Jag tittar lite på förseningsskydd, då jag planerar att ha olika awardresor A-B (stop) B-C-(stop2)-G-H-A och under stoppet boka på annan biljett B - D - B.
Lite på temat när skiten slår i fläkten så vill man ju veta vad man har för försäkringsskydd, amex säger som nedan medans coop's reseförsäkring nämner :
"försenas och förseningen beror på väderlekshinder, tekniskt fel, trafikolycka
eller oförutsett trafikhinder på den direkta färden till utgångspunkten"
Har någon erfarenhet av förseningsskyddet i form av "2 a)" missad avgång på grund av väder relaterade händelser / storm / tekniska strul som gör att det allmänna färdmedlet (planet D - B inte kommer iväg och att man då missar att fortsätta sin resa?
Förseningsskydd
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades
American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en
Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon
havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa
tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,
b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en
väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga
avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till
destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,