Amex Elite: Spendera 15k, få 15k extra poäng

• Thread starter Thread starter Reine
  • Start date Start date
Noterade ett villkor som besvarar lite frågor i tidigare inlägg:

Erbjudandet gäller endast dig som var SAS Amex Elite-medlem före den 15 maj 2020 och som valt att acceptera att ta emot marknadskommunikation från American Express.

Som synes går det att spara villkoren (i en PDF) men klistrar in dom nedan för ev framtida behov.

Spoiler: Villkor

Villkor för erbjudandet:

• Du får 15 000 Extrapoäng i extra bonus om du handlar för minst 15 000 kr t.o.m. 27 augusti 2020.

• Det är endast poänggrundande köp som räknar upp till minimigränsen 15 000 kr. Följande debiteringar på ditt kort räknas därför inte: Kontantuttag, köp av resecheckar och valuta, medlemsavgift för kortet, tillkommande hanteringsavgifter eller liknande avgifter, återbetalade transaktioner samt avgifter och kostnader vid försenad betalning. Ej heller transaktioner som betalas via tredje part.

• Erbjudandet är endast tillgängligt för svenska SAS Amex Elite huvudkortmedlemmar som registrerar sitt kort för kampanjen.

• Detta erbjudande gäller den adresserade mottagaren av detta erbjudande.

• Erbjudandet gäller endast dig som var SAS Amex Elite-medlem före den 15 maj 2020 och som valt att acceptera att ta emot marknadskommunikation från American Express.

• Köp måste vara debiterade ditt kort senast den 27 augusti 2020 för att räkna upp till minimigränsen 15 000 kr. Om ett försäljningsställe inte debiterar ditt kort under kampanjperioden kan det betyda att det inköpet inte räknas in i summeringen mot 15 000 kr.

• 15 000 Extrapoäng sätts in på ditt EuroBonus-konto inom 30 dagar efter att du har uppnått 15 000 kr.

• Genom att registrera ditt kort för erbjudandet accepterar du villkoren för erbjudandet.

Så betalningar via t.ex Billhop är alltså undantagna, eller tolkar jag det fel?

EDIT: Syftar på följande utklipp från villkoren "Ej heller transaktioner som betalas via tredje part."

Villkoren är intressanta, vissa mer än andra:

AMEX skrev:Villkor för erbjudandet:• Du får 15 000 Extrapoäng i extra bonus om du handlar för minst 15 000 kr t.o.m. 27 augusti 2020.• Det är endast poänggrundande köp som räknar upp till minimigränsen 15 000 kr. Följande debiteringar på ditt kort räknas därför inte: Kontantuttag, köp av resecheckar och valuta, medlemsavgift för kortet, tillkommande hanteringsavgifter eller liknande avgifter, återbetalade transaktioner samt avgifter och kostnader vid försenad betalning. Ej heller transaktioner som betalas via tredje part.• Erbjudandet är endast tillgängligt för svenska SAS Amex Elitehuvudkortmedlemmarsom registrerar sitt kort för kampanjen.• Detta erbjudande gäller den adresserade mottagaren av detta erbjudande.• Erbjudandet gäller endast dig som var SAS AmexElite-medlem före den 15 maj 2020ochsomvalt att acceptera att ta emot marknadskommunikationfrån American Express.• Köp måste vara debiterade ditt kort senast den 27 augusti 2020 för att räkna upp till minimigränsen 15 000 kr. Om ett försäljningsställe inte debiterar ditt kort under kampanjperioden kan det betyda att det inköpet inte räknas in i summeringen mot 15 000 kr.• 15 000 Extrapoäng sätts in på ditt EuroBonus-konto inom 30 dagar efter att du har uppnått 15 000 kr.• Genom att registrera ditt kort för erbjudandet accepterar du villkoren för erbjudandet.Klicka för att utvidga...

...och nu är jag tyvärr fullspenderad. Skjutit några inköp, så tack till er som skrev om kampanjen tidigt.

Var helt säker på att jag accepterat utskick från Amex och att jag fått det förut, men nu när jag dubbelkollade var så inte fallet. Typsikt.

