldrighemma

Medlem
Vad rekommenderas för kort och eventuella andra tips att tänka på?
Har man inget behov av 2-4-1 så kan nog MC Premium vara ett bra alternativ med sina 15p/100SEK. Största fördelen med Amex är ju annars just möjligheten till 2-4-1 vouchers.

Det bästa tipset i övrigt är väl att hålla sig up-to-date på businesclass.se ;)
Försök att då du kan styra bort bokningsklass T & O då du reser i Go med SAS (och självklart även undvika Go Light)
 

marcusb

Medlem
Det är månadsavgift nu för tiden, i alla fall på Platinum och Elite, inte helt säker på dom andra korten. Tidigare, med årsavgift på korten, så kunde man fortfarande säga upp kortet utan att betala hela året eftersom den outnyttjade delen av årsavgiften betalas tillbaka.

Då det gäller vouchern så får man den inom några dagar efter att man spenderat 150.000 kr, man får även behålla vouchern om kortet sägs upp innan man hunnit använt den.

Och ja, det går utmärkt att få bonus både för Platinum och Elite :)


tack aldrighemma.

angående de två korten, med kampanjen som gäller, går verkligen det? finner denna (eventuella) anledning:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna.
så kan jag alltså bara att ta del av en kampanj/värvingsbonus för ett kort?

FAN. då måste jag ju välja mellan elite och platinum igen. men om du eller ngn annan blivit värvad till två olika kort samtidigt: hojta! om det gick bra.

och får jag ett kort denna vecka, kan jag värva ngn på en gång eller är det ett minimumvistelse tid (läst villkoren som ovan är taget ifrån och hittar inget om minst antal månader som medlem)

tack!
 

aldrighemma

Medlem
tack aldrighemma.

angående de två korten, med kampanjen som gäller, går verkligen det? finner denna (eventuella) anledning:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna.
så kan jag alltså bara att ta del av en kampanj/värvingsbonus för ett kort?

FAN. då måste jag ju välja mellan elite och platinum igen. men om du eller ngn annan blivit värvad till två olika kort samtidigt: hojta! om det gick bra.

och får jag ett kort denna vecka, kan jag värva ngn på en gång eller är det ett minimumvistelse tid (läst villkoren som ovan är taget ifrån och hittar inget om minst antal månader som medlem)

tack!
Man kan ta del av värvningsbonus till flera kort, i alla fall 2 st. Värva kan man sedan göra själv så fort man fått kortet!

Edit: Jag har iofs inte blivit värvad samtidigt till två kort, men väl blivit värvad till kort nr 2 efter att jag redan har ett kort.
 
Toppen