Senaste nytt

Amex metall / Systembolaget

Direktorn

Medlem
Har sett små skyltar vid kassorna på systembolaget att metallkort inte fungerar / inte kan användas. Har använt mitt Amex ändå och det fungerar men känner mig lite dum sedan dessa skyltar kom upp. Någon som hört något mera? Saknar plastkortet.
 

Hvergang

Medlem
Har inte sett några skyltar, men när jag skulle betala med metallkort (inte amex platinum) förra veckan fick jag en liten stöt och terminalen kraschade. De startade om terminalen och den fungerade efter någon minut, men jag valde då att blippa kortet. Kan tillägga att kortet har fungerat som det ska efter det, även med chip.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Det funkar bra att blippa.
Det some händer när man sätter i ett amex metallkort är att hela systemet låser sig och måste startas om vilket tar flera minuter.

Detta händer dock inte överallt, bara vissa butiker. Jag gissar på att det är lite olika mjukvara utrullad som ställer till problem.
 

i6niol

Medlem
Jag har också lyckats stänga en kassa med mitt platinumkort. De kunde inte starta om terminalen så fick göra en vaktmästarreset och dra ur sladden.
 

Moco

Medlem
Jag ser inte att detta är något specifikt för just Platinum, utan snarare AmEx. Aldrig råkat ut för det med Platinum, däremot med ett AmEx i plast, senast hos frisören förra veckan. De fick starta om allt.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

palmen

Moderator
Jag ser inte att detta är något specifikt för just Platinum, utan snarare AmEx. Aldrig råkat ut för det med Platinum, däremot med ett AmEx i plast, senast hos frisören förra veckan. De fick starta om allt.
På systembolaget är det just metallkorten som ställer till problem. Övriga kort funkar som vanligt.

Sen kan man ju alltid ha otur att en terminal pajar när som och måste startas om.
 
Toppen