Syversen skrev:Var helt säker på att jag accepterat utskick från Amex och att jag fått det förut, men nu när jag dubbelkollade var så inte fallet. Typsikt.Klicka för att utvidga...

Samma här. Jag har inte aktivt valt bort något men när jag kollade för några dagar sedan stod det som nej på epost och ja på papperspost.

Ändrade, men har ännu inte fått något mail. Men ska man gå strikt på villkoren så bör det ju räcka med ett ja på papperspost.

Omöjligt att efterregistrera för denna kampanj enligt både chatten och kundtjänst. Jag hade ingen aning om att jag inte var registrerad för e-postutskick innan någon skrev om det här på sidan. Känns ju riktigt orättvist och illa skött av Amex att detta inte går att ordna i efterhand kan jag tycka...

"Erbjudandet är endast tillgängligt för svenska SAS Amex Elite huvudkortmedlemmar som registrerar sitt kort för kampanjen."

Så tolkar jag det här rätt att extrakortsinnehavare inte kan hjälpa till med spend i den här kampanjen? Har rätt låg spend själv, men kommer lätt upp dit med extrakortsinnehavarna.

hallgren skrev:Samma här. Jag har inte aktivt valt bort något men när jag kollade för några dagar sedan stod det som nej på epost och ja på papperspost.Ändrade, men har ännu inte fått något mail. Men ska man gå strikt på villkoren så bör det ju räcka med ett ja på papperspost.Klicka för att utvidga...

Precis samma hade jag. Tvärtom hade jag köpt att jag aktivt valt. Men men, vad är väl en bal på slottet.

Greger skrev:"Erbjudandet är endast tillgängligt för svenska SAS Amex Elitehuvudkortmedlemmarsom registrerar sitt kort för kampanjen."Så tolkar jag det här rätt att extrakortsinnehavare inte kan hjälpa till med spend i den här kampanjen? Har rätt låg spend själv, men kommer lätt upp dit med extrakortsinnehavarna.Klicka för att utvidga...
Precis. Men om det t.ex. är köp på nätet går det ju att lösa smidigt.

Samosaguas skrev:Omöjligt att efterregistrera för denna kampanj enligt både chatten och kundtjänst. Jag hade ingen aning om att jag inte var registrerad för e-postutskick innan någon skrev om det här på sidan. Känns ju riktigt orättvist och illa skött av Amex att detta inte går att ordna i efterhand kan jag tycka...Klicka för att utvidga...

Riktigt dåligt av Amex att utesluta kunderna som INTE vill bli bombarderade med email trots att de ändå är lika goda kunder. Jag brukar alltid välja bort all form av kommunikation från diverse företag/tjänster. Nu hade jag ren tur att jag fick mailerbjudandet från Amex, har väl missat av avregga mig från utskicken. Men jag lider med er som inte fick erbjudandet.

Bamse35 skrev:Riktigt dåligt av Amex att utesluta kunderna som INTE vill bli bombarderade med email trots att de ändå är lika goda kunder. Jag brukar alltid välja bort all form av kommunikation från diverse företag/tjänster. Nu hade jag ren tur att jag fick mailerbjudandet från Amex, har väl missat av avregga mig från utskicken. Men jag lider med er som inte fick erbjudandet.Klicka för att utvidga...

Om vi antar att hela världen inte läser Businessclass.se, hur skall då en AMEX-kund få information om olika kampanjer om medlemmen inte vill ta emot information? Jag tycker detta är ett klockrent exempel av quid pro quo: jag får din kontaktinformation i marknadssyfte, du får bra erbjudanden av mig. Jag har personligen inte upplevt AMEX som särskilt spammande.

JohanGE skrev:Så betalningar via t.ex Billhop är alltså undantagna, eller tolkar jag det fel?EDIT: Syftar på följande utklipp från villkoren"Ej heller transaktioner som betalas via tredje part."Klicka för att utvidga...

Ställer mig också den frågan. Räknas alltså inte spend från Betalo eller Billhop? Tänker på Räkningar i sig, köper om de är kontoöverföringar som också kan göras med samma bolag.....

