Senaste nytt

American Express reseförsäkring

Hmm, jag tycker det låter som att de ändrat på det finstilta här. Måste dubbelkolla vad det står i mina villkor. Det är ju ibland omöjligt att betala 75% av allt med AmEx eftersom ställen inte tar amex.

Hmm, jag tycker det låter som att de ändrat på det finstilta här. Måste dubbelkolla vad det står i mina villkor. Det är ju ibland omöjligt att betala 75% av allt med AmEx eftersom ställen inte tar amex.

När jag talat med Amex så handlar det inte om 75% av allt - det handlar om resan, antingen en paketresa eller en flygbiljett till en destination för att sedan låta värden betala resten. Även en tågbiljett från Malmö till Köpenhamn eller Säffle är en resa utanför hemorten.

Visst, inte 75% av allt men man måste ändå utgå från att det som står i försäkringsvillkoren gäller, dvs "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng." Det står inget om att detta enbart gäller paketresor och när jag ringt försäkringsavdelningen och frågat har de sagt att det gäller alla resor.

Det kan inte vara ovanligt bland platinuminnehavare att man sätter ihop sin egen resa med reguljärflyg, hotell, hyrbil etc, dvs att man varken köper paketresa eller blir bjuden på uppehället. Då gäller det att veta om försäkringen gäller eller inte. Ytterst olyckligt att detta är så otydligt.

...och det är här missförståndet har sin grund...oavsett vad så kommer inte Amex att kräva att få veta vem som betalat vad...!

Självklart gäller det alla resor, men att dra slutsatser om hur och var jag bor när jag är platinum-korts-innehavare...nej, det gör inte Amex.

Var bodde Du? I ett beduintält.
Var åt Du? Blev bjuden av beduiner.
Hur kom Du till oasen? Kamel.
Etc.

Tyvärr så är det nära på så Solid Försäkring agerar.

När en skada har skett så är de benhårda på att man ska ha betalat minst 75% med AMEX och det gäller ALLA kostnader.

Jag tittar lite på förseningsskydd, då jag planerar att ha olika awardresor A-B (stop) B-C-(stop2)-G-H-A och under stoppet boka på annan biljett B - D - B.

Lite på temat när skiten slår i fläkten så vill man ju veta vad man har för försäkringsskydd, amex säger som nedan medans coop's reseförsäkring nämner :
"försenas och förseningen beror på väderlekshinder, tekniskt fel, trafikolycka
eller oförutsett trafikhinder på den direkta färden till utgångspunkten"

Har någon erfarenhet av förseningsskyddet i form av "2 a)" missad avgång på grund av väder relaterade händelser / storm / tekniska strul som gör att det allmänna färdmedlet (planet D - B inte kommer iväg och att man då missar att fortsätta sin resa?

Förseningsskydd
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades
American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en
Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon
havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa
tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,
b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en
väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga
avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till
destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,​

Tycker det verkar som reglerna förändrats.
Har av Amex fått olika svar under årens lopp.
Ena fallet gällde egen bil och trafikolycka som gjorde att jag höll på att missa flyget.
Den gången skulle det varit OK om jag köpt flygresan m kortet.
Nästa gång skulle det bara gälla om jag åkte med allmänt kommunikationsmedel och om resan till xx% varit betald m kortet.

Nu verkar det som man bytt försäkringspartner vilket kan vara en anledning till olika svar.
Eller så är det i vanlig ordning en tolkningsfråga från person till person.

Grävde upp en gammal tråd.

Fick flyget inställt och tog tåget i fredags, tänkte kolla med AMEX Elite o de är villig att ersätta det.
Japp, inga problem, de ersätter merkostnader upp till 2000kr för den typen av trubbel.
tog 5 minuter att handlägga över telefon, fick mail några timmar senare att de betalar ut ersättning inom kort till mitt bankkonto.
Det tackar vi för!

Toppen