AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

• Thread starter Thread starter Tjaeng
  • Start date Start date
micke skrev:Någon som har ansökt om SAS Elite och sagt upp det innan 12 mån. Isåfall har statuspoängen dragits tillbaka eller har de legat kvar?Klicka för att utvidga...
Jag har nyss bytt ned mig till Premium igen efter att ha haft Elite sedan mars 2021. Inget har dragits tillbaka. Kan inte minnas att det skulle finnas något krav om att ha kortet minst ett år för statuspoängen så jag skulle bli väldigt förvånad om de dras tillbaka.

Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20220220-214919-jpg.126455/ https://www.businessclass.com/forum/attachments/screenshot_20220213-113025-jpg.126456/

Håkan Hansson skrev:Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus.Visa bifogad bild 126455Visa bifogad bild 126456Klicka för att utvidga...

Amex har kommit fram till att de inte behöver ge bonus/incitament för att få en extrakortsinnehavara skaffa sig ett eget kort. Antingen för att något sådant incitament inte krävs, eller, för att den typen av nykund inte lönar sig för de (t ex ett par där personerna i förhållandet skiftar mellan vem det är som håller huvudsakliga kontot). Jag tror på sistnämnda och gissar att det beteendet har blivit så utbrett att Amex sett ett mönster. Synd! Förhoppningsvis gäller någon typ av 6-månadersregel här.

igelkotten skrev:Amex har kommit fram till att de inte behöver ge bonus/incitament för att få en extrakortsinnehavara skaffa sig ett eget kort. Antingen för att något sådant incitament inte krävs, eller, för att den typen av nykund inte lönar sig för de (t ex ett par där personerna i förhållandet skiftar mellan vem det är som håller huvudsakliga kontot). Jag tror på sistnämnda och gissar att det beteendet har blivit så utbrett att Amex sett ett mönster. Synd! Förhoppningsvis gäller någon typ av 6-månadersregel här.Klicka för att utvidga...
Den ändrade formuleringen skulle jag tolka som att 6-månadersregeln är borta också. Det är lite surt för då hade jag kunnat värva istället. Där verkar de inte ha ändrat kravet men det är väl bara en tidsfråga innan de gör det där också. Det är ändå lustigt att de ändrar eller förtydligar reglerna en vecka innan kampanjen är slut. Säkert många som missar detta.

Håkan Hansson skrev:Kunde idag konstatera att min partner (som har ett extrakort till mitt Platinum) kan känna sig blåst på den signup-bonus på 45000 extrapoäng som erbjuds just nu. Tog en skärmdump när ansökan skickades för drygt en vecka sedan och en idag. Från att erbjudandet bara gäller nya medlemmar (som betytt tidigare att man inte varit medlem senaste 6 månaderna eller bara har extrakort) har de nu ändrat att man inte ska har varit kort- eller extrakortsmedlem tidigare. Tolkar det som att man aldrig ska ha haft ett Amexkort tidigare, någonsin. Tror många blir besvikna när det är dags för utbetalning av bonus.Visa bifogad bild 126455Visa bifogad bild 126456Klicka för att utvidga...

Signup-bonusen på 45000 för min partners Elite-kort som skulle dykt upp senast 31/7 kom in idag. Trodde inte de skulle komma alls, med tanke på villkoret om att aldrig ha innehaft något kort tidigare. Tack Amex!

Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...

Martin B skrev:Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...Klicka för att utvidga...
Det låter oroväckande nytt.

jag fick 20000 poäng två gånger i år bara genom att behålla kortet jag hade.

Du kan ju prova med en HUACA

Martin B skrev:Jag har sedan några år tillbaka det gamla/ursprungliga Elite betalkortet, och tänkte inför kommande period ge mig en liten extra boost och skaffade därför även Elite kreditkort för några månader sedan. Några extra 20k poäng dök dock aldrig upp och jag vände mig då till Amex som säger att jag bara har rätt till 20k per år oavsett betala- och kreditkort, eftersom de säger att det är samma produkt och att produkten är Amex SAS Elite. Är detta något nytt? Eller har jag bara otur med vem jag pratar med på kundtjänst? Kanske ska tilläggas att jag inte hängt här på forumet så mycket det senaste så har inte hängt med i utvecklingen...Klicka för att utvidga...
Det har rapporterats från flera i år att man bara kan få statuspoäng från ett kort.

Om Amex plötsligt och utan att meddela drar in en av de huvudsakliga förmånerna för kortet, tycker jag det är ytterst tveksamt agerat. Om inget annat bör man få tillbaka avgiften för det år man inte fått några statuspoäng, men egentligen tycker jag inte det räcker som kompensation.

Jane Insane skrev:Om Amex plötsligt ochutan att meddela drar in en av de huvudsakliga förmånerna för kortet, tycker jag det är ytterst tveksamt agerat. Om inget annat bör man få tillbaka avgiften för det år man inte fått några statuspoäng, men egentligen tycker jag inte det räcker som kompensation.Klicka för att utvidga...
Det har väl aldrig varit publicerat att man kan få mer än en gång? Snarare ett av de där typiska undantagen där det "råkat fungera" och sedan slutat enligt "you win some, you lose some". Däremot brukar de väl räkna på månadsbasis så man får tillbaka för den del av året som inte gått ännu - och man får ju poängen i början på året så säger man upp direkt så borde man komma undan med att betala för en månad och inte ett år.

mha321 skrev:Det har väl aldrig varit publicerat att man kan få mer än en gång?Klicka för att utvidga...
Förvisso är det väl kanske en tolkningsfråga - men jag skulle säga att de tydligt har publicerat att statuspoäng är en förmån som följer med kortet, och de har aldrig publicerat något undantag då det inte gäller. Det enda de har publicerat är att man bara kan ha två kreditprodukter (vilket betalkortet inte är), och i så fall gäller att man inte kan ha, och betala för, en tredje kreditprodukt. Att tillåta att man har kortet, betalar för det, men inte får de publicerade förmånerna, utan att det går att läsa sig till i något avtalsvillkor eller liknande - nej, det håller inte för min tolkning åtminstone.