JohanGE skrev:Så betalningar via t.ex Billhop är alltså undantagna, eller tolkar jag det fel?EDIT: Syftar på följande utklipp från villkoren"Ej heller transaktioner som betalas via tredje part."Klicka för att utvidga...

Tror Billhop/Betalo kommer fungera precis som vanligt och räknas, samma diskussion brukar uppstå vid kampanjhelgerna med SAS MC pga kontantuttags-beteckningen. Ska betala lite räkningar med dem i veckan som borde landa på en 15.000kr, kan återkomma med feedback.

Senator skrev:Om vi antar att hela världen inte läser Businessclass.se, hur skall då en AMEX-kund få information om olika kampanjer om medlemmen inte vill ta emot information? Jag tycker detta är ett klockrent exempel av quid pro quo: jag får din kontaktinformation i marknadssyfte, du får bra erbjudanden av mig. Jag har personligen inte upplevt AMEX som särskilt spammande.Klicka för att utvidga...

Jag förstår din sida av argumentet och det är förmodligen den argumentationen som Amex nu lutar sig tillbaka på.

Men för att ge dig min syn på det, alltså från en lojal kund som betalar dyrt för produkten, så vill jag inte att gränsen för en "vip" kund eller ej skall gå vid någonting så osmakligt vid att behöva bli störd på sin fritid - vilket reklamutskick är. Nu har vi ju alternativet att avregga oss från detta, allt väl så långt. Men att då "straffa" de som värnar om sin privata tid tycker jag i alla fall är osmakligt. Notera nu att jag inte "rantar" personligen då jag fått erbjudandet, men det är principen jag tycker är dålig och jag uttrycker bara mitt stöd för dem som drabbades av Amex "quid pro quo" mentalitet som du, förmodligen korrekt, kallade det.

JohanGE skrev:Har inte fått någon information annan än den i denna tråd. Väntar med spänning, men är det för bra för att vara sant?Klicka för att utvidga...

d550ff51-d2ae-450b-878f-27e0309180e3-png.109677

Senator skrev:Om vi antar att hela världen inte läser Businessclass.se, hur skall då en AMEX-kund få information om olika kampanjer om medlemmen inte vill ta emot information? Jag tycker detta är ett klockrent exempel av quid pro quo: jag får din kontaktinformation i marknadssyfte, du får bra erbjudanden av mig. Jag har personligen inte upplevt AMEX som särskilt spammande.Klicka för att utvidga...

På sätt och vis så har du ju inte fel, men det känns lite snopet att "straffas" på det här sättet. Speciellt för undertecknad som ändrade inställningarna när det snackades om detta första gången men då var det alltså redan för sent!

I tillägg går det ju att poängtera att de har en rätt dålig beskrivning av vad man tackar ja och nej till vad gäller marknadsföring:

upload_2020-6-2_14-19-6-png.109676

Jag är intresserad av kampanjer. Jag är inte intresserad av uppgraderingar eller extrakort.

Lite krystat.

McFace skrev:På sätt och vis så har du ju inte fel, men det känns lite snopet att "straffas" på det här sättet. Speciellt för undertecknad som ändrade inställningarna när det snackades om detta första gången men då var det alltså redan för sent!I tillägg går det ju att poängtera att de har en rätt dålig beskrivning av vad man tackar ja och nej till vad gäller marknadsföring:Visa bifogad bild 109676Jag är intresserad av kampanjer. Jag är inte intresserad av uppgraderingar eller extrakort.Lite krystat.Klicka för att utvidga...

Det här tyckte jag var intressant, står ganska långt ner i mailet.

''Vill du i fortsättningen inte få erbjudanden från American Express via e-post, vänligen logga in på ditt konto via americanexpress.se/valavmarknadskommunikation för att göra ditt val. Din begäran aktiveras inom 6–8 veckor.''

Kan man tolka det som att det är likadant åt andra hållet och att man var tvungen att aktivera marknadskommunikation för två månader sedan för att vara säker på att få erbjudandet?

Back