Senaste nytt

Alternativ för två pax, enkelresa Stockholm-Los Angeles, efter nyår 2018-19 sökes

WongHauw

Medlem
Nu är visum mm. fixat och det lutar åt ny hemmabas för mig. Allt blev klart snabbare än vi hade tänkt oss så faller första resemöjligheten (efter att förhoppningsvis? hunnit tömma lägenheten) precis vid årsskiftet när det finns en black out -period för de flesta kampanjerna. Skulle någon trollkarl här hitta ett bättre alternativ än det jag hittat på Google Flights?

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? LAX i första hand eftersom man kommer dit direkt med SAS eller med ett byte med LH/LX/BT. ONT/SNA/LGB funkar egentligen också i värsta fall men då blir det minst två byten på vägen.
  3. När vill/behöver du resa ut? Någon gång efter jul, ska vi säga mellan 29/12 2018 och 8/1 2019.
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa? Två vuxna.
  7. I vilken kabinklass? Eco/Eco Prem.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst något av Star Alliance -bolagen men inte en deal breaker om det inte går.
  9. Vad är din budget? (per person) Absolut max 6.000 (troligen för lågt med tänke på säsongspriserna).
  10. Vad är det viktigaste för dig? I ordning: För två pax att kunna flyga tillsammans, biljettpris, poängintjäning, kortare restid
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.

Jag skulle kunna fylla på med EB-poäng för EUR 20/1.000 poäng för att således kunna utnyttja MC Premium till Plus men SAS har öppnat poängplatser med först 10/1. Såg en kampanj här på BC för att köpa AAMiles (Black Friday) men då måste man ha varit medlem i minst 30 dagar att kunna köpa poäng. Med Star Alliance -bonusbiljetter genom SAS nya sökmotor finns det inget före 9/1.

Frugan skulle egentligen börja på jobbet 7/1 efter juluppehållet men det är inte troligt att vi fixar någon biljett senast 6/1 med dessa priser. Hon har flyg 5/1 med United men det verkar inte gå att fixa något billigt för mig från LHR den dagen så att jag kan följa med.
 

fcx

Medlem
Billigast verkar vara att åka ut på nyårsfton, hittar biljetter med BA och Aa via London för 4229 SEK (om man bokar tur och retur och vaskar hemresan).

Med SAS direktflyg i economy, utresa 8/1 blir det 5927 kr. Runt 8000 kr om man vill åka SAS Plus istället.
 

danielhog

Medlem
Tips är att kika t/r och skippa hemresan, det verkar vara billigast. Om du kikar SAS lågpriskalender kostar det ca 5200 med utresa 8/1 och returen valfri billigaste dagen.

Hittade en enkelresa med SAS + Virgin via LHR för 300$ 6/1, dock 12h layover i London. Kanske en hotellnatt är värt det?
 
Last edited:

danielhog

Medlem
71DEB195-E38D-4A88-837B-6C4113F6457D.jpeg


Utresa 4/1. Finns liknande resa 3/1. 427$.

Edit: hittar massor på dina datum. 1/1 finns det mkt med finnair och American t.ex. Någon dag du föredrar mer än annan?
 

WongHauw

Medlem
Tack alla för svaren hittills, mycket uppskattat! Borde ha vetat att man får snabbt hjälp på BC :cool:

Jag vet hur söker jag fel men lyckades inte hitta något billigt 2/1-6/1 som skulle nog vara optimala datum. Det som gör det hela ännu klugarigare är att jag vill helst ta med två katter till USA... Därav tanken att vi skulle bara ha köpt extrapoäng hos SAS att tagit med djuren i lastutrymmet. Tar vi någon annan förbindelse så måste djuren nog skickas separat (Trust Forwarding?).

Tar jag inte poängflyget med SAS så har ni nog helt rätt att bättre kolla på t/r-resor istället. Synd att vi inte var snabba nog; tidigare fanns det tillgänglighet med SAS ARN-LAX både 1/1 och 4/1. Det hade helt klart varit lättaste alternativet. Och som EBS får jag i alla fall ta med en extra väska om inte annat. Så i bästa fall hade vi kunnat ta med 3+2 väskor (Plus).

Å andra sidan skulle vi spara en slant om jag köpte själv mig in i Eco på samma UA 935 som frugan flyger med. Det billigaste jag hittade på united.com för mig själv var USD 867 för den, ev. USD 100 mindre med statement credit om jag får henne att ansöka United-brandat kreditkort :rolleyes: Inget med likadant pris på Google Flights. Det skulle kanske kunna funka att ta en natt i London och komma på samma flyg om än Eco. I alla fall om vi inte har katterna med oss. Tack för den goda idén! Går priserna upp väldigt mycket innan vi hinner boka så försvinner den möjligheten dock.
 
Last edited:

STO-ARN

Medlem
Tack alla för svaren hittills, mycket uppskattat! Borde ha vetat att man får snabbt hjälp på BC :cool:

Jag vet hur söker jag fel men lyckades inte hitta något billigt 2/1-6/1 som skulle nog vara optimala datum. Det som gör det hela ännu klugarigare är att jag vill helst ta med två katter till USA... Därav tanken att vi skulle bara ha köpt extrapoäng hos SAS att tagit med djuren i lastutrymmet. Tar vi någon annan förbindelse så måste djuren nog skickas separat (Trust Forwarding?).
Kort svar ang katt el hund. Vissa länder kräver att passageraren ledsagar djuret på samma flygning, i lastrummet eller i kabinen, ifall t.ex. "veterinärdokumentation" ska gälla vid inresa, utan att djuret hamnar i karantän. Ifall djuret skickas separat som frakt, kan det blir en kostsam och lång karantän.
 

WongHauw

Medlem
Tack till alla som försökte hjälpa till. Nu har bokat/ändrat i bokningarna och åker iväg i januari.

Tanken var att det skulle ha varit kul att anlända till USA (för första gången med en immigrantvisum) tillsammans med den amerikanska medborgaren tack vare jag fått visum. Men på grund av alla flyttrelaterade kostnader och dyrare biljetter precis efter nyår blev det en omöjlighet att åka med samma flyg.

SAS poängkampanj hade kommit väldigt lägligt om det även gällde enkelresor men nix. Och så bokade jag en dag senare än tänkt av praktiska skäl men vi omvärderade situationen och velat anlända till flygplatsen en dag före ca. timme ifrån varandra. Såklart några timmar senare när jag vaknade hade alla poängbiljetter med SAS redan gått åt :mad: Hjälpte inte ens att ringa SAS Sales och snällt fråga att ”det har gått mindre än 24 timmar av bokningen, finns det verkligen inget kvar för dagen före?” :rolleyes:

Så har vi lärt det viktiga i bonusjagandets ABC, boka när du ser tillgänglighet även om du kanske inte åker. Annars är biljetterna som de för 1/1 och 4/1 borta för gott :(

Det blev till slut en enkelresa i Plus för mig och ändring av United-biljetten på $300 för frugan. Det var ändå okej då hon annars hade behövt ta ett separat flyg till London och övernatta där innan flyget till Los Angeles. Man kunde nämligen inte boka annat än UA-metallen med Uniteds värdelösa resevouchers (värdelösa för någon som bor i Skandinavien) och då i vintertidtabellen fanns stort sett bara LAX-LHR-LAX.
 
Toppen