Jane Insane skrev:Förvisso är det väl kanske en tolkningsfråga - men jag skulle säga att de tydligt har publicerat att statuspoäng är en förmån som följer med kortet, och de har aldrig publicerat något undantag då det inte gäller. Det enda de har publicerat är att man bara kan ha två kreditprodukter (vilket betalkortet inte är), och i så fall gäller att man inte kan ha, och betala för, en tredje kreditprodukt. Att tillåta att man har kortet, betalar för det, men inte får de publicerade förmånerna, utan att det går att läsa sig till i något avtalsvillkor eller liknande - nej, det håller inte för min tolkning åtminstone.Klicka för att utvidga...
Även om du säkert har rätt i din tolkning så ska man även tänka "be careful what you wish for". Drar man detta till din spets kan vi garanterar räkna med att det blir "förändringar" och de lär absolut inte vara till det positiva.

Som någon sa, sometimes you win, sometimes you lose. Det kan vara bättre att knyta näven i fickan, lägga upp en ny plan, vara glad för de åren man haft det väldigt fördelaktigt.

Hej! Min situation:

EB period 1 maj - 30 april

EBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nu

Då har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.

Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.

Tacksam för era råd.

donjugo skrev:Hej! Min situation:EB period 1 maj - 30 aprilEBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nuDå har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.Tacksam för era råd.Klicka för att utvidga...
Jag hade antingen ansökt nu direkt (iaf under värvningskampanjen som pågår till 28/2) eller väntat lite och ansökt en bit in på nästa kvalificeringsperiod. Finns rapporter om att personer som skaffat Elite nära brytdatumet fått problem med dubbla poäng på en kvalificeringsperiod (och därmed inga stutuspoäng en annan period) eftersom statuspoängen inte kommer samma datum varje år. Löses enklast genom att inte ansöka för nära inpå sitt brytdatum. Själv aldrig haft problem men då har jag sett till att jag alltid har minst en månad mellan då jag skaffade Elite och mitt brytdatum.

Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.

eddo skrev:Jag hade antingen ansökt nu direkt (iaf under värvningskampanjen som pågår till 28/2) eller väntat lite och ansökt en bit in på nästa kvalificeringsperiod. Finns rapporter om att personer som skaffat Elite nära brytdatumet fått problem med dubbla poäng på en kvalificeringsperiod (och därmed inga stutuspoäng en annan period) eftersom statuspoängen inte kommer samma datum varje år. Löses enklast genom att inte ansöka för nära inpå sitt brytdatum. Själv aldrig haft problem men då har jag sett till att jag alltid har minst en månad mellan då jag skaffade Elite och mitt brytdatum.Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.Klicka för att utvidga...
Tack!

Jag hittade detta på Amex hemsida via en länk på SAS hemsida. Man måste dock handla för 45 kSEK inom tre månader. Det finns ett annat erbjudande med 20k extrapoäng innan 28 feb om man går till Amex direkt.

1674025245352-png.138166

eddo skrev:Edit: vart får man 60k extrapoäng vid ansökan till Elite? Det enda jag känner till är 45k vid inbjudan eller 20k vid egen ansökan på amex hemsida.Klicka för att utvidga...
Tror den kom igår, pushas från SAS hemsida nu direkt på startsidan. Man får dock inte ha extrakort eller amex för att ta del av den.

donjugo skrev:Hej! Min situation:EB period 1 maj - 30 aprilEBG status är klar för denna omgång, EBD är långt borta, jag behöver alltså inga statuspoäng just nuDå har jag fullbordat 8 av 10 år för liftime EBG. Det viktigaste för mig är statuspoäng för de återstående 2 åren, vilket kan bli knepigt eftersom min arbetsgivare drar ned på resandet.Borde jag ansöka om Amex Elite i maj 2023 för att få mina 20k då samt i maj 2024? Eller vänta lite? Eller söka nu? Fördelen är att man just nu kan få 60k extrapoäng.Tacksam för era råd.Klicka för att utvidga...

Jag hade sökt nu för att garantera att statuspoängen inte kommer på fel sida av brytpunkten något av åren. Kan ju bli lite onödigt om du får 2x20k under 2023 års kvalificeringsperiod (maj 2023 och april 2024) och 0 poäng ditt sista år innan LTG.

Kan man nedgradera Elite kortet till Premium sen andra tillbaka till Elite efter några månader för att kunna andra 20K påoäng datum? Eller hur kan man ändra datum på det?

bayindirb skrev:Kan man nedgradera Elite kortet till Premium sen andra tillbaka till Elite efter några månader för att kunna andra 20K påoäng datum? Eller hur kan man ändra datum på det?Klicka för att utvidga...

Du kommer inte att få statuspoäng två gånger samma år men jag gissar att du ändrar när du får dina poäng år två (och därefter) om du gör så eftersom det nya kortet utfärdats på ett annat datum än det första. Men det är möjligt att de går på datumet av ursprungskortet så ta det hela som en "killgissning".

Back